Loewe Bild 5.40 start niet

Beste CO’ers,

Ik heb een Loewe Bild 5.40, type SL420 die niet meer wil starten. Ding is zo’n kleine 6 jaar oud en dit probleem heeft ie al best een tijdje.
De remedie was altijd hem na gebruik helemaal koud te laten worden (uitzetten met de knop) waarna opstarten met wat geduld lukte. Ik zie dat dit een algemeen probleem is en ik weet zeker dat als ik hem opstuur ze gewoon het moederbord vervangen voor een stevige prijs die ik niet wil betalen voor zo’n dure tv.
Ik heb ook al gebeld met Loewe belgie en de technicus daar verteld me dat het of in de voeding zit of in een ic op t moederbord.
Ik lees hier veel verhalen over het vervangen van elco’s ? Is er iemand die een groot vermoeden heeft waar t probleem in mijn geval zit? Mijn idee is dat het een ic of andere halfgeleider is die warmte gevoelig is geworden en geen antwoord geeft aan het pollen tijdens het opstarten (wat de technicus ook vertelde) zodra je hem probeert te starten als ie nog warm is.
Heeft iemand schema’s van dit type Loewe?

Alvast hartelijk bedankt voor eventuele antwoorden!

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Het probleem van zo'n Loewe is dat hij geen foutcodes laat zien.
Een beetje je verstand gebruiken en even met de voltmeter rond gaan helpt al veel.

Led die continu wit knippert wil zeggen dat de standbyprocessor werkt en commando geeft aan de hoofdprocessor om op te starten. Eens hij volledig gestart is brandt de led continu wit. Krijg je hem dan niet verder ingeschakeld, heeft de GPU er 9/10 geen zin meer in.

Wat ik meestal doe is kijken of de voeding start. Er komt ergens 12V buiten, 24 ook dacht ik, en 5V. Op het signaalbord zit, naargelang de uitvoering, één héél grote zwarte koelplaat op, of twee kleintjes. Kijk eens of die warm worden na een tijdje.

In het laatste geval heb je wellicht te maken met één of andere BGA chip die los hangt.

In een SL4 nog nooit meegemaakt dat elco's in de voeding slecht zijn. Die zijn van een erg goede kwaliteit.

Leg eens eerst precies uit wat er nu gebeurt met die status LED vooraan... Knipperen, branden, kleurtje geven,... Heb je er al iets mee gedaan?

Na een koude start, minimaal een dag ofzo, knippert de led een tijdje licht blauw en brand dan na een tijdje continue. Dan kan ik hem aankrijgen en wordt de led fel groen, waarna het Loewe logo verschijnt.
Soms wordt de led niet fel groen, maar komt het logo toch te voorschijn na een tijdje als ik hem aanzet met de afstandsbediening.
Als ik de tv uitzet met de afstandsbediening terwijl hij warm is, krijg ik hem meestal niet meer aan en blijft de led licht blauw knipperen.
Ik heb hem nog niet open gehad. Heb ook geen service manual kunnen vinden of een schema.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Een service manual kan je eigenlijk weinig mee doen. Als je de coordinaten geeft wil ik je wel eentje sturen.

Als hij z'n mankement heeft, zou je eens moeten proberen een USB stick te plaatsen met zo'n lampje in. Als dat lampje van de USB stick knippert bij het opstarten (als die front led nog aan het lichtblauw knipperen is), werkt de CPU al en ben je al zeker van een werkende voeding.

(welke software versie staat erop?)

Dankje beeldbuisje; als je me die manual zou kunnen sturen, heel graag!
Stuur maar naar xxx
Ik heb m nog niet zo heel lang geleden geupgrade; versie V5.4.1.0.
Met die usb zal ik proberen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 maart 2023 21:08:34 (5%)

je zou mail moeten hebben. Is een tamelijk groot bestand, hopelijk heeft m'n computer er een icloud koppeling van gemaakt.

Geprobeerd met usb stick met lampje. Deze brandt als ik hem koppel op een laptop.
Op een usb poort van de Loewe géén activiteit tijdens het knipperen van de led…
Dus dat duidt op een probleem in de voeding?

Ik neem aan dat je de stick in het toestel hebt gestoken, en dan de tv met de netschakelaar hebt aangezet? Dan na een 20 seconden gaat ie knipperen.

Als dat zo is en het lampje van die stick knippert niet, moet je eens gaan kijken dat er inderdaad voedingspanningen richting dat signaal bord gaan. Die staan wel beschreven in die service manual.

Als die er zijn heeft je CPU 9/10 losse contacten, meerbepaald de ingebouwde standby processor.

Reballen is dan de oplossing.

@beeldbuisje
Dankje voor de verduidelijking!
Ik heb nog eens de proef gedaan volgens jouw beschrijving en idd gaat het lampje op de usb stick even aan na een aantal seconden als ik de tv met de schakelaar aanzet.
Dat betekent dus dat de voeding ok is en de standby processor slechte contacten heeft zoals je zegt.
Ligt dan waarschijnlijk aan een sub optimaal soldeerproces bij de productie? Komt dan geregeld voor, want de technicus bij Loewe die ik belde gaf me de indruk dat dit een veelvoorkomend fenomeen is.
Ik zal hem openmaken. Als ik verder kom, laat ik het even weten.

Niet helemaal correct wat je zegt: als de usb gaat knipperen na inschakelen betekent dat inderdaad de voedingsspanningen er zijn maar dat de standby processor wel werk (eventueel de hoofdprocessor niet)

Waarom hij dan niet doorstart kan je alleen maar echt zeker weten door het bord uit te lezen.

Nu even afgaand op wat je eerder vertelde dat hij soms perfect werkt blijf ik toch denken aan losse contacten op zo'n BGA chip.
Mijn vermoeden blijft wel de CPU (middelste BGA chip)
Als de GPU (bovenste BGA chip) los zit, begint normaal de witte led op den duur constant te branden en krijg je hem niet ingeschakeld. Wordt niet groen.

De momenten dat hij uiteindelijk start zou er altijd wel ergens een fout in het beeld moeten te zien zijn. Ik heb je daar niks van horen zeggen...

Als het er uiteindelijk gaat op uit draaien om de CPU te (laten) reballen, zou ik de GPU gelijk ook meepakken. Ze zijn er gevoelig aan en eens voorzien met loodsoldeer ben je er voor altijd vanaf.

Verder hapert er aan die toestellen zo goed als nooit wat.

Als ik je verhaal lees, dan zal het die cpu zijn, want mijn protocol om hem aan te krijgen is altijd, koud laten worden (minimaal een dag), aanzetten, wachten tot hij stopt met knipperen en constant brandt en dan snel aanzetten met de afstandsbediening. Hij wordt dan of meteen groen, of hij blijft lichtblauw en floept dan ineens na een aantal seconden aan.
Daarna werkt alles perfect.
Die procedure werkt niet als hij warm is, blijft dan oneindig knipperen.
Feitelijk zou ik dat ook moeten kunnen checken met kältespray dan.

maartenbakker

Golden Member

Of door fysiek op de chip of print te drukken, wellicht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beide methodes zijn niet altijd garantie voor succes, toch niet met BGA's.
Het feit dat hij in koude positie start en perfect blijft werken, maar eens uitgeschakeld niet meer vertrokken geraakt, doet me toch denken aan "problemen" rond de standby processor die mee in de CPU zit.
Stel dat diens contacten ergens in het midden onder de chip zitten ga je gekke dingen moeten doen om ze terug te laten raken. Komt er nog bij dat de fout al een tijdje speelt, dus het soldeer kan al wat geoxideerd zijn ter hoogte van de barst.

Die printen zijn bijzonder warmtegeleidend, bijna zoals bij MacBooks het geval is. Ook erg stijf printmateriaal. Het zou dus een duizendste geluk zijn mocht je met drukken of kaltespray wat kunnen forceren.

Toeval wil, van de week nog een SL212 op de werkbank gehad. Was dan een mainboard van Sharp. Precies hetzelfde gedrag als van TS en ook niet goed te krijgen, tenzij na een kuurtje op Deusjevoo's reballing machine.

offtopic:
Die SL212 is een Connect 46 van een jaartje of tien oud. Precies hetzelfde model met interne HDD stond te boek onder chassis SL221. Hier was het mainboard wel nog van Loewe zelf. Die hapert zelden.
In die tijd had je ook nog de MB180 wat van Vestel kwam, toevallig ook klassiek last met losse BGA chips.

Het valt me op dat in die periode Loewe nog wat gegoocheld heeft met goedkopere chassis in te kopen om bepaalde toestellen wat goedkoper te kunnen verkopen.
Resultaat: toch hun eerste faillissement en verschrikkelijk onbetrouwbare tv's. Je moest toen al een vrij dure kopen (zo'n connect met interne HDD, of Individual) wou je iets behoorlijks in huis halen van Loewe.

@blackberry1960: ik heb een soortgelijk probleem met dezelfde tv. Mijn vraag aan jou is of ik in dit topic mag meevaren of dat je liever hebt dat ik een eigen topic aanmaak. Ik heb een paar vragen die, indien beantwoord, wellicht ook interessant voor jou kunnen zijn.

Zeker mag dat!
sorry zie dit bericht nu pas…