Het is geen thyristor aansturing. Het is fase aansnijding, dan krijgt de motor een lager voltage..
Het geen wat werkelijk de fase aan en uit zet is toch echt een thyristor voor een gelijkstroom motor of een triac voor een wisselstroom motor. Dat zijn de enige 2 componenten waarbij je over fase aansnijden spreekt. Anders noemen we het l snel PWM. Maar in principe kan ik ook een motorregelaar bouwen die je aanstuurt met PWM en intern dan fase aansnijding doet.
Als je bv een motor regelaar hebt dan kan die intern met fase aansnijding werken dus met een thyristor of triac voor wat oudere regelaars of met fets of IGBT voor een wat moderne. Maar hoe dat intern zit is dan eigenlijk niet zo heel erg belangrijk. Om het te kunnen aansturen met een PLC moet je dan 0 - 10V, 0(4) - 20mA, RS232 485 enz, f mod bus of andere bus, of zelf via ethernet kun je sommige motor regelaars aansturen. Als men een microcontroller neemt dan kan fase aansnijding of PWM wel omdat die wel snel genoeg voor is. Maar dan heb je wel iets wat zonder extra aanvullende maatregelen geen beveiligde ingangen heeft en vrij storingsgevoelig is.
Ik bedoel ik weet ongeveer hoe een frequentie regelaar werkt maar om ermee te kunnen werken en er een motor mee aan te sturen via een PLC is die interne werking niet belangrijk zolang je die FO maar kan aansturen en eventueel feedback geeft als hij op snelheid is of in storing is.
[Bericht gewijzigd door
benleentje
op dinsdag 28 februari 2023 21:40:53
(19%)