fase aansnijding met Siemens Logo

Een AC ventialtor motor is zo goed te regelen. In principe is de AC motor zelf zonder ven-blad een moeilijk te regelen motor voor fase aansnijding. Echter het ven-blad zorgt voor een zware belasting waarbij om de snelheid te verdubbelen het vermogen 4x groter moet zijn.

Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2023 23:22:28 schreef benleentje:
In principe is de AC motor zelf zonder ven-blad een moeilijk te regelen motor voor fase aansnijding.

Dat valt reuze mee.

https://youtu.be/6JHuK99OFRU

Hier wordt de regelaar bediend via Profilab-Exper4.0.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goedendag, ben wat stapjes verder en zou het fijn vinden als iemand eens naar mijn Logo programma zou willen kijken. Zoals ik het nu zie werkt het in de simulatie zoals de huidige controller maar ik ben van "op tijd ontbranding overgestapt naar "het zien van de vlam" op temperatuur omdat nu af en toe de pellets niet willen ontbranden en dan stopt de kachel. Ik heb er verschillende veiligheden in gestopt voor te hoge temperatuur water, geen pellets meer enz. Het enige wat ik mezelf nog afvraag is: Kan ik 1 PI controller gebruiken waarbij ik tijdens ignition 1 waarde heb (niet instelbaar) en 1 waarde die ik kan aanpassen wanneer de ketel in bedrijf is? Ik heb het nu met 2 PI's en 2 AQ's opgelost (die dan allebei hun eigen waarde geven afhankelijk van de stap in het proces) dus op het moment dat de vlam zichtbaar is stopt de ventilator op "lage snelheid" en stapt via de andere AQ over op "hoge snelheid. Dit betekent dat ik AQ1 en AQ2 moet doorlussen aan motorzijde. Ik heb wat tijden in de simulatie aanpegast zodat het beter is te volgen. Vanzelfsprekend zet ik er de echte tijden voor het in de Logo is geladen.

Be nice, dit is de eerste keer dat ik met die software aan het stoeien ben en ben ook geen programmeur of zo.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je programma ga ik niet voor je nakijken.

mbt je PI regelaar met 2 setpoint:
Dat kun je maken met een Analog Mux.
Zie voorbeeld van me:

Analog mux..lsc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 5 maart 2023 16:24:34 schreef Toeternietoe:
Je programma ga ik niet voor je nakijken.

mbt je PI regelaar met 2 setpoint:
Dat kun je maken met een Analog Mux.
Zie voorbeeld van me:
[bijlage]

OK, het is gelukt. Nogmaals bedankt!! Werkt als ik in gedachten had en heeft alle mogelijke veiligheden in zich.

Lambiek

Special Member

Ziet er redelijk geordend uit zo. :)

Heb je nu een 0 tot 10V analoog signaal voor je ventilator?

Dag Lambiek,

Ja dat ga ik met 0-10V doen. Heb dat ding al bij Ali besteld. 14 euro geloof ik. Dus dat valt wel mee.

Lambiek

Special Member

Oké, ben benieuwd. Hou ons op de hoogte.