LG tv dood

Hallo allemaal,

betreft LG tv. Type: 42LK450-ZB
Productcode: 42LK-450-ZB.BEUDLJG

toestel is dood.
Op de voedingsprint ontbreekt de 24 V spanning.

Oorzaak, volgens mij, is het ic dat aan de onderzijde is geplaatst,
erg warm is geweest, waardoor de code niet meer leesbaar is.
Ic stuurt 2 thyristors aan, vervolgens naar trafo en dan naar 3 diodes en elco's wordt dit 24 volt.

Heb service-manual gedownload via elektro-tanya.com
Hierin staat helaas dit stukje van de voeding niet vermeld en ook geen onderdelenlijst, dus kan ik niet uitzoeken welk ic dit is.

Weet iemand dit wel ?

Alvast bedankt

Waarschijnlijk FET's en geen thyristoren.

Je zou kunnen proberen om het IC met wat alcohol (isopropylalcohol, desnoods spiritus) op te poetsen voor de leesbaarheid.

Overigens is het normaal dat de 24V spanning pas opkomt als je het toestel uit standby haalt.

Is er wel standbyspanning aanwezig? Zo ja, zou eigenlijk de standbyLED moeten branden in de meeste gevallen.

De standbyspanning is eigenlijk altijd het beginpunt bij dit soort klachten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 27 februari 2023 22:41:17 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De FET heeft een bult er op dus die is wel defect. IDD de IC reinigen en komt type wel naar voren en is dan met loupe schuin wel af te lezen..

Heren bedankt,

heb ic gereinigd.
Tekst was gelukkig nog leesbaar: L6599AD.
Heb nieuwe besteld, is onderweg.
Laat weten wat het eindresultaat is.

Ben wel nieuwsgierig of het dan gelukt is.

[Bericht gewijzigd door powercrack op maandag 6 maart 2023 21:00:08 (11%)

Geniet van elke dag

Heren,

helaas, ic vervangen, tv werkt nu wel, maar krijg melding dat er geen signaal is, terwijl de coax-kabel en de HDMI zijn aangesloten.
Tevens valt beeld na ongeveer 10 sec. weg. Komt na een tijdje weer terug met "geen signaal".

Besloten om toestel aan het milieupark te doneren.

Nogmaals allemaal bedankt.

Ik weet niet of dit type toestel (ik heb er niet op gezocht) in 2011 al klaar was om direct digitale TV te ontvangen. Ik vermoed van niet.

HDMI is ook niet altijd zaligmakend ;) als de bron iets uitstuurt wat de TV niet aan kan (4K, 50 of 60p naar een toestel wat dat niet kan verwerken) is het ook gewoon 'geen signaal')

Dat het beeld wegvalt lijkt me standaard: de meeste schermen worden blanco als er geen signaal is en zeker bij HDMI, als daar iets over uitgestuurd wordt waar de TV niets mee kan, wordt dat nog wel eens een herhaaldelijk pogen van het toestel om het toch te ontcijferen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.