fase aansnijding met Siemens Logo

Een AC ventialtor motor is zo goed te regelen. In principe is de AC motor zelf zonder ven-blad een moeilijk te regelen motor voor fase aansnijding. Echter het ven-blad zorgt voor een zware belasting waarbij om de snelheid te verdubbelen het vermogen 4x groter moet zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2023 23:22:28 schreef benleentje:
In principe is de AC motor zelf zonder ven-blad een moeilijk te regelen motor voor fase aansnijding.

Dat valt reuze mee.

https://youtu.be/6JHuK99OFRU

Hier wordt de regelaar bediend via Profilab-Exper4.0.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goedendag, ben wat stapjes verder en zou het fijn vinden als iemand eens naar mijn Logo programma zou willen kijken. Zoals ik het nu zie werkt het in de simulatie zoals de huidige controller maar ik ben van "op tijd ontbranding overgestapt naar "het zien van de vlam" op temperatuur omdat nu af en toe de pellets niet willen ontbranden en dan stopt de kachel. Ik heb er verschillende veiligheden in gestopt voor te hoge temperatuur water, geen pellets meer enz. Het enige wat ik mezelf nog afvraag is: Kan ik 1 PI controller gebruiken waarbij ik tijdens ignition 1 waarde heb (niet instelbaar) en 1 waarde die ik kan aanpassen wanneer de ketel in bedrijf is? Ik heb het nu met 2 PI's en 2 AQ's opgelost (die dan allebei hun eigen waarde geven afhankelijk van de stap in het proces) dus op het moment dat de vlam zichtbaar is stopt de ventilator op "lage snelheid" en stapt via de andere AQ over op "hoge snelheid. Dit betekent dat ik AQ1 en AQ2 moet doorlussen aan motorzijde. Ik heb wat tijden in de simulatie aanpegast zodat het beter is te volgen. Vanzelfsprekend zet ik er de echte tijden voor het in de Logo is geladen.

Be nice, dit is de eerste keer dat ik met die software aan het stoeien ben en ben ook geen programmeur of zo.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je programma ga ik niet voor je nakijken.

mbt je PI regelaar met 2 setpoint:
Dat kun je maken met een Analog Mux.
Zie voorbeeld van me:

Analog mux..lsc

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 5 maart 2023 16:24:34 schreef Toeternietoe:
Je programma ga ik niet voor je nakijken.

mbt je PI regelaar met 2 setpoint:
Dat kun je maken met een Analog Mux.
Zie voorbeeld van me:
[bijlage]

OK, het is gelukt. Nogmaals bedankt!! Werkt als ik in gedachten had en heeft alle mogelijke veiligheden in zich.

Lambiek

Special Member

Ziet er redelijk geordend uit zo. :)

Heb je nu een 0 tot 10V analoog signaal voor je ventilator?

Dag Lambiek,

Ja dat ga ik met 0-10V doen. Heb dat ding al bij Ali besteld. 14 euro geloof ik. Dus dat valt wel mee.

Lambiek

Special Member

Oké, ben benieuwd. Hou ons op de hoogte.

Dag Lambiek,

Het was hectisch dit jaar en zomer dus geen tijd besteed aan die pelletkachel. Nu weer wel, software is klaar en voor zover ik zie werkt die maar dat solid state relais van Ali werkt niet. De ventilator draait wel maar komt niet op toeren. Heb de input gemeten, die levert 10VDC vanuit de Logo AM2 AQ dus dat is goed. Op de uitgang van het relais meet ik 230 maar iets gaat daar niet goed. Blijkbaar is de motor niet geschikt om dit zo te doen.

Zo ziet het er nu uit. ALs input mathematical instruction zodat ik vanaf mijn mobiel de kachel kan regelen vwb voeding en toerental ventilator.

Op 12 oktober 2023 11:17:22 schreef Peer van Engelen:
.... Nu weer wel, software is klaar en voor zover ik zie werkt die maar dat solid state relais van Ali werkt niet. De ventilator draait wel maar komt niet op toeren. Heb de input gemeten, die levert 10VDC vanuit de Logo AM2 AQ dus dat is goed. Op de uitgang van het relais meet ik 230 maar iets gaat daar niet goed. Blijkbaar is de motor niet geschikt om dit zo te doen.

Waarschijnlijk is die module niet geschikt om zo'n kleine motor te sturen.
60W op 240V is max. 250mA stroomverbruik.
Veel triac's in die >16A klasse hebben een minimum stroom nodig om te blijven geleiden(Iholt) en dat is ook afhankelijk van de ontsteekmethode.

Test het eens met een zwaardere belasting (>1A)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 12 oktober 2023 12:41:32 schreef MGP:
Veel triac's in die >16A klasse hebben een minimum stroom nodig om te blijven geleiden(Iholt) en dat is ook afhankelijk van de ontsteekmethode.

Ja precies. En daar kun je niets aan veranderen met die module, dat zit ingebakken.

Ik kan motoren van 60W wel aansturen, maar ik gebruik een heel andere ontsteek methode.

Op 12 oktober 2023 11:17:22 schreef Peer van Engelen:
..., software is klaar en voor zover ik zie werkt die maar dat solid state relais van Ali werkt niet. De ventilator draait wel maar komt niet op toeren.

Dat is minder en daar kun je niets aan veranderen, je kunt alleen maar 0 tot 10V of 4 tot 20mA aanbieden bij die module.

Heb de input gemeten, die levert 10VDC vanuit de Logo AM2 AQ dus dat is goed. Op de uitgang van het relais meet ik 230 maar iets gaat daar niet goed.

Net wat MGP zegt, de motor zal te ligt zijn om de triac open te houden.

Blijkbaar is de motor niet geschikt om dit zo te doen.

Als het een kortsluitanker motor is moet het gewoon gaan.

Test het eens met een zwaardere belasting (>1A)

Weer wat geleerd. Ben al 2 uur aan het zoeken naar faseaansnijding met 0-10V of 4-20mA signaal input maar nog niets gevonden. De uitdaging zit hem erin dat ik 4 stappen met toeren heb die ik moet doorlopen: 10V vol vermogen om de kamer leeg te blazen, dan 0 als de pellets vullen, dan 2.5V om te ontsteken en dan zodra hij de vlam ziet (op basis van temperatuur) het gewenste toerental voor de verbranding, ergens rond 6V-7V.

Ik heb deze gebruikt (de 40A versie welliswaar) voor een oven.
https://www.tme.eu/en/details/asr-10ca/one-phase-solid-state-relays/an…

Misschien heb je daar wat aan.

Op 12 oktober 2023 14:33:03 schreef Peer van Engelen:
[...]
Weer wat geleerd...

Je zou best eerst de bestaande regeling eens uitproberen met een zwaardere belasting bv. een zware gloeilamp, verwarmingsvuurtje (~1000W) vooraleer een andere triacregeling te kopen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 12 oktober 2023 15:21:06 schreef KellyDK:
Ik heb deze gebruikt (de 40A versie welliswaar) voor een oven.
https://www.tme.eu/en/details/asr-10ca/one-phase-solid-state-relays/an…

Misschien heb je daar wat aan.

Ik denk dat de TS daar niets aan heeft, dit is een solidstate-relais en geen fase aansnijding.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je LOGO stuurt een spanning uit (met een geringe stroom)
Je stuurmodule moet dus geschikt zijn voor een ingang van 0-10Volt.
Je hebt stuurmodules die zelf ook een spanning uitgeven op hun ingang, die moet je “sinken” naar 0 volt met een weerstand.
Dat past niet zonder meer op de LOGO, maar met een weerstandje is dat op te lossen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je LOGO stuurt een spanning uit (met een geringe stroom)
Je stuurmodule moet dus geschikt zijn voor een ingang van 0-10Volt.
Je hebt stuurmodules die zelf ook een spanning uitgeven op hun ingang, die moet je “sinken” naar 0 volt met een weerstand.
Dat past niet zonder meer op de LOGO, maar met een weerstandje is dat op te lossen.

Voor zover ik zie, weet en meet is dat ssr geschikt voor die aansturing echter zoals eerder al genoemd door MGP lijkt me dat inderdaad die 60W gewoon een te lage belasting is.

Op 12 oktober 2023 16:09:54 schreef Peer van Engelen:
.....echter zoals eerder al genoemd door MGP lijkt me dat inderdaad die 60W gewoon een te lage belasting is.

Ik kan er niet genoeg op drukken dat het een MOGELIJKE OORZAAK kan zijn!

LDmicro user.
vergeten

Golden Member

Op 12 oktober 2023 16:09:54 schreef Peer van Engelen:

Voor zover ik zie, weet en meet is het ssr geschikt voor die aansturing echter, zoals eerder al genoemd door MGP, lijkt me dat inderdaad die 60W gewoon een te lage belasting is.

Zet er, om dat te testen, eens een verbruiker aan parallel, bijvoorbeeld een gloeilamp van 60 of 100 watt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 12 oktober 2023 15:52:35 schreef Lambiek:
[...]
Ik denk dat de TS daar niets aan heeft, dit is een solidstate-relais en geen fase aansnijding.

Is dat dan gewoon PWM, dus een aantal perioden aan en een aantal perioden uit?
De datasheet zegt nl "Phase Control", al is het niet echt duidelijk wat ze daarmee bedoelen. Het werkt alleszins prima als dimmer voor een oven.

De ASR-10DA lijkt me bv wel een echt solid state relais want daarbij vermelden ze: Zero Cross.

Op 12 oktober 2023 16:19:41 schreef vergeten:
[...]

Zet er, om dat te testen, eens een verbruiker aan parallel, bijvoorbeeld een gloeilamp van 60 of 100 watt.

Zie de bijlage. Nu werkt het wel. Alleen dan ben je wel heel de tijd 100W aan het verstoken. Nu is dat niet zo'n probleem maar eigenlijk wil je dat niet...jammer dat er geen kleinere SSR's te vinden zijn. Eentje van 2A bijvoorbeeld zou al een uitkomst zijn maar ik zie ze nergens.

Ben nog aan het proberen he, die draadjes worden straks allemaal netjes opgeborgen.