kortsluiting motor door gesmolten isolatie

Hallo,
een 3 fase motor van 2,2kW kwam al een aantal keer in kortsluiting en telkens was de isolatie weggesmolten van de toevoerkabel U1000R2V5G1,5
Heeft iemand een idee wat de reden kan zijn? Is dat oververhitting waarbij de isolatie wegsmelt of is de isolatie achteraf weggesmolten door de kortsluiting?
in bijlage wat foto's.
Vreemd is dat andere draden in dezelfde ruimte (0,75 soepele kabel) niet weggesmolten zijn.
Dit betreft een motor in een industriële stofzuiger die via een relais opgestart wordt.

Is foto 5 voor of na de kortsluiting ?

Die is voor de kortsluiting, de kortsluiting gebeurt naar alle waarschijnlijkheid door dit wegsmelten. maar de oorzaak is niet bekend. ik denk dat door kortsluiting de isolatie dan verder weggesmolten is.

Ah, moet zelf beter lezen.
Kabel ligt op pompdeel, kan zijn dat de warmte hiervan teveel is voor de kabel waardoor isolatie terugtrekt.

Kabelloop veranderen.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 17 maart 2023 17:34:20 (80%)

EL83

Special Member

Aan het plastic van de kabelschoenen en adereindhulzen te zien wordt daar iig aardig warm. Bepaalde kabels kunnen daar niet lekker tegen en dan krimpt de isolatie . Beter neopreen oid nemen. Ik zou ook meteen controleren of er voldoende ventilatie is want als de warmte niet goed wegkomt dan leeft het allemaal niet lang.

Lijkt me ook dat het er goed heet wordt en dit type kabel hiervoor niet geschikt is.
Foto 1 en 2 toont de aarding, waar normaal toch geen stroom loopt, ook met gekrompen isolatie
Misschien uitzoeken waarom het er zo heet wordt.
Dan heb je misschien ook de oorzaak waarom de motor in sluiting gaat.

Voor alle isolatie klassen geldt een omgevingstemperatuur van max 40°C.
Het ziet er naar uit dat de omgevingstemperatuur waarin deze motor zich bevindt best hoger ligt
https://elektromotorendevier.nl/blog/6/isolatieklasse-elektromotoren

Dat huis van die blower wordt al loeiheet, daar monteer je toch geen motorschakelaar ?

geen stugge kabel gebruiken, soepele kabel nemen en hittebestendig ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Ik vraag me af wat daar aan de hand is.
Beuntje de isolatie te ver afgehaald?
Dit komt niet door hitte, dan krijg je verkleuring van het koper, en dat is niet te zien.
De isolatie is vrij scherp afgesneden, ook dat duid eroop dat het NIET heet geweest is.
Zelfs bij de aarddraad zie je het.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 17 maart 2023 19:56:52 (27%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

OP plaatsen war het heel erg warm kan worden moet je ook geen relais en of motorbeveiligingen plaatsen. Deze moeten verhuizen naar een andere locatie. Daarna ga je dan via de meest koele route naar de motor aansluitingen. In de motor aansluitingen eventueel nog een glasvezel kous over de aders schuiven zodat als de isolatie terugtrekt die verder wel geïsoleerd blijft.

Er bestaan motoren waarvan de wikkeling maximaal 165 graden mag worden dan moet je daar ook een kabel bij nemen die geschikt is voor die hoge temperatuur.

geen stugge kabel gebruiken, soepele kabel nemen en hittebestendig ook.

Stugge kabel is meestal PVC dat kan niet zo goed tegen die warmte. Neopreen is al een stuk beter maar ook dat heeft zijn beperkingen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 17 maart 2023 20:03:41 (17%)

Van die isolatie is inderdaad niets gesmolten, de scherpe snijrand is van een striptang o.i.d. (is dus 'by design' zo... ;) )
Koper nergens verkleurd, en de 'smeltresten' kunnen ook niet zomaar verdwenen zijn. Geloof me, bij hitteschade ziet 't er heel anders uit!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

gesmolten is hier niet het woord, maar gekrompen. de relais en voeding zijn bedraad door dezelfde, maar de soepele draad is wel nog lang zat mbt isolatie. is dus de voedings kabel die verkeerd gekozen is.

de blauwe aderhulzen zeggen ook hitte, die zijn vervormd..

[Bericht gewijzigd door testman op 17 maart 2023 20:13:39 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Golden Member

De samengedrukte lucht in dit soort ventilatoren wordt redelijk warm.
Vergelijk onderstaande foto's maar.

De uitblaas van de ventilator is als belasting tegen de rand van de werkbank gezet. Zelf de rand van de werkbank wordt warm....

En zoals anderen al aangeven:
koellucht toevoegen en alles wat uit de warme omgeving kan, weg doen.
betere warmtebestendige voedingskabel gebruiken.

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

33 graden is niet erg heet.
Dat kun je nog gewoon vasthouden.
De standaard isolatie van kabels/aders draden is 70 graden.
Dat is de temperatuur die de koperen geleider mag worden, zonder dat de isolatie schade oploopt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 maart 2023 21:07:54 schreef Toeternietoe:
33 graden is niet erg heet.
Dat kun je nog gewoon vasthouden.
De standaard isolatie van kabels/aders draden is 70 graden.
Dat is de temperatuur die de koperen geleider mag worden, zonder dat de isolatie schade oploopt.

dit is gemeten open op een werkbank. bij ts staat die centrale stofzuigermotor onder een zwarte kap in de zon. zit de stofzak een eind vol dan word de motorwarmte afgifte ook een stukje meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Golden Member

Het is hier een twee traps ventilator (compressor).
Je ziet goed dat de eerste compressie trap koeler is dan de twee compressie trap.

En inderdaad 37°C is niet veel voor een motor, maar dat komt omdat de foto's genomen zijn toen de motor vrij op een werkbank stond en nog maar even draaide.

Als je zowel de uitblaas als de aanzuig volledig dicht maakte, was de motor overbelast... (trok meer dan nominale stroom)

Maakt ie echt sluiting, of tript de beveiliging.
Als ik foto 6 zo bekijk zit er een condensator op, in dat geval trekt ie meer stroom dan op 3 fasen.
Verder lijken de draden massief wikkeldraad waar stukjes isolatie overheen geschoven is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Op 17 maart 2023 21:40:38 schreef pamwikkeling:

Als je zowel de uitblaas als de aanzuig volledig dicht maakte, was de motor overbelast... (trok meer dan nominale stroom)

Nog een keer iets wat zeer vreemd is aan je verhaal.
Als je de aanzuig en uitblaas dicht maakt dan......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 maart 2023 23:38:16 schreef Hunebedbouwer:
Maakt ie echt sluiting, of tript de beveiliging.
Als ik foto 6 zo bekijk zit er een condensator op, in dat geval trekt ie meer stroom dan op 3 fasen.
Verder lijken de draden massief wikkeldraad waar stukjes isolatie overheen geschoven is.

Foto "6" is van pamwikkeling niet van de topic starter....

pamwikkeling

Golden Member

@ toeter

Natuurlijk is het OF aanzuig dicht maken, OF uitblaas dicht maken.

Aanzuig dicht maken is de zijkanaal ventilator gebruiken als vacuum pomp.
Uitblaas dicht maken is de zijkanaal ventilator gebruiken als compressor.

in beide gevallen gaat je lucht proberen te verplaatsen wat energie kost.

Gelijktijdig aanzuig en uitblaas dicht maken, heb ik nog niet geprobeerd.
Maar ik vermoed dat je de inwendige waaier niet wrijvingsloos in vacuum kan laten draaien. Dus ook dan zal je wel energie nodig hebben.

Voor de nieuwsgierigen onder ons, nog enkele intieme beelden :

Een computer-fan die verplaatst alleen lucht. Er is geen significant drukverschil tussen in- en uitgang. Maar deze dingen, die zouden best wel eens wat druk kunnen maken. Dan is inherent aan het comprimeren van gassen dat die gassen dan warm tot heet worden. Voel maar eens aan de onderkant van je fietspomp als je je band hebt opgepompt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb zo'n stofzuigermotor ook al vaker hersteld gehad. die zijn in tegenstelling tot huishoudelijke stofzuigers van gegoten alu gemaakt. ondanks dat die dingen vlot 20 jaar halen zijn de lagers nog goed. koolborstels op heb ik wel vaker al gehad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ondanks dat die dingen vlot 20 jaar halen zijn de lagers nog goed.

Maar hoeveel draait zo een stofzuiger motor nu per maand? Dat is heel wat anders dan een motor die 24 uur per dag werkt.

was de motor overbelast... (trok meer dan nominale stroom)

Voor een motor met condensator is het toch normaal dat hij onbelast meer stroom trekt dan op zijn nominale belasting?

Op 18 maart 2023 12:13:04 schreef pamwikkeling:
in beide gevallen gaat je lucht proberen te verplaatsen wat energie kost.

Weet je dat zeker?
Ik vermoed dat de vermogensopname daalt als je een der gaten dicht stopt.

@Vanessa het ziet levensgevaarlijk uit. Als ik niet beter zou weten dan zou ik zeggen dat isolatie nergens voor nodig is :7