Wasmachine Miele 963 - probleem opwarming water

Hallo,
Wasmachine 963 Novotronic - type HW02-2 - Serienummer 34714305
Wij zitten met volgend probleem :
- Soms warmt het water normaal op bij wasbeurt op 30 graden en verloopt de was prima.

- Soms bij wasbeurt op 30 graden :
* Na een minuut begin het lampje hoofdwas te knipperen.
* Het water is dan opgewarmd tot 16 graden . Het binnenkomend leidingwater is ongeveer 8 graden.
* De cyclus van het wasprogramma loopt verder normaal.

ik zou denken aan het verwarmingselement , maar soms warmt het wel normaal op,….

Graag jullie hulp. Vriendelijk dank.

Verwarmings element is OK, dat werkt of niet er zit niets tussen. Meestvoorkomende is bedrading NTC door defecte schokbrekers onderbroken, of relais defect aan rechter zijde, slecht contact op verwarmingselement.

meer niet voorgekomen

Ik denk als eerste aan relais, die sneuvelen nu langzaamaan weleens na 25 jaar draaien.

heb ook al eens gehad dat een faston stekkertje van het element verbrand was. gaf eenzelfde soort storing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen dank voor de reacties.
Alvorens de wasmachine open te maken , heb ik tijdens een was nog eens van nabij bekeken dat het wasledje opnieuw zou knipperen.

De wasmachine aangezet : geen waslampje dat knippert en de was verloopt normaal.

Na 30 minuten wil ik de temperatuur van het water controleren en open de deur : watertemperatuur 27 graden (is wasbeurt op 30 graden)

Ik sluit de deur en duw terug op de start opnieuw waarbij het programma zijn cyclus verderzet: terug het probleem, maar het waslampje blijft niet knipperen. Waslampje brand 10 seconden normaal, 15 seconden knipperen, 10 seconden normaal, 15 seconden knipperen. Zo gaat het de hele tijd door.

Voordien bleef het waslampje knipperen bij fout.

Kunnen jullie iets meer zeggen met deze info in verband met het probleem opwarmen van water ?

je zal wat input zelf moeten doen, dus controleer fastons element, relais en bekabeling naar NTC, de kabouters doen het niet.. En ja, klopt dat ritme gaat veranderen van LEDje bij onderbreken, dat is normaal

Vandaag tijd gehad om de machine open te maken voor verder onderzoek.
Probleem opgelost : Na controle bleek dat de bedrading van de NTC op ongeveer 15 centimeter van de aansluiting was onderbroken. Aansluitpunten van het verwarmingselement waren ok. Ook de relais vertoonde geen tekenen van inbranding aan de contactpunten .

Bedankt om mee te helpen zoeken om deze storing op te lossen.

Dan zijn je schokbrekers dus ook totaal versleten, anders gebeurt dat niet, dat ook gecontroleerd??

Gelukkig dat je het gevonden heb!

Ik heb de schokdempers nog niet gecontroleerd. Het is mij wel opgevallen dat de machine nog stabiel is wanneer het in bedrijf is. Daarmee dat ik het niet heb gecontroleerd.
Ik dacht - maar ik ben niet zeker - dat de kogellager en de dempers over een 5-tal jaren zijn vervangen.

Beter zeker weten en bovenplaat losmaken trommel moet je stroef naar beneden kunnen drukken en moet met weerstand gaan. Als het erg soepel gaat en bied geen weerstand en veert na bij loslaten, zijn ze echt stuk..

Deze voormiddag toch eens het bovendeksel er afgenomen en de trommel een paar keer naar beneden geduwd. Blijkt dat ik toch enige druk moest zetten om hem naar beneden te duwen. Van een wiebelende trommel was dus geen sprake. Dus ik denk dat dit nog voorlopig ok is.