Op 8 maart 2023 13:11:28 schreef frednet:
Kruimel,
dank voor dit mooie schema.
Al een paar jaar probeer ik tijd te maken om over te stappen naar aduino en raspberry achtige moderne zaken,maar het komt er niet van. Ik ben nog van de bbc atom generatie en peeken en pooken.
Misschien is de PicoMiteVGA dan wat voor je. Dat is een Raspberry Pi Pico die geprogrammeerd is met een Basic interpreter. Hier is er een duidelijke uitleg over: PicoMiteVGA: Raspberry Pi Pico Boot-to-BASIC Microcomputer. De documentatie van de maker is best goed: Geoff's projects.
Mijn angst voor arduino is niet zo zeer stuk gaan, maar blijven hangen en niet meer opstarten, zoals dat vroeger ging
Ik zie het zelf bij microcontrollers niet vaak gebeuren, maar ben er ook geen expert in. Als ik je zo hoor krijg ik eerder nachtmerries van herinneringen aan QBasic in DOS: als je dan F5 (execute) drukte sloeg hij het niet op, en moest je de computer herstarten als je ergens een foute loop had gemaakt.
Wat betreft het schema; als ik het goed begrijp staat op pin 1 de ingangsspanning maar dan laagohmig genoeg om b.v. een analoge paneel meter op aan te sluiten.
Ja, het signaal uit pin 1 kan je tot iets van 1mA belasten zonder echte problemen.
De drie weerstanden op punt 5 bepalen samen schakelpunt en hysteresis. Waarbij de terugkoppeling van die 22k vooral de grootte van de hysteresis maakt. Is het raadzaam om nog een weerstand in serie met 3,de ingang op te nemen?
Dat altijd.
Even wat onderdelen sprokkelen en dan de soldeerbout aan!
Deze opamp zal waarschijnlijk moeite hebben om de uitgangsspanning in de buurt van de positieve voedingsspanning te krijgen en misschien gaat de transistor dan niet uit, ik zou aanraden om de transistor met een MOSFET zoals de BS250 te vervangen en de serieweerstand te verwijderen.