Miele droger T352C blijft hangen in ieder programma

Zijn we weer...

koolborstels van de vochtmeting schoongemaakt en natuurlijk de banen op de trommel, met alcohol. Erg vuil...

Print die aan de binnenkant van de deur bekeken, dat ziet er allemaal goed uit, geen oververhitte componenten, sporen oid. Geen elektrische metingen gedaan.

Nu weer aan de stroom, kijken wat die doet..
Voor de deskundigen nog foto van de koolborstels. Zo te zien, met mijn minimale kennis, niet versleten.

ik ben benieuwd

zit de houder op de trommel en drukt de plastic pal tussen de borstels dan ook tegen de trommel? zo ja zijn de borstels te ver op.

check ook eens de stekker en het wcd waar die inzit. iets wat al zo lang staat met dat vermogen wil weleens bruine gesmolten delen vertonen..

droger laten lopen en spanning meten tussen fase aarde en nul aarde. normaal meet je tussen nul aarde vrijwel niks aan spanning AC..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 maart 2023 21:39:20 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De koolborstels liggen op de trommel. maar dat controleer ik nog een keer, als deze bulk was nu zijn test droog ritje heeft gedaan.. dus ik moet dat even afwachten, of hij doorloopt nu.

Stekker en wcd is oké, aardlek blijft ook keurig zitten dus ook geen vreemde lekstromen.

De bedrading van de koolborstels is wel niet origineel .
Normaal gezien komen er kopendraagjes uit de borstel maar dit is hier niet zo .
Als er voldoende contact is is dit geen probleem .
Ik zou toch voor de originele bedrading gaan .

Jan

Hallo Jan EB,

De droger is ooit eerder open geweest voor een reparatie, want het schema zat ook niet in de deur. Dus wat jij aangeeft zou kunnen.
Ik bestel een paar nieuwe koolborstels, baadt het niet dan schaadt niet..

we komen steeds verder, dank

groet Antonian

Foto printje in de machine, grootste kans dat deze defect is.
Beter geen onnodige onderdelen bestellen zeker?
Vroeger was de bedrading zo aan de borstels.

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 10 maart 2023 18:11:10 (17%)

Koolborstels zijn nog OK zeker niet versleten!! En als koolbostels GEEN contact maken loopt timer juist door tot EINDE en dat gebeurt niet.. Dus printje/ trafo defect.. Bedacht me net dat op hulpprintje ook een reedrelais zit, die sneuvelde ook vaak ( groot lang relais met rode tape)

Wat je wel kan doen is de borstelset oplichten (dus geen contact met trommel) en droger starten op een kastdroog bijvoorbeeld. loopt timer snel door tot einde zit er sluiting in trommel, komt ook wel eens voor.

Tijdgestuurd werkt via normale timer motortje, niet via hybride gedeelte timer.

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 10 maart 2023 19:09:53 (23%)

hadden deze machines ook niet last van relais van het element welke los in de soldeer zaten of gewoon vastgebakken waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Fabrice en SMD,

Uurtje geleden de print er uit gehaald en een aantal contacten door gesoldeerd. oa van de trafo, connectoren ed die zagen er na al die jaren droog en dof uit.

Reed relais is oké, evenals een aantal laag Ohmige weerstanden en nog wat componenten, een paar metingen gedaan. Elco's zien er ook nog goed uit, niet bol oid. Alles weer teruggeplaatst.

Het lijkt dat hij het doet.....tenminste hij draait.
Dus vermoedelijk toch iets op de print, slechte contacten. we wachten af.

Gisteren wel alles rondom de koolborstels schoongemaakt, kan geen kwaad.

conclusie: we hebben even geduld, wie weet loopt hij nu door.. :)

tnx, over een uurtje weten we meer.

groet Antonian

Heren,

De droger loopt door.... dus al met al denk ik dat het probleem is opgelost.
vermoedelijk de print met slechte verbindingen in combinatie met de koolborstels, vervuilde trommel contact.

In ieder geval werkt het weer! En de was van de laatste dagen is nu ook weggewerkt.

Dank allen voor uw bijdrage, leerzaam en al met al toch een oplossing.

tijd voor een goed biertje.

dank en tot ziens _/-\o_

groet Antonian

De oldtimer is weer gered! Dat gaat een Warmtepomp droger nooit overtreffen...

Ja, fantastisch, tegen deze uitvoering.... daar kan geen micro-processor gestuurde en met allerlei toeters en bellen uitgevoerde variant tegenop.

Gewoon degelijk en duurzaam.

En met jullie steun gaan we feitelijk perfect om met apparatuur, grondstoffen ed. nog 40 jaar??

Dank en nog een goed weekend, Antonian

jerome

Golden Member

Op 11 maart 2023 19:24:29 schreef smd:
De oldtimer is weer gered! Dat gaat een Warmtepomp droger nooit overtreffen...

Dat weten we nog niet. Hier doet de T8164WP het al 8 jaar zonder errors en ik verwacht nog minstens 10 jaar dienst. In energieverbruik scheelt het enorm. Het hoogste verbruik tref ik bij bonte was beddengoed etc. Komt op 1.1kW. Gemiddeld blijft het onder 1kW. Ik vond het nuttiger te investeren in energiezuinige toestellen dan te kiezen voor zonnepanelen.

Hallo Fabrice,

Print zit al weer in de machine. Geen wezenlijke veranderingen gedaan, wel veel door gesoldeerd. Oa de pootjes van de trafo, connectoren en nog een paar doffe solderingen.

Foto is wat onscherp..

1,1kW als in maximaal vermogen? een wp droger doet er ook wel een stukje langer over dus zo zuinig zijn die dingen nu ook weer niet. problemen ( veel reinigings technisch )hebben ze echter wel volop. als mn droger stuk zou gaan ( welke intussen ook 19 jaar is ) zou er weer een condensdroger terugkomen zonder warmtepomp. het enige voordeel wat je hebt met een wp droger is dat je wasmachine en droger op 1 groep kunt zetten en gelijktijdig kunt gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Jeromme,

Groot gelijk. Maar we gebruiken deze Miele zolang als we kunnen. btw ..Het beste zonnepaneel is onze waslijn. 0 kWh..

Waren degelijke drogers destijds, nog kwaliteit.

jerome

Golden Member

Op 11 maart 2023 20:56:41 schreef testman:
1,1kW als in maximaal vermogen?

Max vermogen is 860W. Het eerste half uur is dat maar 450W en dan loopt dat stelselmatig op. Een programma op kastdroog duurt 1u20min en heeft alles bijeen rond 1kW verbruikt. Het eco programma kastdroog ++ doet er een uur langer over maar het verbruik blijft dan wel rond de 400W. Conclusie: ++ heeft evenveel energie verbruikt dan het gewone programma, en de was heeft 1 uur langer slijtage gemaakt. Weg dus met al die ++++++ :-). Ik heb nu eenmaal de slechte eigenschap om nu en dan energiemeters op toestellen te plaatsen. Het is ook interessant te weten wat het verbruik is van een goed werkend toestel. Stel nu dat binnen enkele jaren het verbruik niet wordt gehaald, dan is dat een diagnose voor te weinig koelgas.

[Bericht gewijzigd door jerome op zaterdag 11 maart 2023 21:47:05 (21%)

Op 11 maart 2023 20:56:41 schreef testman:
1,1kW als in maximaal vermogen? een wp droger doet er ook wel een stukje langer over dus zo zuinig zijn die dingen nu ook weer niet. problemen ( veel reinigings technisch )hebben ze echter wel volop. als mn droger stuk zou gaan ( welke intussen ook 19 jaar is ) zou er weer een condensdroger terugkomen zonder warmtepomp.

Dan zou ik maar opschieten als je een nieuwe wilt, die dingen verdwijnen rap als ze niet al op zijn.

Problemen reinigingstechnisch is user error of gewoon goedkope troep. Mijn Miele is dit jaar 9 jaar en draait best veel en geen gedoe mee, ook geen problemen met reinigen.

idd nog maar weinig keuze in reguliere condensdrogers. scheelt ook vlot 300€ als je naar een wp model moet gaan. denk dat mn huidige nog wel wat jaren meekan, gebruik die zelden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Jerome, ik doe beide en zonnepanelen en langzamerhand zuinigere apparatuur. Hier staat nu ook een T8967WP (bouwgelijk) tevreden te draaien na reparatie en heeft me 0 Euro gekost dus direct besparen. Als je nieuw had moeten aanschaffen duurt het wel 10 jaar met die aanschafprijs terug te verdienen!..

Zonnepanelen waren al afbetaald na 3 jaar (3600 +1000 KWh)!!

jerome

Golden Member

Zo heb ik de Miele wasmachine hier die al meerdere jaren dienst doet. Had een defect bord en ik deed een bod van 100€ en had het. Was 8 jaar toen. LNK en weerstand vervangen.

Op 12 maart 2023 20:40:46 schreef jerome:
Zo heb ik de Miele wasmachine hier die al meerdere jaren dienst doet. Had een defect bord en ik deed een bod van 100€ en had het. Was 8 jaar toen. LNK en weerstand vervangen.

zo kwamen het inductiefornuis, combi oven, stofzuiger, vaatwas, 32"lcd, en nog het eea hier ook, de gratis meeneem categorie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Yup, de oven, koelkast, vriezer, wasmachien (Nieuw dat wel maar met forse valschade Miele 134) Tot nu toe alles gebruikt Totdat mn Partner een NIEUWE TV wou.. Bah vies woord en hoop geld.. Maar ja wel een tevreden kijker thuis wil ook wat! nu de vriezer omwisselen voor een Liebherr No Frost.. Ook weer 0 Eurootjes hihi!