Draadloos opladertje te weinig power

@TS,
Je hebt twee identieke laders. Eentje doet het wel, de ander niet of niet goed. Ze hebben maar een paar onderdelen. Niemand houdt je tegen om één voor één verdachte onderdelen om te wisselen totdat je het defecte onderdeel vindt.
Of je begint de spanning over C2 te meten van beide laders. Maar pas op! Deze zou zomaar tegen de 325V kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 16 maart 2023 21:58:34 (20%)

harry64

Golden Member

Op 16 maart 2023 21:35:22 schreef Sine:
[...]

Dat knooppunt waar de emitter aan zit kan nooit werken zo.

Dat idee had ik ook. Dus ik heb het nu 10x bekeken, maar het lijkt toch echt zo te zitten.

Ondertussen de 220nF gemeten, die doet nogal grillig. Vervangen voor een 100nF uit een sloop-SMPS (iets anders is er ff niet voorhanden) En nu laad hij weer, hetzij langzaam. :P

harry64

Golden Member

Op 16 maart 2023 21:42:59 schreef Brightnoise:
Onbelast zal de spanning erg hoog worden. En de transistor is dan kapot voordat er iets gestart.

En de transistor oscillator kan zo niet starten; zonder basisstroom. Misschien wel wanneer het oscilleren door een inschakel-DC sprong is gestart.

Het schema wijkt waarschijnlijk nog af van de werkelijkheid.

----edit
Die 1 meg zal wel naar de basis gaan; dan loopt er stroom. B en E verwisseld misschien? En dan werkt het waarschijnlijk als draadloze lader.

Dacht ik eerst ook toen ik de datasheet van die tor zag. Er wordt voor de pinning een onderaanzicht gegeven heb ik begrepen, na ook dat nogmaals bekeken te hebben. Maar 1 en 3 verwisselen zou wel de meest logische vergissing zijn. Ondertussen die C1 tijdelijk vervangen voor een 100nF uit een sloop SMPS en nu laad hij weer heel langzaam.

harry64

Golden Member

Op 16 maart 2023 21:59:34 schreef Brightnoise:
Zo werkt het: pas je schema aan.

Ik ga dat zeker nalopen. Want volgens mij kan die opzet van mij zo i.d.d. niet werken.

Dok

Golden Member

Zie ik rechts naast die gele condensator (4eafbeelding) een slechte soldeer verbindig?

[Bericht gewijzigd door Dok op donderdag 16 maart 2023 22:41:36 (15%)

Wie niet horen wil moet TV kijken.

En waarschijnlijk is alles in orde, behalve de 220 nF die de stroom bepaalt. En die kost 75 ct bij Conrad.

Arco

Special Member

Vervangen voor een 100nF uit een sloop-SMPS

Moet wel een 275v AC of 630v DC versie zijn, anders ploft 'ie uit mekaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Op 16 maart 2023 22:39:17 schreef Dok:
Zie ik rechts naast die gele condensator (4eafbeelding) een slechte soldeer verbindig?

Yup. Maar dat is al gefixt met die condensator vervangen.

harry64

Golden Member

Op 16 maart 2023 23:13:27 schreef Arco:
[...]
Moet wel een 275v AC of 630v DC versie zijn, anders ploft 'ie uit mekaar...

Dat is het. Alleen dan 100nF i.p.v. 220.

Sine

Moderator

Dan heb je nu wel maar de halve laadstroom. Die C is namelijk je stroombegrenzing.

harry64

Golden Member

Op 16 maart 2023 22:57:58 schreef Brightnoise:
En waarschijnlijk is alles in orde, behalve de 220 nF die de stroom bepaalt. En die kost 75 ct bij Conrad.

de 250 volt ac types niet, die zijn rond de 3,5 euro en zijn qua maat te groot. Dat gele geval heeft een rastermaat van 10mm.

harry64

Golden Member

Op 17 maart 2023 01:22:47 schreef Sine:
Dan heb je nu wel maar de halve laadstroom. Die C is namelijk je stroombegrenzing.

Dat vind ik voor tijdelijk niet zo erg. Grootste deel van de dag heeft ie alle tijd om te laden of bijladen. Accu is ook niet zo gek groot. Iets van 250 mAh.

Ik verwacht dat nr 2 er binnenkort wel achteraan komt want ze zijn beiden even oud en in gebruik.

Harry64

de 250 volt ac types niet, die zijn rond de 3,5 euro en zijn qua maat te groot. Dat gele geval heeft een rastermaat van 10mm.

Deze (raster 15 mm) gebruik ik toch al jaren en die blijven goed bij mij:

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=220%20nF&tfo_ATT_NUM_E…

(afbeelding wijkt af)

----edit

foutje; het is deze:

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-mkp-x2-1-stuk-s-mkp-x2-ontst…

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 17 maart 2023 12:51:24 (20%)

harry64

Golden Member

De 220 nF X2 bleek ondertussen 52 nF te zijn. Dus die is wel op. De 100 nF tijdelijke vervanger doet 82 nF. De 220 nF zijn onderweg i.i.g.

harry64

Golden Member

De nieuwe 220 nF meten rond de 250 nF. (249-251 over 10 exemplaren)
Andere setje gemeten, die is een verrassende 200 nF ondanks ze beiden even lang in gebruik zijn. Toch maar vervangen nu die er toch uit was.

O, ja, transistor gemeten en basis en emitter waren i.d.d. verwisseld. Die verwarring komt door het gebruikte datasheet. Ik ging er vanuit dat de pinning met vooraanzicht op de platte voorkant was.
http://www.datasheetcafe.com/13001s8d-datasheet-pdf/

fred101

Golden Member

Condensator waarden in Newton femto ? >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 maart 2023 14:00:34 schreef fred101:
Condensator waarden in Newton femto ? >:)

Femto-Newton in het chinees... (van achter naar voren).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Heb je er al aan gemeten (met een scoop) Je kunt in de sim voor elk knooppunt het te verwachten signaal "berekenen".

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 maart 2023 01:08:46 schreef harry64:
[...]
Dat is het. Alleen dan 100nF i.p.v. 220.

Zet er dan gewoon twee van deze 100nF parallel. Dan werkt het waarschijnlijk gewoon weer. Of beter, neem er een van 120nF.

harry64

Golden Member

Op 25 maart 2023 10:33:58 schreef fred101:
Heb je er al aan gemeten (met een scoop) Je kunt in de sim voor elk knooppunt het te verwachten signaal "berekenen".

In de sim doet hij het niet met de serievoeding. Die zet wel ongeveer 100V DC met een 4V 100 Hz rimpel op de elco. Elco verhogen naar 100 uF verlaagt wel de rimpel naar 1V maar oscilleren ho maar. Dus een 100V DC voeding er aan gehangen, dan wel, krijg ik een 33kHz 100V aan 1mA (onbelast) signaal over het spoeltje.

Ladertje werkt op 36.5kHz onbelast, 35.0kHz belast. Lampje(s) aan of uit maakt geen verschil. Spectrum vervuiling valt ook nog wel mee voor zo'n simpel ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/