SMEG oven warmt niet op

Hallo allemaal,

Ik zag al een paar draadjes lopen van de afgelopen jaren inzake smeg ovens die niet opwarmen, dus ik hoop dat de experts nog aanwezig zijn.

We hebben een smeg fornuis SNL916MFA waarvan de oven niet meer opwarmt. Op geen enkele stand. Ventilatoren gaan wel draaien. Het rode lampje welke hoort te gaan branden tijdens het opwarmen, doet ook niks.

Het bedrijf expert is wezen kijken, maar die komen er niet uit. Hebben het systeem met het klokje proberen te vervangen, maar toen sloegen alle stoppen erdoor.

Heeft iemand enig idee wat er kapot is?

Geen zekering gevonden? Tot waar is er stroom en vanaf waar geen meer?

Is die draaiknop van de foto nog helemaal in orde? Nameten met de een multimeter.

Er zal misschien ergens een thermische beveiliging inzitten. Kijk eens goed rondom de oven of je daar geen sensor ziet.

Er moet ook ergens een thermostaat zitten, of een thermokoppel al naargelang het type sturing.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Het euvel lijkt me makkelijk te achterhalen met de multimeter.

Te meten punten:

Het verwarmingselement, krijgt die 230V als de oven wordt ingeschakeld?
Er zitten temperatuur clixons in, die ook doormeten op spanning.
Is de draaischakelaar in orde?
Schakelt het klokje nog? In- en uitgaande draad meten op spanning.

Even stapsgewijs meten en je bent er zo achter wat er defect is.
De monteur zou dat ook makkelijk gedaan moeten kunnen hebben.

Expert blijkt niet helemaal een expert . Ze rekenen voorrijkosten en komen binnen en zeggen zonder 1 schroevendraaier erbij te pakken dat de thermostaat stuk zou zijn . Ok . Een week later komt ie terug met een thermostaat , ik had het fornuis al open gemaakt dus hij kon het er zo inzetten . Dan constateert hij dat wij een digitale thermostaat hebben, . Dat had hij de eerste keer al moeten zien. Dan komt hij ruim een week later weer en vervang 1 onderdeel en plaatst hij een nieuwe klok eenheid. Maar dan slaan alle stoppen in de meterkast eruit. Expert weet jet niet meer en wil de tekeningen van het elecytrische schema opvragen bij smeg. We zijn nu 6 weken verder en horen niks meer van expert. Mijn eigen vermoeden is dat de keuze schakelaar achter de omschakelaar zit defect is . Ik heb de verwarmingselementen nog niet doorgemeten .maar zoiets zou toch een monteur moeten en kunnen doen . Zoveel electronica is het niet

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Klopt Jens,
Dat is tegenwoordig helaas de manier van werken.

Ik had 's iemand die over hetzelfde klaagde.
Keramische kookplaat, 1 element defect.
Monteur erbij gehaald, kijkt 5 minuten:
"Dit apparaat is niet meer te herstellen meneer. Koop maar een nieuwe."
Kosten voor zijn bezoek: 150 euro oid.
Uiteindelijk heb ik daar een nieuw element ingezet.

Dus je helpt jezelf het best door zelf te gaan meten.

Dankje voor je bijdrage. Ik zal het fornuis dan volgend weekend maar eens weer losdraaien en de meesten logische onderdelen doormeten .. ga je op de hogte houden of lastig vallen ?

Ik denk dated clixon van Max temperatuur defect is op achterzijde..?

Zorg eerst dat de klok goed staat, dit is hoofdoorzaak één dat die ovens niet werken. Na een stroomstoring mag de oven nooit per ongeluk aan gaan dus moet éérst de klok gezet zijn, veiligheidsdingetje.

Nummer 2, je meld dat Expert geen Expert is want 'alle stoppen' slaan door in de meterkast. Hij zal een aansluitfout gemaakt hebben of de verkeerde schakelaar besteld.
Stoppen slaan niet door, zeker niet allemaal, en zijn het de stoppen(of automaten) of is het de aardlekschakelaar geweest?
Dit is niet om je op de vingers te tikken maar de informatie uit de laatste vraag geeft heel erg aan waar we moeten beginnen met zoeken.

Elementen hoef je niet door te meten, die gaan wel eens kapot maar nooit allemaal tegelijk, er moet minimaal één functie wel werken zoals grill of hetelucht, maar aangezien dat niet werkt...

Maak eens wat overzichtsfoto's van alle aansluiting, zodat het op afstand makkelijk uit te vogelen is wat waarop zit..

Ik heb vroeger (eind jaren 90) bij Expert gewerkt.
Toen hadden we nog 1 echte witgoed monteur en bruingoed monteur.
Dit is al jaren niet meer, zijn niks meer dan een "handige Harry" met een VOP certificaat op zak die alleen de meest voor de hand liggende problemen kunnen verhelpen.....En dan is een thermostaat al best heel wat (als dat ook het probleem zou zijn.

Uitzonderingen daargelaten.