Grondkabel over meer 180 meter

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 februari 2023 19:21:39 schreef RobMollemans:
Ik kom met de eletramat calculator by 3 fasen 180 meter ook op 6 qmm uit, onder de 150 wordt het 4 qmm

Maar wat ik nog steeds niet begrijp hoeveel kabels van hoeveel aders heb ik nodig tussen de schuur en de eindverdeler?

Je hebt 5 draden nodig, de 3 fasen ( L1, L2 en L3) de Nul en de Aarde
Als je een grondkabel neemt, van het type .....-as dan zit er een stalen omvlechting in de kabel, als mechanische bescherming. Onder die stalen mantel is een koperen litzedraad gemaakt, die is voor de aarde.
En in dat geval (grondkabel) tel je de aarde niet.
Je moet dus hebben, een YMvK-as 4x6
*De -as betekend grondkabel met een litze voor de aarde
*De 4 is het aantal geïsoleerde aders (L1, L2, L3 en de Nul)
*De 6 is de doorsnede of oppervlakte van de kern in mm2

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 februari 2023 19:21:39 schreef RobMollemans:
Ik kom met de eletramat calculator by 3 fasen 180 meter ook op 6 qmm uit, onder de 150 wordt het 4 qmm

Maar wat ik nog steeds niet begrijp hoeveel kabels van hoeveel aders heb ik nodig tussen de schuur en de eindverdeler?

https://www.elektramat.nl/grondkabel-4x6-ymvk-as-per-meter/ zit je op 1360 euro.

Knipperen zal de ledverlichting wel bij het inschakelen van de pomp. Daar is niet veel aan te doe en went vanzelf.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 14 februari 2023 20:21:01 (13%)

Helemaal vergeten te vermelden, de kans dat de pomp en verlichting tegelijk worden gebruikt is 0,01%.

Sproeien doen we alleen maar in de ochtend en overdag

benleentje

Golden Member

Op 14 februari 2023 20:50:00 schreef RobMollemans:
Helemaal vergeten te vermelden, de kans dat de pomp en verlichting tegelijk worden gebruikt is 0,01%.

Sproeien doen we alleen maar in de ochtend en overdag

Wat je teglijk gebruik is niet zo heel belangrijk de kabel berekening vind enkel en alleen plaats op basis van de waarde van de zekering voor de kabel. Dus ook sluit je maar een ledje van 1W aan op die kabel dat maakt niet uit als die gezekerd is met 16A dan heb je gewoon die dikke kabel nodig.

Als je zekert op 16A heb je zoals ik het berekend heb altijd een 10mm2 nodig hoe anderen aan 6mm2 komen is mij een raadsel. En zullen denk ik geen rekening hebben gehouden met de waarde van de zekering maar enkel de stroom hebben ingevuld.
Vroeger in de kabel berekening werd er voor een gekozen stroom er daarna ook verplicht gevraagd de waarde van de zekering en het type zekering. Dat zie ik nu niet meer maar dat wil niet zeggen dat dat is komen te vervalen en je zal dan zal e waarde van de zekering moeten invullen als zijnde de stroom door de kabel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Kabel wordt berekend naar de max spanningsval,dus je moet eerst weten welke stroom er gaat lopen,daar kan je je zekering op afstemmen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat betekende omtrent laatste commentaar van BenLeentje dat we terug bij af zijn?

4 aderig 10qmm YMVK-AS a 2.000 € plus eindverdeler + plus waterdichte kast ombouw (buiten) gaan we weer richting de 3 a 4.000 €

mvdk

Golden Member

Er hoeft toch niet zo nodig een 16A automaat te worden gebruikt?
Je kan toch ook een C10A plaatsen?
Of mis ik nog wat?
En hoezo is het zo belangrijk dat die kabel in perfectie beveiligd word? Wat kan er nou helemaal gebeuren?
Dat is wat ik altijd hier te horen krijg als de discussie over de z.g. distributiekabels gaat.

Wel een tip, een beetje off topic: sluit de bronpomp met een steker aan. Niet met een werkschakelaar.
Zodat je, als je de pomp voor onderhoud omhoog haalt, eerst de stekker eruit haalt, en niet voor onaangename verrassingen komt.

Als je afzekerd op 16A moet je er ook voor zorgen dat de kabel erachter dat kan hebben natuurlijk.
Misschien nog eens kijken naar de pomp. Hoe diep is de bron? Zelfs als de bron 40 meter diep is heb je met die pomp nog 10m3 per uur. Dat is 8mm per uur. Als je elke dag een uurtje sproeit heb je 3x de gemiddelde neerslag per maand..
Met een kleinere pomp kun je dan weer lager afzekeren.

Op 14 februari 2023 21:44:08 schreef benleentje:
[...]Wat je teglijk gebruik is niet zo heel belangrijk de kabel berekening vind enkel en alleen plaats op basis van de waarde van de zekering voor de kabel. Dus ook sluit je maar een ledje van 1W aan op die kabel dat maakt niet uit als die gezekerd is met 16A dan heb je gewoon die dikke kabel nodig.

Als je zekert op 16A heb je zoals ik het berekend heb altijd een 10mm2 nodig hoe anderen aan 6mm2 komen is mij een raadsel. En zullen denk ik geen rekening hebben gehouden met de waarde van de zekering maar enkel de stroom hebben ingevuld.
Vroeger in de kabel berekening werd er voor een gekozen stroom er daarna ook verplicht gevraagd de waarde van de zekering en het type zekering. Dat zie ik nu niet meer maar dat wil niet zeggen dat dat is komen te vervalen en je zal dan zal e waarde van de zekering moeten invullen als zijnde de stroom door de kabel.

Voor de derde keer als je de kabelberekening van TKF volgt kan 6 mm2 makkelijk.
Laat je berekening eens zien waarom er 10 in zou moeten.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/tkf.jpg

Die 10mm2 volgt uit de zekering van 16A lijkt mij. Dan moet je die 16A ook kunnen trekken.

Op 15 februari 2023 13:15:01 schreef A vd Linden:
Die 10mm2 volgt uit de zekering van 16A lijkt mij. Dan moet je die 16A ook kunnen trekken.

Dat is bij een kabelberekening naar een onderverdeling niet nodig, TS wenst 10A eindgroepen.
mocht dat op 16A een keer gaan dan loopt het spannings verschil op naar een volt of 16 dan zou je nog 214Volt overhouden.

6 mm2 bij 180 meter heen en terug ( bij een aarde/nul sluiting ) ongeveer 1 Ohm, dus nog zat lage R om de automaat B16 er uit te laten wippen.
( hier komt de impedantie van het voorgaande net naar de trafo nog bij.

Op 15 februari 2023 13:01:42 schreef A vd Linden:
Als je afzekerd op 16A moet je er ook voor zorgen dat de kabel erachter dat kan hebben natuurlijk.
Misschien nog eens kijken naar de pomp. Hoe diep is de bron? Zelfs als de bron 40 meter diep is heb je met die pomp nog 10m3 per uur. Dat is 8mm per uur. Als je elke dag een uurtje sproeit heb je 3x de gemiddelde neerslag per maand..
Met een kleinere pomp kun je dan weer lager afzekeren.

Het probleem is dat er sprinklers nodig zijn om een bepaald oppervlak moeten sproeien (1250 m2, 50 x 25).

Die sproeiers hebben een bepaalde wateraanvoer nodig om oppervlak te halen (9,6 m3/u) en een bepaalde druk om deze hoeveelheid door een 63 mm buis te persen (> 6 Bar)

Eb- en vloedsysteem, heb je geen sprinklers nodig en véél minder water .

die sproeiers hangen boven de rijbak om stof tegen te gaan vermoed ik. heb dat eens gezien in een manege die een andere functie had gekregen, ook dikke buizen liepen daar rond.

ik ben echter bang dat je snel een te dunne kabel hebt, er gaat daar veel sneller iets aan vermogen bijkomen als weg. een hogedrukreiniger oid dat is al een probleem met die hoge aanloopstroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 februari 2023 18:36:50 schreef Lead Acid:
Eb- en vloedsysteem, heb je geen sprinklers nodig en véél minder water .

Klopt plus 20.000 € meer om mijn bak geschikt te maken daarvoor......

en dan heb ik nog geen verlichting daar :9~

mvdk

Golden Member

Ik zou eerst de geschikte pomp uitzoeken. Als ik zo eens google op borehole pumps kom ik op exemplaren met een head van 90mtr en maar 3 kuub per uur. Grotere pomp ga je gauw richting 15kW. En die zijn ook gauw een stuk duurder.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de kosten van een duurdere kabel in het niet vallen tov de prijs van een geschikte pomp.
Je wilt sproeien, niet druppelen.

Twee pompen en een buffertank . Kleine bronpomp kan 24 h per dag, en een bovengrondse drukpomp vanuit de buffer . Sprinklers opsplitsen met een verdeelgroep .

mvdk

Golden Member

@Lead Acid: das inderdaad de betere optie.
Ik heb jaren terug in een dorp in Zuid Afrika iemand geholpen met de aanleg van een gelijksoortige setup. Een bronpomp van rond de 500W die continu loopt en een dam boven op de heuvel vult. Een tweede pomp die de druppelaars voedt.
Of pop-up sprayers voor het gazonnetje. En daar heb ik al gemerkt dat die pomp onderbemeten of versleten is.
Tis daarom dat ik zeg: zoek eerst de geschikte pomp, dan pas de kabel gaan uitrekenen.
Een borehole pump die 9 kuub per uur doet bij een head van 90mtr doet meer dan 10 kW. Met een bovengrondse pomp die het water uit de put trekt, kom je al gauw in aanzuig problemen, primen en alle narigheid die daar bij hoort.

Ik zou eerst de geschikte pomp uitzoeken.

FF teruglezen, dat is al gebeurd specs zijn duidelijk

Misschien er nog eens bij vermelden hoe diep de pomp in de put zal hangen en tot welk niveau het waterpeil staat .

Op 16 februari 2023 16:14:48 schreef Lead Acid:
Misschien er nog eens bij vermelden hoe diep de pomp in de put zal hangen en tot welk niveau het waterpeil staat .

10-15 meter maar de pomp is "push" dus maakt niet uit hoe diep

mvdk

Golden Member

Een pomp met de gevraagde 150l/min bij meer dan 6bar, doet gauw meer dan 10kW.

Het is toch jammer van het geld als je de boel moet gaan opgraven en een dikkere kabel moet gaan leggen.

Anderzijds ben ik soms te pessimistisch...

Voor een bronpomp maakt het niet uit, een bovengrondse opstelling zuigt maar max. 9 meter . Ook voor de startstroom is de lengte van je buizen belangrijk, het is een pak massa water die in versnelling moet gebracht worden of laat je deze telkens leeglopen na de dienst ?

Het is ook geen bovengrondse pomp....... ook dat is te lezen in de specs