thermo koppel ?

trix

Golden Member

hallo,

als je thermo koppel draad hebt (type T). en ik "twist" die uit einden in mekaar, is dat dan een betouwbare thermo koppel ?
of moet je er een hebben waarvan de 2 verschillende metalen in mekaar "versmolten" zijn ?

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Op 9 maart 2023 09:20:40 schreef trix:
hallo,

als je thermo koppel draad hebt (type T). en ik "twist" die uit einden in mekaar, is dat dan een betouwbare thermo koppel ?
of moet je er een hebben waarvan de 2 verschillende metalen in mekaar "versmolten" zijn ?

Wij "versmolten" die altijd door ze even met (tussen) een accu/lasapparaat te laten vonken en zo in elkaar te smelten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Ik heb hier een paar k koppels, die heb ik gewoon in elkaar gedraaid, en voor het mooi een stuk krimpkous er over geschoven.Werkt prima. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

het zal zonder wellicht ook wel werken, maar ik weet dat we bij Lightyear hier een speciaal puntlas apparaatje voor hadden.
Deze om precies te zijn: https://nl.rs-online.com/web/p/welders/3630351?cm_mmc=NL-PLA-DS3A-_-bi…
wellicht binnenkort voor een habbekrats te koop ;)

Bij 'lage' temperaturen deed ik het voor de hobby zo wel eens, het "werkt" prima, maar ik had geen mogelijkheid het goed te kalibreren.
Zeker bij hogere temperaturen zou ik beducht zijn voor aanzienlijke afwijkingen door vervuiling of een grotere overgangsweerstand.

Arco

Special Member

Wellicht lukt het met een batterijcontact spotwelder ook wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

In theorie werkt in elkaar draaien maar ik zou er niet op vertrouwen ivm oxidatie en uitzetten/krimpen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
trix

Golden Member

inderdaad dat uitzetten/krimpen bij temp.wisselingen lijkt mij de meting te kunnen beinvloeden (contactdruk).

en ik denk ook als ik er 4 stuks in elkaar twist dat ik dan 4 verschillende waades krijg, in ieder geval meer verschillend dan bij "versmolten" koppels.

[Bericht gewijzigd door trix op donderdag 9 maart 2023 10:36:43 (42%)

eigenwijs = ook wijs
pietplof

Golden Member

Erg lang geleden heb ik eens geprobeerd een warmtebron te bouwen met het doel temperatuurvoelers te ,,ijken".
Dat bleek na vele pogingen een aantal bruggen te ver.
De ingestelde temperatuur schommelde/ varieerde onbehoorlijk en het project is uit zicht.
Daarbij werkte ik met verschillende thermokoppels.
Ook heb ik eens bij een van mijn technische inspecties van een bedrijf een flinke rol thermokoppeldraad gekregen.
Behalve de vele miskleunen heb ik toch iets geleerd nl. De uiteinden van de beide draden echt lassen anders krijg je vaak wisseiende waarden.
En nog even ter leringe ende vermaak een paar afbeeldingen van een mooi kistje met daarin spullen om thermokoppels te maken.
O.a. wat gereedschap, een aantal potjes met chemicalien om beter te solderen ( poudre de soudure) magnesiumoxyde voor hittebestendige isolatie, een spiritusbrandertje en een elektrisch oventje op drie charmante pootjes.
Eigenlijk moet dat naar een museum maar waar?

festina lente
trix

Golden Member

Op 10 maart 2023 15:55:13 schreef pietplof:
Behalve de vele miskleunen heb ik toch iets geleerd nl. De uiteinden van de beide draden echt lassen anders krijg je vaak wisseiende waarden.

bevestigd mijn vermoeden, er zijn ook speciale kastjes te koop waarmee je thermokoppels kan lassen.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

In elkaar draaien werkt voor geen meter.
Wat wel veel gebeurt is gewoon aan elkaar vonken. Eventueel ook gelijk vastpikken op het te meten metalen oppervlak. Dat doen we ook als we gaan meten aan pijpleidingen en zo.

trix

Golden Member

dat "vastpikken" waar gaat dat mee ?

ik kwam dit tegen als thermokoppel lasser:
https://nl.rs-online.com/web/p/welders/3630351?cm_mmc=NL-PLA-DS3A-_-bi…

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 13 maart 2023 14:30:52 (80%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

2200 euro voor zo'n simpel geval is wel heel erg veel...
Ik zou dan toch liever een batterijspotwelder proberen. (voor dat geld koop je trouwens ook heel veel complete thermocouples)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een kennis van me moet ook binnenkort wat thermokoppel metingen doen. Thermokoppels kopen... "NOT AN OPTION" voor hem. Hij gaat de twee draden op rol kopen. Als het project wat verder is kan ik hem vragen om een stukkie mijn kant op te sturen en dan kan ik de batterij spotwelder truuk eens proberen. (op basis van 1500F (2x 3000F in serie) supercap).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 13 maart 2023 14:28:40 schreef trix:
dat "vastpikken" waar gaat dat mee ?

Reuze primitief: grote condensator, één draad op de pijpleiding, één draad naar een geïsoleerde tang om de koppels mee op de pijp te drukken.

Op 13 maart 2023 14:54:16 schreef rew:
Een kennis van me moet ook binnenkort wat thermokoppel metingen doen. Thermokoppels kopen... "NOT AN OPTION" voor hem. Hij gaat de twee draden op rol kopen.

Gewoon standaard thermokoppelkabel, geen probleem en spotgoedkoop.
LET OP: wel thermokoppelkabel kopen, GEEN compensatiekabel:

De aders van de compensatiekabel bestaan uit legeringen anders dan die van het thermokoppel, maar met vergelijkbare eigenschappen.

En litze werkt ook niet fijn voor de doe-het-zelvert, massief wel.

Wij maakten op het werk wel eens "speciale" thermokoppels b.v. hele dunne die supersnel moesten reageren en deden dat zoals GJ_ ook schreef gewoon met een dikke condensator.
Dit doe ik thuis nu ook wel eens en dat gaat best goed.

Gr.F_S

trix

Golden Member

op die foto zit een twist voor de las, dan gaat hij toch op de 1e twist meten ?

en met een condensator aan elkaar lassen, in het geval van een T-koppel, koper op de ene aansluiting en het constantaan op de andere en gewoon de uiteinde tegen elkaar houden ?
hoe groot moet zo'n condensator dan zijn ?
en voor welke spanning geschikt ?

eigenlijk wil ik gewoon weten welke ik moet bestellen om het te testen ;)

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 13 maart 2023 20:03:02 (10%)

eigenwijs = ook wijs

Het maakt natuurlijk uit hoe dik die t koppel draad is hoe "dik" die condensator moet zijn.
Deze is met iets van 6600 µF en 60 V gemaakt.
Dat deze in elkaar gedraaid zit is voor het gemak van het lassen maar als je de draden mooi bij elkaar kan houden gaat het ook goed.

Je houd de twee draden aan een kant samen en zet daar een kant van de condensator op de andere kant net als op het filmpje de twee andere aders.

Gr.F_S

@trix: Volgens mij heb ik nog wel ergens een paar "dikke" elco's liggen.
Moet ik even uitgraven ergens.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

zou ik graag (1 of zo) willen over nemen, gewoon om te testen.

eigenwijs = ook wijs

Ik zal morgen eens wat opgraven en kijken wat er ligt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dok

Golden Member

Als ik het ding van rs-online zo bekijk dan denk ik dat je zelf best wel zoiets zelf kan maken. de koolstof electrode zou ik een gutselektrode voor gebruiken.
Hoeft niet heel duur te zijn.
Mijn condesator puntlasding heeft 26400µ 100V daar moet je toch wel iets mee kunnen doen.
Heb met m'n gekke kop gedacht even twee rvs draadjes aan elkaar te plakken, iets ging niet goed.

Draadjes bleven aan mijn tang plakken.
Gebeurd hier wel meer, de rommel niet goed aangepikt.
Wat welgoed ging, mijn tinnitus deed het weer als nooit tevoren.
Echt een aanrader voor binnenshuis oud te nieuw te vieren.
Geen last van in de rij te moeten staan voor lawaai vuurwerkspul.
Nu nog iets verzinnen om de lading in de C's te regelen en dan wordt het wel wat?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
trix

Golden Member

er zit wel een argon aansluiting op dat RS-online apparaat.
waarschijnlijk om lucht insluitels in de las te voorkomen.

eigenwijs = ook wijs
Dok

Golden Member

Argon is geen probleem, dat heb ik hier in de hut.
binnenkort even naar de smederij (kartonfabriek) en daar vragen om een gutselectrode. Toch eens kijken of ziets voor bijna nultarief te maken is.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 15 maart 2023 15:09:50 schreef trix:
er zit wel een argon aansluiting op dat RS-online apparaat.
waarschijnlijk om lucht insluitels in de las te voorkomen.

Niet om toe te staan dat je de boel schoon maakt en dat het niet oxideert voordat je een goede verbinding hebt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/