Vlek op zonnepaneel. Wat is dit?

Nieuwe zonnepanelen gekocht en na wat vertraging eindelijk geleverd na ruim 2 maanden.

Onderste van de 8 panelen had een vreemde vlek die ik er met flink poetsen niet af kreeg. Niet eens een beetje. Moeilijk te zeggen, maar lijkt zelfs aan de onderkant van het glas te zitten. (Lijkt 2mm onder het oppervlak van het glas te liggen maar glas is 3,2mm dik :S )
Geklaagd bij leverancier en deze heeft de klacht doorgezet naar zijn leverancier.

In afwachting van hun antwoord graag jullie advies wat dit is en wat jullie zouden doen.

Paneel zal vast wel wat doen, maar panelen komen op 2,5m hoogte in het zicht te hangen, dus ziet er sowieso niet uit. Foto maakt niet eens duidelijk hoee goed je de vlek ziet.

Link naar PDF van paneel.

benleentje

Golden Member

Foto maakt niet eens duidelijk hoee goed je de vlek ziet.

Toch zie je goed dat vlek aan de binnenkant zit. Je ziet het meer als reflectie als direct.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 13 maart 2023 01:53:07 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 maart 2023 23:40:28 schreef r-p:
(Lijkt 2mm onder het oppervlak van het glas te liggen maar glas is 3,2mm dik :S )

Glas heeft een brekings index van 1.4-1.5...

Je hersenen zijn er op getrained dat licht rechtuit gaat. Dat is niet zo: Het neemt de snelste weg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het ziet inderdaad uit als viezigheid af fabriek. Het zou netjes zijn als ze uit coulance een negende paneel nasturen.

Gemorste kit of lijm wat ze niet goed weer hebben verwijderd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Je hebt niets met de leverancier van je leverancier te maken.
jou leverancier moet het probleem oplossen.
Met de leverancier van jou leverancier met je geen zaken gedaan.
Je moet hem wel de kans geven om het op te lossen.
Kan hij dat niet binnen een redelijk termijn dan kun je de koop zelfs ontbinden.
Zo staat het in de wet.
Hopelijk hoeft het niet zover te komen.
Succes

Geen oplossing gekregen dus 21e (dinsdag) gemaild of er al iets bekend was en dat ik geneigd was de hele order te annuleren (koop op afstand, dus wettelijk mogelijk t/m 14 dagen na aankoop) en wederom niets gehoord.
Vrijdag de 24e, 14 dagen na levering, order geannuleerd. Nu wel vlotte reactie dat men mijn mail niet begrijpt omdat dinsdag de 21e een nieuw paneel is geleverd. 8)7

Benieuwd waar dan wel, want in ieder geval niet bij mij (ook geen mails of telefoontjes om de levering te plannen, beetje vreemd om zomaar op de bonnefooi in de vrachtwagen te stappen om een paneel van 1903x1134mm bij iemand langs te brengen...)
Mijn leverancier gaat afleverbewijs opvragen bij transporteur.

Maar goed, ik heb order officieel en op tijd geannuleerd, dus ik merk het wel of dat nieuwe paneel nog boven water komt.

Er zit een vuiltje aan deze zaak. :)

Ach met een beetje vim en schuursponsje zo weg dat vuiltje... :) Wij hebben hier ook zo eentje met een ietsje kleiner vlekje op, we maken ons er helemaal niet druk over. Je ziet het niet en je opbrengst is er ook niet minder van.

Wij kregen de helft terug betaald voor dat ene paneel, geen probleem goed geregeld. Daar je slaap voor laten, er zijn ergere dingen in het leven.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 25 maart 2023 02:30:59 (71%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
trix

Golden Member

als ik het goed heb begrepen, zit het bij hem vol in het zicht.
dan zou ik dat ook niet op een nieuw paneel willen hebben.

eigenwijs = ook wijs

Er heeft een Chinees geniest.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 25 maart 2023 07:52:36 schreef trix:
als ik het goed heb begrepen, zit het bij hem vol in het zicht.
dan zou ik dat ook niet op een nieuw paneel willen hebben.

Dat is toch geen argument?! In het zicht, wat boeit dat nou bij een PV paneel! Het is geen meubel of een nieuwe auto of zo. Ik zou er vooral een probleem van maken als het minder opbrengst heeft, daar gaat het toch om bij zo'n ding.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 maart 2023 01:35:34 schreef Bobosje:
Er zit een vuiltje aan deze zaak. :)

Ik zou zelfs zeggen: een zonnevlek.
Die worden weer steeds actiever, deze jaren. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 maart 2023 13:18:49 schreef flipflop:
Het is geen meubel of een nieuwe auto of zo.

Je gaat de mist in want "of zo" slaat ook op zonnepanelen.

Op 25 maart 2023 02:26:12 schreef CrossFireX:
Ach met een beetje vim en schuursponsje zo weg dat vuiltje... :)

Wat een doffe ellende. :)

Op 25 maart 2023 13:18:49 schreef flipflop:
[...]
Dat is toch geen argument?! In het zicht, wat boeit dat nou bij een PV paneel! Het is geen meubel of een nieuwe auto of zo. Ik zou er vooral een probleem van maken als het minder opbrengst heeft, daar gaat het toch om bij zo'n ding.

Hele volksstammen kopen zwarte panelen (en betalen 10% meer) vanwege het uiterlijk. En panelen met kleurvlekken e.d. zijn vaak B-keus met een bijpassende B-keus prijs. Ik heb weinig behoefte de A-keuze prijs te betalen voor een B-keuze paneel. Dan zou ik wel B-keuze panelen kopen voor een B-keuze prijs...

En da's nog los van het feit of het paneel verder wel volledig functioneel is: ik het geen geijkte 1000W/m^2 lichtbak om dat even te gaan testen en het is wel duidelijk dat er in de fabriek niet op de juiste manier mee omgesprongen is dus de kans lijkt me hoger dan bij 'normale' panelen dat ook daar een fout ingeslopen is.

Als aceton, ammoniak, een sterkte vetoplosser en jif geen soelaas bieden kun je het wel vergeten om die vlek weg te krijgen.
Dan is het of wat bijzonders, of het zit inderdaad aan de binnenkant (of in) het glas.

Toch maar contact opnemen met de leverancier die jou de panelen heeft geleverd.

Er ist wieder da...

Op 25 maart 2023 16:43:45 schreef r-p:
..Hele volksstammen kopen zwarte panelen (en betalen 10% meer) vanwege het uiterlijk....

Da's wel een ander verhaal vind ik. Zwart of blauw geeft een heel andere uitstraling (voor het oog). Dat vlekje zie je echt niet als het op je dak ligt, tenzij je er heel specifiek op gaat letten. Ik zou me meer druk maken om evt beschadiging vh glas, misschien breekt ie daar eerder bv. En opbrengst nogmaals (dat kun je zien, tenzij je enkel een omvormer hebt).
Maar goed, we lezen wel hoe het afloopt :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Op 26 maart 2023 09:13:41 schreef hobby-ist:
Als aceton, ammoniak, een sterkte vetoplosser en jif geen soelaas bieden kun je het wel vergeten om die vlek weg te krijgen.

Geintje hoop ik?

Die panelen zijn voorzien van een coating, en alle bovenstaande zijn nogal een heel slecht plan om daar op te gebruiken.