Defecte versterker Kenwood KA 5010

Op 18 februari 2023 09:35:38 schreef Paulinha_B:
Meet ook eens DC op de uitgang, zoals reeds gevraagd.
[...]
Nee, hij bedoelt (sic!) de DC op de uitgang, dat staat er toch??
Meet tussen nul van de voeding en het middenpunt van de twee weerstanden CP1.

Een iets groter stuk van het het schema zou ook nuttig kunnen zijn, overigens.

Er zit op de middelste poot op CP1 en CP2 geen DC op de uitgang.

Op 18 februari 2023 10:00:39 schreef Paulinha_B:
Het door u gezochte beveiligings-IC is IC1, een uPC1237, die is nogal courant (geweest) in die toepassing. Maar ik denk niet dat er enige vorm van "reset" aan is.

Verder: ga de tabel af van pagina 3, meet een voor een de transistoren. Grote afwijkingen van die tabel hier dan melden.

Komt goed, zal grote afwijkingen posten hier

Op 18 februari 2023 10:00:39 schreef Paulinha_B:
Het door u gezochte beveiligings-IC is IC1, een uPC1237, die is nogal courant (geweest) in die toepassing. Maar ik denk niet dat er enige vorm van "reset" aan is.

Verder: ga de tabel af van pagina 3, meet een voor een de transistoren. Grote afwijkingen van die tabel hier dan melden.

Geen noemenswaardige verschillen gemeten.

Edit

Heb ic1 die upc1237 na gemeten en heb op pin 6 52.8V DC staan, dit zou 0.2V DC moeten zijn, als ik pin 7 en 6 overbrug, springen de Relais aan, heb dus nu wel een richting waar ik moet zoeken.
Pin 1 zou 0V moeten zijn, hier meet ik 1.2V DC

Vanochtend nogmaals alles gecheckt.

Ik heb op Q43 de 2SA992 zowel op de ingang als de uitgang naar IC 53V DC staan.

Ik vermoed dat deze de geest gegeven heeft, hij zou op de uitgang volgens schema richting R109 0v moeten zijn.

Ik ga deze bestellen en vervangen en kijken of dat het probleem verhelpt.

Ik heb op Q43 de 2SA992 zowel op de ingang als de uitgang naar IC 53V DC staan

En op de basis van deze transistor?

Of er DC op de uitgang staat kun je alleen meten met neergedrukt relais.
In geval het relais niet aantrekt zul je dus vóór het relais moeten meten. Het relais neerdrukken met aangesloten luidsprekers is nogal tricky. Als er inderdaad DC op de uitgang staat, dan is het relais open ter bescherming van de luidsprekers. Bij geforceerd aandrukken is het maar de vraag wie wint, dus wie het eerst doorbrandt, de zekeringen of de luidsprekers........

Op 19 februari 2023 13:49:07 schreef MJN:
[...]En op de basis van deze transistor?

Ik heb op alle 3 de pootjes van de tor 53v staan. Volgens het schema moet alleen op 1 en 2 55v staan. De 3e zou 0v moeten zijn.

De ic in het protectiecircuit krijgt nu dus teveel te verwerken waardoor de relais niet schakelen. En in protectie staat

Op 19 februari 2023 13:57:35 schreef buzzy:
Of er DC op de uitgang staat kun je alleen meten met neergedrukt relais.
In geval het relais niet aantrekt zul je dus vóór het relais moeten meten. Het relais neerdrukken met aangesloten luidsprekers is nogal tricky. Als er inderdaad DC op de uitgang staat, dan is het relais open ter bescherming van de luidsprekers. Bij geforceerd aandrukken is het maar de vraag wie wint, dus wie het eerst doorbrandt, de zekeringen of de luidsprekers........

De relais neerdrukken resulteerd wel in doorgifte van audio. Heb dit getest door een oud setje luidsprekers aan te sluiten en de relais kort handmatig te bekrachtigen.

Het probleem zit dus mijn inziens in het protectiecircuit van de print.

Viel me vanochtend weer op dat tussen uitgangen 6 en 7 sluiting creëren het relais ineens inschakeld. Vandaar dat ik eerst begin uit voorzorg met die tor te vervangen. Werkt dat niet dan zal ik verder moeten zoeken

[Bericht gewijzigd door ColinZ op zondag 19 februari 2023 14:19:30 (12%)

In geval het relais niet aantrekt zul je dus vóór het relais moeten meten.

Dat werd hem dan ook aangeraden:

Meet tussen nul van de voeding en het middenpunt van de twee weerstanden CP1.

En zo werd het gedaan ook:

Er zit op de middelste poot op CP1 en CP2 geen DC op de uitgang.

althans dat mogen we hopen.

Op 19 februari 2023 14:20:25 schreef Paulinha_B:
[...] Dat werd hem dan ook aangeraden: [...] En zo werd het gedaan ook: [...] althans dat mogen we hopen.

Wat een gezeik weer.
Ik geef toch netjes aan wat ik wel en niet meet.
Dat de meesten hier zulke geweldige techneuten zijn hoeft niet te betekenen dat je iemand die een gewone vraag stelt en gewoon antwoord direct neerbuigend hoeft te behandelen.

Sluit dit topic maar ik kom hier toch niks verder.

Ik heb op alle 3 de pootjes van de tor 53v staan

dus b-e is 0V, op c mag dan geen spanning staan, c ligt met R109 en R110 aan massa.

Pin 1 van upc1237 wordt met R110 naar massa getrokken.
Soldeer de transistor eruit en controleer deze..

Op 19 februari 2023 15:37:46 schreef MJN:
[...]
dus b-e is 0V, op c mag dan geen spanning staan, c ligt met R109 en R110 aan massa.

Pin 1 van upc1237 wordt met R110 naar massa getrokken.
Soldeer de transistor eruit en controleer deze..

Ik heb de transistor inmiddels besteld.
Ga hem uit voorzorg vervangen voor een nieuwe, zijn de kosten niet.

De transistor eruit solderen en met de multimeter controleren is de moeite ook niet en je weet weer meer, en dan begint het ook op storing-zoeken te lijken...

Als je de transistor eruit soldeert zal pin 1 van de upc1237 aan massa liggen,
vermoedelijk komen de luidspreker relais dan op, kun je meteen controleren met een voltmeter of je gelijkspanning op de uitgangen hebt.

In het schema is ook te zien dat de de luidpreker relais opkomen, ook afhankelijk is van de keuze schakelaar op de voorkant van de versterker, A of B of A en B.

Op 19 februari 2023 16:06:40 schreef MJN:
De transistor eruit solderen en met de multimeter controleren is de moeite ook niet en je weet weer meer, en dan begint het ook op storing-zoeken te lijken...

Als je de transistor eruit soldeert zal pin 1 van de upc1237 aan massa liggen,
vermoedelijk komen de luidspreker relais dan op, kun je meteen controleren met een voltmeter of je gelijkspanning op de uitgangen hebt.

In het schema is ook te zien dat de de luidpreker relais opkomen, ook afhankelijk is van de keuze schakelaar op de voorkant van de versterker, A of B of A en B.

Inmiddels is de transistor eruit, met de transistor eruit schakelen de relais in en uit met de selector voor a en b.

Ik heb met inschakelde relais nog steeds geen gelijkspanning op de uitgangen.

Zozo, mooi! Proficiat!

Nu nog een nieuw torretje erin (Q43 is een 2SA992 volgens het schema, als die misschien moeilijk verkrijgbaar is dan zou een BC556 ook wel kunnen, denk ik, maar dat zou wel moeten bevestigd worden), en de boel terug dichtschroeven, zou ik denken.

Als je de rekening maakt: 10% extra aanrekenen, en doneren aan dit forum :) !

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 19 februari 2023 17:26:35 (31%)

Vandaag een nieuwe transistor binnengekregen, dezelfde als die er in zat NEC 2SA992

Erin gesoldeerd, bij het inschakelen van de versterker geen schakeling meer op beide relais, en op de hele tor weer 55v staan. Soldeer ik hem eruit, werkt alles weer zoals het hoort.

Ergens gaat er dus iets mis.
De radio doet het prima zonder het protection circuit maar dat is niet de manier om hem terug te geven aan m'n schoonvader.

D10 in dit schema laat op beide kanten stroom door.
Deze staat gekoppeld aan de middelste poot van Q43.

Ik denk dat deze ook vervangen moet worden.

en op de hele tor weer 55v staan

Dat is toch gek? Als op de emitter 55V staat en op de basis 55V dan is de transistor toch gespert en meet je niks op de collector?
Wat meet je over R108?

Op 21 februari 2023 20:05:19 schreef MJN:
[...]
Dat is toch gek? Als op de emitter 55V staat en op de basis 55V dan is de transistor toch gespert en meet je niks op de collector?
Wat meet je over R108?

Het is heel gek.

R108 geeft aan een kant 53.5v en aan de andere kant 52.3v

Ik was van mening dat met het desolderen en vervolgens werken van de relais redelijk duidelijk was dat die tor niet goed werkte.
Nu die nieuwe tor hetzelfde houd ging ik verder zoeken en alle diodes die in dat deel van het circuit zitten laten maar aan 1 kant spanning door, behalve die d10 die laat 2 kanten op spanning door.
Die diode is alleen bijna nergens te vinden op dat type althans niet in nederland.
Het is de 1SS131 of HSS104A

vergeten

Golden Member

Op 21 februari 2023 20:43:45 schreef ColinZ:
Nu die nieuwe tor hetzelfde houd ging ik verder zoeken en alle diodes die in dat deel van het circuit zitten laten maar aan 1 kant spanning door, behalve die d10 die laat 2 kanten op spanning door.

Originele oude tor was dus niet stuk!
Een diode laat geen spanning door maar stroom en dan als hij goed is maar in een richting.
D10 moet tov massa op zijn anode ±1,8volt meten en op de kathode 55v, hij staat dan te sperren.

Is de spanning op de kathode gelijk aan de anode (tov massa) dan heeft D10 interne sluiting.
Is dat het geval dan komt er 55volt te staan op de basis van Q20, en die zal dat niet fijn vinden.
Alle goede spanningen die er op de transistoren horen te zijn staan in de servicemanual, kijk/meet en vergelijk eventueel met het andere kanaal.

Op 21 februari 2023 20:43:45 schreef ColinZ:

Het is de 1SS131 of HSS104A

De alom bekende, goed verkrijgbare en goedkope 1N4148 zal het daar prima doen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 21 februari 2023 21:26:33 schreef vergeten:
[...] Originele oude tor was dus niet stuk!
Een diode laat geen spanning door maar stroom en dan als hij goed is maar in een richting.
D10 moet tov massa op zijn anode ±1,8volt meten en op de kathode 55v, hij staat dan te sperren.

Is de spanning op de kathode gelijk aan de anode (tov massa) dan heeft D10 interne sluiting.
Is dat het geval dan komt er 55volt te staan op de basis van Q20, en die zal dat niet fijn vinden.
Alle goede spanningen die er op de transistoren horen te zijn staan in de servicemanual, kijk/meet en vergelijk eventueel met het andere kanaal.
[...]
De alom bekende, goed verkrijgbare en goedkope 1N4148 zal het daar prima doen.

Ik ga morgen nogmaals alles nameten.

Heb op D10 helemaal geen 55v, er staat 3.5v op de kathode en 2.1v op de anode

Heb al eens alle torren nagemeten aan de hand van het schema in het begin van de manual, toen geen rare verschillen gemeten.

Ik zoek zelf steeds in het protectie gedeelte van de print, aangezien ik als ik Q43 uit het protectie circuit soldeer alles gewoon werkt zoals het hoort.
Ik heb dan 2 schakelende relais en op zowel a en b links en rechts audio uit de eindtrappen.

Heb de versterker weer klaar.

Heb die D10 vervangen door een 1N4148 en uit voorzorg ook D9 direct voorzien van dezelfde.

Nu werkt alles weer zoals het hoort.

vergeten

Golden Member

Heb je nu wel ± de juiste spanningen op D10 staan?

Halfgeleiders als (zener)diodes gaan nou eenmaal weleens "zomaar" stuk, dat geldt ook voor andere halfgeleiders.

Op 21 februari 2023 22:25:46 schreef ColinZ:

Ik zoek zelf steeds in het protectie gedeelte van de print, aangezien ik als ik Q43 uit het protectie circuit soldeer alles gewoon werkt zoals het hoort.
Ik heb dan 2 schakelende relais en op zowel a en b links en rechts audio uit de eindtrappen.

IC1 de µPC1237HA is de offset/overload detector voor de eindversterkers.
Vind die alles OK, dan zet hij pootje 6 op vrijwel 0 volt dan schakelen de 2 LS uitgangsrelais en het headphone relais in.

De transistoren Q27 en Q33 (ene audio kanaal) en Q28 en Q34 (andere audio kanaal) geven hun bevindingen over offset/overload door aan Q43 die het weer aan IC1 doorgeeft.

Dit IC is al eerder genoemd door @Paulinha_B

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 23 februari 2023 22:20:54 schreef vergeten:
Heb je nu wel ± de juiste spanningen op D10 staan?

Halfgeleiders als (zener)diodes gaan nou eenmaal weleens "zomaar" stuk, dat geldt ook voor andere halfgeleiders.

[...]

IC1 de µPC1237HA is de offset/overload detector voor de eindversterkers.
Vind die alles OK, dan zet hij pootje 6 op vrijwel 0 volt dan schakelen de 2 LS uitgangsrelais en het headphone relais in.

De transistoren Q27 en Q33 (ene audio kanaal) en Q28 en Q34 (andere audio kanaal) geven hun bevindingen over offset/overload door aan Q43 die het weer aan IC1 doorgeeft.

Dit IC is al eerder genoemd door @Paulinha_B

Alle spanningen zijn nu weer zoals het hoort.

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.