Airco print FHYBP100.125B7V1

Heb onderstaande print binnengekregen ter herstelling.
Op de print staan 4 relais die de ventilator aansturen, elke relais staat voor een andere snelheid.
PROBLEEM : De ventilator doet het niet meer.
Nu zou ik graag de relais uittesten zonder ze te moeten uitsolderen.
De relais hebben een stuurspanning nodig van 12Vdc. Ze schakelen 230Vac naar ventilator.
Zou ik één voor één 12Vdc aanleggen aan elke relais, en op de uitgang een 100W/230Vac lamp?
Kan ik dat doen zonder gevaar voor het stuurcircuit? En is dit een goede indicatie voor goede werking van relais?
Dank bij voorbaat

van een daikin binnenunit, kans is groot dat de motor zelf gaar is. al vaker aardlekstoringen door deze units gehad, motor stuk. elke toerenstap is een relais, ofwel als er 1 relais stuk is dan werkt de rest van de motorstanden nog wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik zou ze gewoon even uitsolderen, zijn er maar drie op een enkelzijdig PCB. Je post typen klost meer tijd :-) Ik test ze uitgesoldeerd. Ik heb een schakeling gebouwd met een 555 die via een mosfet iedere seconde laat schakelen. Dan meet ik de overgang weerstand met een vierdraad weerstand meting. Maar dat gaat meestal om signaal relais in meetapparatuur. Bij power relais doe ik dat ook maar ik test ze dan soms ook nog met een grotere AC of DC stroom. (via een labvoeding en een electronische load voor DC en een lamp bij AC)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
harry64

Golden Member

Kan ik dat doen zonder gevaar voor het stuurcircuit?

Nee. je stuurt dan ook een spanning in een uitgangscircuit waarvan de rest van de schakeling spanningsloos is. Je weet niet of dit een open-collector npn transistor circuit is. Of een (open emmiter?) pnp transistor. Of een FET.

Je hebt dus kans dat door jou aangebrachte voeding op de stuuruitgang via die stuuruitgang gaat proberen de rest van de schakeling te voeden.

vergeten

Golden Member

Op 13 februari 2023 21:28:09 schreef hobbytist:
Heb onderstaande print binnengekregen ter herstelling.

Zou ik één voor één 12Vdc aanleggen aan elke relais, en op de uitgang een 100W/230Vac lamp?
Kan ik dat doen zonder gevaar voor het stuurcircuit? En is dit een goede indicatie voor goede werking van relais?
Dank bij voorbaat

NEE, niet zonder gevaar!

De relais (zelf niet) hebben een + en - , door een vrijwel zeker parallel aan de spoel geschakelde blusdiode.
Als je de plus van je hulpvoeding toevallig aan de anode van die diode aansluit blaas je de diode op, het relais trekt niet aan (diode wordt kortsluiting). En mogelijk sloop je ook de relais aanstuur transistor of het IC poortje.

Het kan wel met uiterste voorzichtigheid door de + op de kathode van de paralleldiode aan te sluiten. Dan de hulpvoeding op relaispanning ingestellen en de stroombegrenzing op de waarde iets boven de stroom die voor het relais geldt. (zie datasheet)

MAAR alleen als je precies weet wat je doet!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heb alle 5 relais uitgesoldeerd en getest met voeding 12V en gloeilamp 100W/230V. Vier werken, één is stuk. Ik ga ze alle 5 vervangen.
Ook zit er een PTC weerstandje op print, weet iemand wat de functie is.

Raar,ik zie maar 4 relaistjes op de print.

Op 16 februari 2023 18:50:48 schreef Oduig:
Raar,ik zie maar 4 relaistjes op de print.

Nog maar een keer goed kijken...

Ik zie er toch echt 5... alleen staat nummer 5 dwars op de andere 5 en niet in gezelschap van die andere 4. Even langer kijken, hij staat er echt ;)

EDIT: net 9 seconden te laat ;)

@ Hobbytist: geen idee natuurlijk. Zo'n PTC-weerstand kan, afhankelijk van de locatie op de print, van alles regelen.
Maar het belangrijkste: als 'ie niet stuk is, niet vervangen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 14 februari 2023 00:01:45 schreef vergeten:
[...]
De relais (zelf niet) hebben een + en - , door een vrijwel zeker parallel aan de spoel geschakelde blusdiode.
Als je de plus van je hulpvoeding toevallig aan de anode van die diode aansluit blaas je de diode op, het relais trekt niet aan (diode wordt kortsluiting).

Ik heb dit al zo vaak gehad doordat ik toch niet goed keek wat + en - was, dat ik ze tegenwoordig maar uitsoldeer om te testen ;-)

Ik heb ondertussen de 5 relais vervangen.
Nu zag ik nog een verdachte weerstand n.l. R111.
Op de weerstand vind ik vlgnde tekst: 683J/1W/35
Ik heb de weerstand uitgesol. en gemeten 69kOhm???
Voor de zekerheid nog eens nagemeten met tweede multimeter, hetzelfde resultaat.
Daar ik geen schema heb van print weet ik niet exact wat de waarde moet zijn van deze R. Ik vermoed 35 Ohm??
Iemand ervaring mee??

fred101

Golden Member

683 is 68000 oftewel 68k

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank u wel.
R terug solderen en testen die handel.

Dank u wel.
R terug solderen en testen die handel.

Weet iemand wat de "35" op het weerstandje betekend ?
Gewoon ter info?