Op 12 april 2023 11:39:25 schreef Bart64:
Weet je zeker dat de voeding geen sluiting maakt ergens, bijv. in het leddriver ic bijv, of aansturing van de mosfets (en weet je hoe je die moet meten ook ?) , die vervang ik vaak in defecte voedingen en als de leddriver ic niet goed is kan tv ook niet goed opstarten. Die gele elco's zou ik ook vervangen die zijn ook van het mindere kwaliteitstype..................
Ik had de voeding even geleden al door gemeten, elco's waar ik aan twijfelde los gesoldeerd en uit circuit gemeten, zover ik kon meten lijkt alles goed.
Maar goed omdat ik er haast zeker van was dat het in het moederbord zou zitten, en ik dit toch niet op kon lossen heb ik een YouTube truc geprobeerd. Ik zag heel wat videos dat men een moederbord in een oven legt op 200C en dat daarna de TV weer werkt, ik dacht ergens wat een onzin, maar van de andere kant wat had ik te verliezen.
Ik ben voorzichtig begonnen en heb het bord eerst 10min op 100C gehad en daarna 10min op 160C, hierna af laten koelen en het bord terug gezet met de gedachte 'het werkt toch niet en probeer het later nog wel eens op 200C', maar nee hoor hij werkt gewoon weer! Heel bijzonder, snap niet hoe want kan me niet voorstellen dat 160C iets doet met eventuele slechte verbindingen.
Denk dat ik de tv voorlopig maar in eigen gebruik neem, want dit lijkt me geen duurzame reparatie. Ik ga het zien en de tijd zal het uitwijzen. Het beeld is wel verassend goed voor een TV van 10 jaar oud moet ik zeggen.