thermo koppel ?

@Dok: misschien kun je de grafiet elektrodes van een paar zink-kool batterijen gebruiken?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik dacht dat ik nog ergens een paar hele grote elco had liggen. Blijkbaar vergist, die waren van onze modelbouwclub, die heb ik ooit eens ergens met een hele partij andere spullen aan CO gedoneerd.

Wat ik wel heb liggen zijn nog 2 elco's van 22000 uF/25V (zullen nog wel geformeerd moeten worden) geen idee of dat genoeg is om de puntjes aan elkaar te lassen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

shit happens :)
bedankt voor het zoeken _/-\o_
weet iemand een webshop waar ik die zou kunnen bestellen ?

eigenwijs = ook wijs

Het probleem is dat je niet weet hoe "groot" de elcos moeten zijn.
Die 2 die ik heb liggen mag je zo hebben, proberen kan altijd dan weet je ook of je in de buurt zit van de capaciteit of juist helemaal niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Je moet gewoon proberen, condensator opladen tot een bepaalde spanning (mbv labvoeding ) en dan kijken wanneer het werkt.
Je moet natuurlijk geen "staven" van een mm proberen te lassen :)

Gr.F_S

Maar ik zou graag een orde-van-grootte willen weten voor de hoeveelheid energie die je in zo'n las moet stoppen.

Met condensatoren van pF tot kF zijn er 18 ordes-van-grootte aan condensatoren. En met een max-spanning van 6.3V tot 630V ook al een 4 ordes aan spanningsafhankelijke energieinhoud.

Dus ik zou het fijn vinden als iemand die het wel eens gedaan heeft zou kunnen roepen: "Volgens mij hadden we 10000uF en laadden we ze gewoon op met een 12V adaptertje". (zal wel te weinig zijn).
Twee 3kF condensatoren in serie, opgeladen tot 5V kan je prima tientallen 18650 cellen aan een nikelstrip lassen (met een geschikt printje er tussen). Dat zal wel te veel zijn om gewoon direct kort te sluiten op een thermokoppel draadje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dok

Golden Member

Heb even de specs van het ding bekeken.
• Energy output 0 to 60 Joules
Even plaatje erbij pakken

Er zit een knop op voor drie standen. En een potmeter waarmee je het vermogen instelt.
Deedee, het zusje van Dexter zou er onmiddelijk aan draaien.

“What does this button do?” and then finding out.

Stand LO is 0-20? MED 20-40? HI 40-60? (Joule?)
En dat bij 15V
Er zal wel een condensatorbank, of toch drie? inzitten.
Hoeveel Joule? Geen flauw idee hoe dat om te zetten naar uF.
Er loopt hier vast wel iemand die het uit kan rekenen. :9

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 21 maart 2023 00:34:08 schreef Dok:
Er loopt hier vast wel iemand die het uit kan rekenen. :9

Present!

Als we even rekenen met 15V en het midden van de range: 30J....

De energie in een condensator is E = 0.5 C U2.

We zoeken C dus we herschrijven de boel naar C = 2 E / U2 = 2 * 30J / 15V/15V = 0.26F = 260000 uF.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 maart 2023 22:39:17 schreef rew:
Maar ik zou graag een orde-van-grootte willen weten voor de hoeveelheid energie die je in zo'n las moet stoppen.

Met condensatoren van pF tot kF zijn er 18 ordes-van-grootte aan condensatoren. En met een max-spanning van 6.3V tot 630V ook al een 4 ordes aan spanningsafhankelijke energieinhoud.

Dus ik zou het fijn vinden als iemand die het wel eens gedaan heeft zou kunnen roepen: "Volgens mij hadden we 10000uF en laadden we ze gewoon op met een 12V adaptertje". (zal wel te weinig zijn).
Twee 3kF condensatoren in serie, opgeladen tot 5V kan je prima tientallen 18650 cellen aan een nikelstrip lassen (met een geschikt printje er tussen). Dat zal wel te veel zijn om gewoon direct kort te sluiten op een thermokoppel draadje.

Volgens mij heb ik dit ergens al aangegeven ik heb 6600µF bij 60 V gebruikt.

Gr.F_S

trix

Golden Member

dan zou deze denk ik kunnen werken:
10000 uF 63 V
het gaat om de tekst boven de foto (foto zelf is ter illustratie).
zijn niet eens duur te noemen.
35x50 mm, hoe krijgen ze eigenlijk zo'n grote capaciteit in zo'n klein behuizing :?

https://www.conrad.nl/nl/p/vishay-2222-058-56223-elektrolytische-conde…

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 21 maart 2023 20:23:06 (47%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Zo'n batterij spotwelder lijkt me dan toch een betere keuze. Kost niet veel meer en is ook nog voor batterijen te gebruiken.
Met een condensator is grof qua instelling (werkt wel of niet), zo'n spotwelder kun je in 30 of meer steps instellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

:? die van rs-online kost 1800 euro exclusief
of bedoel je die van alie expres ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Die van RS is schandalig duur, mijne van Ali was 34 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

weet iemand dit ?

35x50 mm, hoe krijgen ze eigenlijk zo'n grote capaciteit in zo'n klein behuizing :?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Ik neem aan dat het dielectricum in de loop der tijd een stuk is verbeterd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ook met betere ets technieken de oppervlakte groter maken

@trix Ik heb die 2 elcos geformeerd door er met een weerstandje 10V op te zetten. Als ik de laadtijd bekijk dan lijken ze nog gewoon goed te zijn. De lek is op dit moment < 500 uA @ 20V dus als ze nog effe staan dan komt het goed.

Ik zal eens kijken of ik ze van de week even af kan gooien bij jouw.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

super, van te voren even bellen.
ik stuur een PM met 06 nummer.

even kijken hoe dat moet.

[Bericht gewijzigd door trix op donderdag 23 maart 2023 09:27:04 (30%)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

update:
van een mede forum lid (henri62, waarvoor nog bedankt) een 2-tal condensatoren gekregen om mee te testen: 22000 uF 25V.
deze 2 parallel gezet en via een 100 ohm weerstand geladen tot 25 V.
een T-thermo koppeldraad genomen van ca. 10 cm. 1 ader op de + en de andere op de -. vervolgens "tik" ik bij het andere uiteinden de 2 aders tegen elkaar, en ik krijg net aan een las.
bij een draadlengte van ca. 40 cm. krijg ik helemaal geen las, sterker nog, ik zie nauwelijks een vonkje. (en ik wil eigenlijk kabellengtes van 2 meter hebben :))
conclusie: te weinig "vermogen" in de condensatoren.
kijken of ik wat groters kan vinden.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Op 7 april 2023 18:43:08 schreef trix:
update:
van een mede forum lid (henri62, waarvoor nog bedankt) een 2-tal condensatoren gekregen om mee te testen: 22000 uF 25V.
deze 2 parallel gezet en via een 100 ohm weerstand geladen tot 25 V.
een T-thermo koppeldraad genomen van ca. 10 cm. 1 ader op de + en de andere op de -. vervolgens "tik" ik bij het andere uiteinden de 2 aders tegen elkaar, en ik krijg net aan een las.
bij een draadlengte van ca. 40 cm. krijg ik helemaal geen las, sterker nog, ik zie nauwelijks een vonkje. (en ik wil eigenlijk kabellengtes van 2 meter hebben :))
conclusie: te weinig "vermogen" in de condensatoren.
kijken of ik wat groters kan vinden.
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Kun je de spanning niet aanbieden net achter waar de druppel moet komen ?
Op het afgestripte deel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Je moet de electrodes ook direct tegen de las houden, niet aan het eind van de draden... (44000uF lijkt me sowieso erg magertjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad, met een paar dikke draden vanaf de elcos direct op het puntje van het thermokoppel tussen 2 plaatjes of stiftjes (RVS of zo, iets wat niet hecht) de boel aan elkaar lassen.
Zie bijvoorbeeld zoiets als het fototje van "Dok" op een van de eerste posts.

Hoe dikker de verbinding tussen de elcos en de draden naar laspunten hoe beter. Ik kreeg het voor elkaar om een stukje weg te branden van een oude bananenstekker, door die direct op de boutjes van een opgeladen elco te zetten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zet altijd de plus ( of min) pool op beide draden en de andere kant de draden tegen elkaar en hier de andere pool op ,bij mij een stuk grafiet maar dat kan ook bv stukje rvs.

En als je kan natuurlijk zo dicht mogelijk bij de las, thermokoppeldraad heeft een redelijk hoge weerstand.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op vrijdag 7 april 2023 20:09:19 (23%)

trix

Golden Member

inderdaad de weerstand v/d draad omzeilen, ik denk dat koper daar wel geschikt voor is, dat kan je nagenoeg niet lassen.

eigenwijs = ook wijs
fred101

Golden Member

Ik heb een keer een TC gerepareerd door ze autogeen aan elkaar te lassen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs