[BE] Oude VVB verwijderen of niet

Misschien niet zo'n technisch diepgaande vraag maar toch:

Ik ben de elektriciteit in de garage van mijn nieuwe woning aan het vernieuwen. Deze heeft twee sectionaalpoorten naast elkaar en één deur aan de andere zijde van het gebouw. De oude verlichting bestond uit een bonte verzameling van gloeilampen en TL lampen. Deze werden allemaal geschakeld middels enkelpolige schakelaars vrijwel onder de lamp. Deze schakelaars waren dan weer aangesloten op VVB kabels die in de betonnen vloer zijn gegoten. Het gevolg was dat je bijna heel de ruimte door moest wandelen om overal een klein lampje aan te doen voor dat de hele ruimte verlicht was, en voor de eerste te vinden had had je een zaklamp nodig.

Uiteraard wil ik graag gewoon een paar lichtknoppen naast de deur en wellicht ook ergens bij de poorten (wisselschakeling dus). Ik zal dus nieuwe kabels moeten leggen over het plafond (gezien door de vloer niet meer echt kan nu).

Door deze wijziging blijf ik zitten met zes VVB 3g1,5 kabels die vertrekken bij de zekeringkast en op verschillende plaatsen in de ruimte terug uit de grond komen. Gezien het 1,5 mm2 is kunnen ze niet gebruikt worden voor stopcontacten (had anders wel een goede optie geweest). Zou ik deze kabels dan best gelijk met de vloer afknippen? Of aftakdozen zetten waar vroeger de schakelaars zaten en daar de losse draden isoleren? Ik twijfel omdat kabels naar je zekeringkast altijd handig zijn, zeker in een betonvloer, maar het ook al oude kabels zijn en ze netjes isoleren neemt ook nutteloze muurruimte in beslag.

vergeten

Golden Member

Misschien wil je uitleggen wat een VVB is?
Zomaar een afkorting introduceren en er van uitgaan dat iedereen dat weet, is een vervelende eigenschap. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Waarom zou je er geen stopcontacten van kunnen maken? 1,5mm2 mag je afzekeren met een 16A automaat in BE.
Wegknippen zou ik zeker niet doen, dan liever afwerken in een paar doosjes. Desnoods 30cm boven de vloer oid zodat je er altijd nog wat mee kunt aanvangen.

@vergeten,
VVB is dubbel geïsoleerde draad in België, ik gok dat Harrie XVB bedoelt, dat is VMVK in NL.

-edit-
Blijkbaar noemde men XVB vroeger ook wel VVB, maar het gaat daarbij om hetzelfde.
VVB kan ook een enkele ader zijn, wellicht dat men er daarom vanaf gestapt is. VVB als enkele ader ga je overigens ook niet snel meer ergens vinden, dat was ooit verplicht als je draad in bepaalde stalen buis wilde trekken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 5 maart 2023 18:36:42 (30%)

Op 5 maart 2023 18:29:27 schreef Sine:
Waarom zou je er geen stopcontacten van kunnen maken? 1,5mm2 mag je afzekeren met een 16A automaat in BE.
Wegknippen zou ik zeker niet doen, dan liever afwerken in een paar doosjes. Desnoods 30cm boven de vloer oid zodat je er altijd nog wat mee kunt aanvangen.

@vergeten,
VVB is dubbel geïsoleerde draad in België, ik gok dat Harrie XVB bedoelt, dat is VMVK in NL.

-edit-
Blijkbaar noemde men XVB vroeger ook wel VVB, maar het gaat daarbij om hetzelfde.
VVB kan ook een enkele ader zijn, wellicht dat men er daarom vanaf gestapt is. VVB als enkele ader ga je overigens ook niet snel meer ergens vinden, dat was ooit verplicht als je draad in bepaalde stalen buis wilde trekken.

VVB heeft een PVC buitenmantel en XVB een Polyethyleen buitenmantel :) Verder dezelfde kabel inderdaad.

In België is het verboden om stopcontacten aan te sluiten op 1,5 mm2 aders, ongeacht de zekering die je gebruikt.

Sine

Moderator

Vanaf 1981, als die installatie ouder is .. dan mag je hem "verbeteren" ;)

Op 5 maart 2023 19:01:45 schreef Sine:
Vanaf 1981, als die installatie ouder is .. dan mag je hem "verbeteren" ;)

Klopt (ongeveer), maar hij is van '87 dus die vlieger gaat niet op ;)

Sine

Moderator

Tja, dan is het aan jezelf, ga je er nog ooit wat mee doen wat geen WCD is?

Dan blijft verlichting of iets met een vaste aansluiting over. Maar ook een extra bel bijvoorbeeld. Niemand zegt dat je er 230V overheen moet laten lopen.
(Ik weet van een installateur die ooit 3x2,5mm2 had gelegd voor het aansluiten van terminals. Let wel, voor de data kant. Daar liep RS232 overheen)

Op 5 maart 2023 19:15:10 schreef Sine:
installateur die ooit 3x2,5mm2 had gelegd voor het aansluiten van terminals. Let wel, voor de data kant. Daar liep RS232 overheen)

Ik heb ooit (begin jaren 60) iemand die een bedrijfje aan huis had geholpen met het doortrekken van zijn telefoon naar zijn werkplaats.

Er lag een ongebruikte 3x2,5² grondkabel...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 5 maart 2023 19:23:49 schreef Roetzen:
[...]
Ik heb ooit (begin jaren 60) iemand die een bedrijfje aan huis had geholpen met het doortrekken van zijn telefoon naar zijn werkplaats.

Er lag een ongebruikte 3x2,5² grondkabel...

die truc ken ik ook, problemen met rotte oude papier/lood telefoonkabels welke steeds meer wegvielen. echter liep er ook een ongebruikte 36x 1,5mm2 kabel van gebouw naar gebouw die ook bij de telefooncentrale uitkwam, die kabel werd dus weer nuttig ingezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
*Alfred*

Golden Member

Zelf zou ik er voor gaan om de grondkabel te vervangen en alles te vernieuwen.

Maar een andere idee is een wat 'vuilere' oplossing, die wel legaal is.
Maak de grondkabels in de zekeringkast los en maak de verbinding daar met stekkers en stopcontacten. Dan is het formeel geen deel meer van de installatie. Aan de garagekant kun je dan doen wat je wilt, zoals stopcontacten aanleggen.

als alle kabels naar de meterkast lopen, van de lichtknop weer naar de tlbak of gloeilamp kun je ook die draden parallel zetten en een pulsdrukker op een aantal plaatsen zetten. middels een teleruptor in de kast schakel je dan de verlichting weer. zo kan een deel van de kabels nog herbruikbaar zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 maart 2023 20:27:54 schreef *Alfred*:
Zelf zou ik er voor gaan om de grondkabel te vervangen en alles te vernieuwen.

Het zijn geen "echte" grondkabels. Er loopt een 5g4 vanaf de hoofdkast in de woning naar een klein kastje (48 modules) in de garage. Vanaf deze tweede kast gaan de kabels onder de vloer en komen op verschillende plaatsen terug boven in dezelfde ruimte.

Op 5 maart 2023 22:50:33 schreef testman:
als alle kabels naar de meterkast lopen, van de lichtknop weer naar de tlbak of gloeilamp kun je ook die draden parallel zetten en een pulsdrukker op een aantal plaatsen zetten. middels een teleruptor in de kast schakel je dan de verlichting weer. zo kan een deel van de kabels nog herbruikbaar zijn..

Alle lampen zijn ondertussen vervangen door LED "TL lampen". Allemaal dezelfde dus en allemaal al gekoppeld naar één kabel (die ik tijdelijk even middels een stekker in het stopcontact steek om licht te hebben). Van alles "boven" de oude schakelaars blijft momenteel niets meer over.

Op 6 maart 2023 05:23:21 schreef Harrie729:
Het zijn geen "echte" grondkabels. Er loopt een 5g4 vanaf de hoofdkast in de woning naar een klein kastje (48 modules) in de garage. Vanaf deze tweede kast gaan de kabels onder de vloer en komen op verschillende plaatsen terug boven in dezelfde ruimte.

Dat is toch een beslissing die alleen jij kan nemen?

Qua regelgeving is dit immers geen thema, VVB mag je behouden. Je mag alleen geen nieuwe bijplaatsen alhoewel weinig keurders dat zo accuraat inspecteren.

Als de dozen je storen dan knip je de kabel af, zo niet plaats je dozen. Moeilijker dan dat is het niet. Met die kabels mag je alles behalve een stopcontact aansluiten. Je kan dus op die kabels zonder problemen een kolomboormachine aansluiten zolang je die maar direct aansluit.

Sine

Moderator

En dat is weer het AREI op z'n smalst.

Je mag prima 16A groepen maken met 1,5 maar o wee als je er een WCD op zet. Zelfs al zeker je het met 4A.

Compleet onzinnige regelgeving.

Mag je sectie vergroten onderweg? Zeg de laatste 30cm voor de WCD? O-)

Op 6 maart 2023 08:06:05 schreef Sine: Compleet onzinnige regelgeving.

De Nederlandse belastingdienst had ooit en passende slogan

“Leuker kunnen we niet maken, makkelijker wel” :)

Op 6 maart 2023 15:09:04 schreef Sine:
In de praktijk viel ook dat tegen ;)

en altijd afschuiven op de ict..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 maart 2023 07:03:17 schreef New Beetle:
Met die kabels mag je alles behalve een stopcontact aansluiten. Je kan dus op die kabels zonder problemen een kolomboormachine aansluiten zolang je die maar direct aansluit.

Dat is een goeie! Had ik niet bij stil gestaan. Ok, ze blijven!

Op 6 maart 2023 08:06:05 schreef Sine:
En dat is weer het AREI op z'n smalst.

Zwijg me ervan. De slaapkamer en het toilet ernaast delen een de stopcontacten van één kring. 9 stuks. Dat mag dus niet.

Twee ervan zitten bij mijn vriendin haar nachtkastje. Twee enkelvoudige WCD's met 20 cm er tussen (vraag me niet waarom). Dus blindplaatje over één van die twee, en een stekkerblok (met maar 1,5 mm2 kabel dus!) in de andere om zo toch die zware belasting van één nachtlampje en één wekker aan te sluiten.

Had het een dubbele WCD geweest mocht het wel...

Op 7 maart 2023 05:45:25 schreef Harrie729:
De slaapkamer en het toilet ernaast delen een de stopcontacten van één kring. 9 stuks. Dat mag dus niet.

Als dat een bestaande woning is, herkeuring dus mag dat. Bij een nieuwe woning mag dat idd niet.

Op 7 maart 2023 06:53:31 schreef New Beetle:
[...]Als dat een bestaande woning is, herkeuring dus mag dat. Bij een nieuwe woning mag dat idd niet.

Enkel als die bestaande woning van voor 1981 is ;)

Nee, ook voor een woning van na 1981

Op 7 maart 2023 08:15:43 schreef New Beetle:
Nee, ook voor een woning van na 1981

Even nagekeken en inderdaad de datum hiervoor ligt op 16 augustus 2022, niet 1981.. De keurder heeft me dat verkeerd uitgelegd.