Jacuzzi aansluiten lukt

Goedendag,ik wil een jacuzzi aansluiten maar geeft aan aarde probleem,ik heb 3x 240v zonder nul , waarschijnlijk oud net,aarding zou goed zijn,maar heeft iemand een oplossing voor dit probleem,maar dat ik zeker safe zit in mijn jacuzzi

Jacuzzi aansluiten lukt

Mooi. Veel plezier met je nieuwe jacuzzi!

Er zijn meer gegevens nodig om te kunnen beginnen met antwoorden op je vraag. Je zit in Belgie? Foto van de aansluiting (meterkast). Foto van de elktrische installatie bij de jacuzzi, hoe weet je dat ie een aard-probleem heeft? Merk en type van de installatie die je gekocht hebt. enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sorry,ben onderweg,pomp checkt zelf de aansluiting en geeft dan foutcode 6 c f,dat is aardprobleem,meterkast staat op aangegeven ,3 x 240 volt,aansluiting jacuzzi is geaard wcd spatwaterdicht,kan ff geen foto maken

de aarde is aangesloten, maar werkt die wel? geen onderbreking ergens naar zekeringkast toe, of van zekeringkast naar aardpen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

3x230V (of 240) zonder Nul?

Ik vermoed dat je Jac de nul mist. De besturing meet spanning tussen de denkbeeldige nul en de aarde.

Neem kontakt op met je leverancier!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 16 februari 2023 11:38:26 (52%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Oh ja,ik meet bijna 140 v tussen fase en aarde en tussen nul en aarde,schijnt normaal te zijn,maar daarom komt hij niet door pompcheck heen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 februari 2023 12:01:21 schreef Janco S:
Oh ja,ik meet bijna 140 v tussen fase en aarde en tussen nul en aarde,schijnt normaal te zijn,maar daarom komt hij niet door pompcheck heen

Nogmaal,
Neem kontakt op met je leverancier of fabrikant.
Je bent bezig met een van de meest ongunstige toestellen.
Je bent in je blootje, ongeisoleerd, en met veel vocht, gevaarlijker kan haast niet.
Ga dus niet klooien!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nee,hij word teruggestuurd,helaas,leverancier zegt,het net aan laten passen of verhuizen naar een goed net,word hem allebei niet,Bedankt allen voor het meedenken

het probleem zit in die verschilspanning tussen de aarde en fasen, 140V is teveel en ziet het ding als een zwevende aarde. zit de jacuzzi op 230V 2 fasen aangesloten of op 3 fasen 230V?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je Jac is gemaakt voor 1 Fase 230 Volt?
En dan voor een geaard net?

Dan kun je er ook een trafo tussen zetten.
Dat moet dan een scheidingstrafo zijn.
Dan kun je secundair 1 poot aan aarde leggen en heb je een “normaal” geaard net 230V
Je moet er secundair wel een aardlekschakelaar van max. 30mA tussen zetten, en zeker weten dat je aarding ter plaatse in orde is.

Wat is het vermogen van je Jac?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat zal wel richting de 4kW zijn -> die scheidingstrafo zal niet bijna gratis zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Op 16 februari 2023 12:01:21 schreef Janco S:
Oh ja,ik meet bijna 140 v tussen fase en aarde en tussen nul en aarde,schijnt normaal te zijn,maar daarom komt hij niet door pompcheck heen

Dit zou dus ook een van die exotische netgedeeltes in België kunnen zijn waar een fase aan aarde ligt. Een Dd trafo, met alleen de drie fasen op klemmen naar buiten uitgevoerd. De nul heeft dan een spookspanning. Maar als je álle fasen meet tov aarde moet je dan één spanning missen.

GJ_

Moderator

Op 16 februari 2023 19:50:06 schreef mvdk:
[...]

Dit zou dus ook een van die exotische netgedeeltes in België kunnen zijn waar een fase aan aarde ligt.

Er zijn stiekem nog best wel veel plekken in België met 3x230V. Waarom ligt er een fase aan de aarde? Dat heb ik nooit gezien, hoewel ik niet geloof dat ik daar ooit de fasen t.o.v. de aarde heb gemeten. Als het een driehoek is zou het natuurlijk kunnen en ook niet onlogisch zijn.

De enige fase die ik ooit bewust aan aarde heb zien liggen was een aftakking halverwege een fase, maar dat was niet in België.

Op 16 februari 2023 19:50:06 schreef mvdk:
[...]

Dit zou dus ook een van die exotische netgedeeltes in België kunnen zijn waar een fase aan aarde ligt. Een Dd trafo, met alleen de drie fasen op klemmen naar buiten uitgevoerd. De nul heeft dan een spookspanning. Maar als je álle fasen meet tov aarde moet je dan één spanning missen.

als je dan die fase met amper spanningverschil tov aarde als nul aansluit op de jacuzzi zou het moeten werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

@GJ_: die verdeelnetten bestaan, of misschien bestonden.
Er is hier een keer een topic geweest over het koppelen via een driestandenschakelaar en een spaartrafo van een aansluiting op een eigen trafo en een aansluiting op "de straatkabel". Dat ging niet helemaal goed omdat van de 3x220 een been aan aarde lag. Het vonkte.
Blijkbaar werd er driepolig geschakelt.

Op 17 februari 2023 07:24:59 schreef mvdk:
@GJ_: die verdeelnetten bestaan, of misschien bestonden.

Bestaan, zijn alleen heel zeldzaam. Kan je vinden op heel kleine schaal rond Gent en Leuven. De TS heeft echter niet zo’n net, meet immers 130V tov de aarde.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Meetvautje?
De TS geeft aan dat hij geen Nul heeft en kan toch de spanning naar de Nul meten.
Ra ra ra, hoe kan dit

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 17 februari 2023 07:24:59 schreef mvdk:
@GJ_: die verdeelnetten bestaan, of misschien bestonden.

Ik weet van de 3x230 netten, ik heb genoeg klanten in die gebieden. Alleen heb ik daar sowieso al nooit met een nul te maken gehad en nooit gemeten tussen fase en aarde.
Ik heb me ook nooit afgevraagd of het een ster of driehoeksnet was, gewoon omdat dat niet boeit.
In driehoek lijkt het me logisch dat er iets "vreemds" aan aarde ligt: één fase bijvoorbeeld, of iets anders.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 februari 2023 09:12:50 schreef GJ_:
[...]Ik weet van de 3x230 netten, ik heb genoeg klanten in die gebieden. Alleen heb ik daar sowieso al nooit met een nul te maken gehad en nooit gemeten tussen fase en aarde.
Ik heb me ook nooit afgevraagd of het een ster of driehoeksnet was, gewoon omdat dat niet boeit.
In driehoek lijkt het me logisch dat er iets "vreemds" aan aarde ligt: één fase bijvoorbeeld, of iets anders.

Ik heb er niet veel gezien, maar die ik tegenkwam waren hetzelfde uitgevoerd al de “normale 3 fase uitvoeringen”
In de huisaansluitkast komen de 3 fasen en een Nul (die verder niet doorgelust was)
De trafo moet dan secundair in ster staan, het sterpunt geaard.
Je meet dan ca 130V tussen een fase en de aarde (of Nul) en 230V tussen 2 fasen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Ik zit op dit moment op m'n telefoon te reaguren, de computer thuis is ver weg.
Van het topic waar ik naar refereerde heb ik thuis een linkje in een tekstfile staan.
Jammer, over een maand stelt niemand meer belang in mijn beweringen, het was best wel een mooi topic.

Edit: als je als nieuwe klant in zo'n gebied, met de trafo een been aan aarde woont, een aansluiting vraagt, krijg je een aansluitkabel met 4 aders. Misschien ligt er zelfs wel een 4 aderige hoofdkabel.
Waar het om gaat is, dat er in B trafo's staan met Dd configuratie, oftewel driehoek/driehoek.
Het omgekeerde komt ook weleens voor, een Yy, maar dat is nog zeldzamer.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 17 februari 2023 14:50:13 (41%)

Op 17 februari 2023 09:37:25 schreef Toeternietoe:
Ik heb er niet veel gezien, maar die ik tegenkwam waren hetzelfde uitgevoerd al de “normale 3 fase uitvoeringen”
In de huisaansluitkast komen de 3 fasen en een Nul (die verder niet doorgelust was)
De trafo moet dan secundair in ster staan, het sterpunt geaard.
Je meet dan ca 130V tussen een fase en de aarde (of Nul) en 230V tussen 2 fasen.

Een N krijg je nooit in die netten. De kabel naar de woning zijn idd 4 aders maar dat is omdat de netbeheerder dit vraagt. Die N is meestal niet eens aangesloten.

mvdk

Golden Member

Die N is meestal niet eens aangesloten.

Inderdaad, waaraan zou dat moeten zijn?
Maar als er een 4 aderige hoofdkabel ligt, istie in de aftakmof wél aangesloten. Scheelt weer graafwerk bij ombouw.

Het probleem van TS speelt ook bij de ionisatie meting van cv ketels, ook bij 230 volt deze zijn fase-nul gevoelig en eisen een nul die nagenoeg aan aarde ligt. In de industrie gebruikt men trafo's Secondair in driehoek alwaar vaak de derde fase ook als pen aarde is uitgevoerd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?