LG 47LM960V voeding of toch moederbord?

Hey goedenavond,

Ik heb hier een mooie LG 47LM960V staan. Ik dacht eerst dat ik met een defecte voeding te maken zou hebben, maar nu ik hem open heb en de eerste metingen gedaan heb begin ik hier aan te twijfelen.

Met stekker erin brand standby lampje normaal en is de 3.5V volt aanwezig, bij aanzetten komen de 12V en 24V ook op maar hij schakelt dan steeds weer uit en weer aan, lijkt op beveiligings loop, bij afgekoppeld led bord doet hij dit ook nog.

Er komt wel een hele hoge piep van of rond IC501 gebied.

Wat kan ik nog meer controleren om de schuldige aan te wijzen?

Ik had ook eens een LG defect 4UB850 ,ik dacht dat de voeding defect was, maar bleek toch later t moederbord te zijn. Reboot kan van alles zijn, defect in flashgeheugen, wat ook vaak bij bepaalde Samsung D serie voorkomt, of loszittende bga of videochip. Of protectie vanwege sluiting (bijv, in led strip). Soms zijn t ook de (multizone) ledstrips die niet 100% goed zijn, test ze met een LED tester. Anders moederbord vervangen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Hey Bart, bedankt voor je reactie. Ja vanwege dat gereboot vrees ik ook voor het moederbord. Ik had het led bord al afgekoppeld van de voeding, en nog blijft hij rebooten.

Ik heb laatst een Philips gerepareerd en daar was het alleen IC501 vervangen en klaar, maar goed die had andere symptomen, ging wel aan en had wel beeld en ging na een tijdje pas uit.

Ik hoop dat er straks iemand roept dat het wel IC501 of iets anders van de voeding is. Had al even gezocht en moederbord voor dit type tv kan ik zo niet vinden (of ja niet in een prijsklasse dat het nog zinvol is) vrij exotisch ding blijkbaar.

Meet wel even of je niet ergens een sluiting hebt in de voeding, dus alle diodes meten en (smd) condensdatortjes. Geen fet in sluiting van de leddriver ofzo? Dan is t waarschijnlijk moederbord. Moet je daar zoeken, maar kan van alles zijn daar.

Ik heb nog eens gemeten en het enige wat ik kan vinden is een 18ohm sluiting op het moederbord. Heb het gevoed met 1,0V (stroom begrenst) en bekeken met warmtebeeld camera, het enige wat warm wordt is IC9300 de LG1132 chip. Dit is een DDR3 chip, of kan 18ohm over zo'n chip normaal zijn?

Zie dat ze te koop zijn voor 15euro, maar met +100 solder balls zie ik dit geen succes worden 8)7

18 Ohm, is niet erg vreemd hoor... Beter te kijken voor ander moederbord..

Samsung heeft toch een coulance regeling tot 5 jaar.
Dit moet de winkel voor je inwerking zetten!

Op 2 april 2023 19:15:19 schreef smd:
18 Ohm, is niet erg vreemd hoor... Beter te kijken voor ander moederbord..

Dat had ik idd willen doen, maar ik kan ze nergens vinden. Alleen op ali staan ze, maar deze zijn voor de 55" en vragen ze 200euro voor (gebruikt).

Vandaar dat ik met het moederbord begon te prutsen.

Weet je zeker dat de voeding geen sluiting maakt ergens, bijv. in het leddriver ic bijv, of aansturing van de mosfets (en weet je hoe je die moet meten ook ?) , die vervang ik vaak in defecte voedingen en als de leddriver ic niet goed is kan tv ook niet goed opstarten. Die gele elco's zou ik ook vervangen die zijn ook van het mindere kwaliteitstype, ik herken ze omdat ze in de Samsung voedingen van de E serie ook zaten en vaak kapot gingen. Je kan beter de voeding repareren met de ic's die er op zitten te vervangen en de mosfets ook, dat is goedkoper dan zomaar het moederbord vervangen. Test ook de voeding met het pwr on signaal aan te schakelen, door er 3 volt op te zetten van de voeding of tegen aarde aan te houden (zoek even verder bij LG voedingen) , als de voeding dan niet tript weet je dat t daar niet aan ligt in ieder geval.

Op 12 april 2023 11:39:25 schreef Bart64:
Weet je zeker dat de voeding geen sluiting maakt ergens, bijv. in het leddriver ic bijv, of aansturing van de mosfets (en weet je hoe je die moet meten ook ?) , die vervang ik vaak in defecte voedingen en als de leddriver ic niet goed is kan tv ook niet goed opstarten. Die gele elco's zou ik ook vervangen die zijn ook van het mindere kwaliteitstype..................

Ik had de voeding even geleden al door gemeten, elco's waar ik aan twijfelde los gesoldeerd en uit circuit gemeten, zover ik kon meten lijkt alles goed.

Maar goed omdat ik er haast zeker van was dat het in het moederbord zou zitten, en ik dit toch niet op kon lossen heb ik een YouTube truc geprobeerd. Ik zag heel wat videos dat men een moederbord in een oven legt op 200C en dat daarna de TV weer werkt, ik dacht ergens wat een onzin, maar van de andere kant wat had ik te verliezen.
Ik ben voorzichtig begonnen en heb het bord eerst 10min op 100C gehad en daarna 10min op 160C, hierna af laten koelen en het bord terug gezet met de gedachte 'het werkt toch niet en probeer het later nog wel eens op 200C', maar nee hoor hij werkt gewoon weer! Heel bijzonder, snap niet hoe want kan me niet voorstellen dat 160C iets doet met eventuele slechte verbindingen.

Denk dat ik de tv voorlopig maar in eigen gebruik neem, want dit lijkt me geen duurzame reparatie. Ik ga het zien en de tijd zal het uitwijzen. Het beeld is wel verassend goed voor een TV van 10 jaar oud moet ik zeggen.

Inderdaad geen duurzame oplossing. In vaktermen heet het wel "rehotten" omdat het te koud is om reflowen te noemen.

Afhakelijk vn de constructie van de chips komt het erop neer dat je brosse soldeerbolletjes tussen de chip en de print weer een beetje op hun plek kleit, of dat je gelijmde aanhechtingen binnenin de chip een beetje helpt.

LG had altijd erg goed beeld vanwege de IPS techiek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 april 2023 13:24:24 schreef maartenbakker:
Inderdaad geen duurzame oplossing. In vaktermen heet het wel "rehotten" omdat het te koud is om reflowen te noemen.

Afhakelijk vn de constructie van de chips komt het erop neer dat je brosse soldeerbolletjes tussen de chip en de print weer een beetje op hun plek kleit, of dat je gelijmde aanhechtingen binnenin de chip een beetje helpt.

LG had altijd erg goed beeld vanwege de IPS techiek.

Ah oke duidelijk, had gedacht dat er meer dan 160C nodig zou zijn voor een merkbaar effect. Is het mogelijk om de reparatie duurzamer te maken zonder reflow apparaat? Bord opnieuw in de oven en daarna chip verhitten met hot-air bijvoorbeeld?

Voor nu kijk ik wel hoelang het houd, is geen straf om deze tv op de plaats van mijn eigen 37" Philips neer te zetten. Heb iets langer gekeken nu en ben echt onder de indruk van het beeld en geluid van dit toestel, beeld lijkt haast wel oled, zwart is zoveel zwarter vergeleken met de philips. Ook voelt het smart menu modern aan, dit is op andere toestellen van deze leeftijd wel anders.

LG tv's zijn wel rustig vaak, tv frequentie is vaak 100 hz of meer, maar philips had dit ook al met de duurdere modellen vroeger. Probleem van losse solderingen komt bij alle merken voor, alleen slechte koeling verergert het probleem en komt dan eerder voor. Ik zou voelen welke chips het heetst worden en er koeling op aanbrengen met een fannetje op de usb poort ofzo. Probleem komt anders misschien weer terug.

Ah oke, ik ken Philips niet van de duurdere modellen dus heb geen goede vergelijking. Deze LG was toentertijd blijkbaar top of the line, beeld is zelfs 200hz, eerste prijs was 2500 euro (ruim 10 jaar geleden).

Ik kijk er nu een ruim een week naar en bevalt nog goed, alleen er zit bij sommige omstandigheden een hapering in het beeld. Bij een langzaam shot waar het hele beeld beweegt is er iets een stottering te zien, beeld verschuift dan niet vloeiend, snelle beelden of stil beeld met gedeelte beweging gaat wel goed.

Voordat ik de heatsinks weer terug plaatste had ik nog even gevoeld aan de chips, de hoofd video chip en de ddr3 chip worden warm. Moet zeggen de koeling is wel mooi gedaan door lg, de heatsink op de chips maakt contact met de achter plaat van de tv (is geheel van staal). Op de achter plaat wordt het iets lauw, niet eens heet.