Sony EV-DT1. Chip wordt heet

Hoort er zo volgens mij niet uit te zien, mis rechts een stuk, denk ik

[Bericht gewijzigd door daltonagf op 24 april 2023 19:25:03 (21%)

Klopt, dat is een van de contactvingers die weg is.

Transplanteren van een mabuchi-motortje of iets dergelijks lijkt mij de enige optie als je geen uitputtende zoektocht wil houden naar een motortje.

Belangrijk lijkt me wel om het anker te controleren, zowel de collector als de windingen. Vooral die laatste zien er goed uit, maar de collector twijfel ik aan gezien de schade aan de contactvingers.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Klopt het dat er nog een tachotje op zit?

Heb je een foto van het complete motortje met meetlatje er naast?

Dan kunnen we kijken of er nog iets thuis ligt wat mogelijk zou passen. Of onderdelen tbv een donor sleepcontactje.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 24 april 2023 20:01:19 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

wat doet die motor? kans dat de reden de mechaniek erachter is die veel te zwaar loopt. dat kun je iig wel maken, heb er in het verleden zat met een splitpen hersteld iig, in de tijd van de bibberpen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Het motortje zet het mechanisme in diverse afspeel standen, play, pauze, spoelen. Het inrijgen is een andere , veel grotere motor.
Het lijkt met de hand allemaal soepel te gaan, maar dat moet natuurlijk nog voorzichtig getest worden (als ik aan een motor kan komen natuurlijk)

Arco

Special Member

Motor zul je niet gauw vinden, beter een donorapparaat zien te vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het schematje van een aantal posts terug klopt niet. Daar staat een 3-fase motortje en dit is een gewoon 2p motortje?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Er worden altijd grapjes over gemaakt maar het staat er toch echt:

:+

Zou het enige kans van slagen hebben , als ik een motortje zoek dat (compleet) in het oude huisje past. (Zie foto)
Er staan er genoeg op ali, ....

Arco

Special Member

Kans dat je iets passends vindt met zo'n zelfde wormwiel/afmetingen/spanning lijkt me heel (heel) erg klein...
Met een donor geef ik je meer kans...

[Bericht gewijzigd door Arco op 25 april 2023 09:33:04 (15%)

Ik heb net het motortje in elkaar gezet, en tot mijn verbazing draait gewoon goed.

Alleen moet ik m soms bij het starten een klein zetje geven, omdat het sleepcontact natuurlijk niet goed is. Ga het proberen om het wat te verbuigen, en misschien kan ik het wat naar binnen trekken, zodat ik meer lengte krijg,...

Op 25 april 2023 10:54:58 schreef daltonagf:
Ik heb net het motortje in elkaar gezet, en tot mijn verbazing draait gewoon goed.

Alleen moet ik m soms bij het starten een klein zetje geven, omdat het sleepcontact natuurlijk niet goed is. Ga het proberen om het wat te verbuigen, en misschien kan ik het wat naar binnen trekken, zodat ik meer lengte krijg,...

neem zo'n mapje met die vouwbare metalen strips voor geperforeerd papier. daar kun je mooi een nieuwe borstel van maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Die strips veren voor geen meter, beter fosforbrons of berylliumkoper strip nemen...

Ik heb er een klein gaatje in het plastic huis gemaakt, en het nieuw sleepcontact erdoor gedaan, en het gaatje met secondelijm dicht gemaakt.
Het sleepcontact heb ik gemaakt van koper zoals op de foto, op maat geknipt veert goed.

Ik heb er een klein gaatje in het plastic huis gemaakt, en het nieuw sleepcontact erdoor gedaan, en het gaatje met secondelijm dicht gemaakt.
Het sleepcontact heb ik gemaakt van koper zoals op de foto, op maat geknipt veert goed. Ben benieuwd
[attachment=0]

Na reparatie van het motortje (toch maar sleepcontacten uit een andere gehaald), en vervangen van de chip, en het reinigen van de modeswitch, loopwerk dat stroef ging een beetje aandacht gegeven. werkt alles nu weer perfect.
Het enige wat ik nog zou willen aanpassen , is de breedte van het beeld, dat zou een klein beetje breder mogen. Is dat eenvoudig te regelen, ik zie genoeg potmeters, kan de juiste niet vinden, als die er al in zit, om de breedte bij te stellen.

Gr rob

De foto van je sleepcontact is helaas niet zichtbaar.. Beeldbreedte is niet in te stellen in een video helaas dat zit in de TV..

Hoi, ik bedoelde ook in het tv gedeelte.
;)

Dat hangt dan van het toestel af: van een plat toestel is dat vaak NIET in te stellen.

Overigens is dat zelden nodig, maar ik kan me voorstellen dat een beeldbuis inmiddels ook wat verlopen kan zijn en afstelling vereist.

Overigens zou ik dat zeker niet doen met zomaar een video-bron, daar heb je eigenlijk een goed testbeeld voor nodig, omdat je echt risico loopt dingen te ver buiten beeld te regelen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.