Een raspberry pi Pico W met wat mooie ledjes

Hallo allemaal (long time no see),

Sinds mijn project met ventilatoren onder de verwarming ben ik verhuisd naar een nieuw huis voor volwassenen (ik voel me gelijk volwassener). Nu wil ik iets vrij basaals maken, maar omdat ik niet per se de technische kennis heb, vraag ik het lekker aan jullie :). Op dit moment wil ik een eenvoudige behuizing maken met 4 LED's en een resetknop. Dit is om aan te geven of het organische afval, plastic of papier naar "buiten" moet en misschien later wel meer.

Ik ben van plan een Raspberry Pi Pico W te kopen, waar ik de verschillende LED's op zal aansluiten (en later de resetknop). Ik heb de Raspberry al besteld, maar weet niet zeker of ik weerstanden tussen de LED's moet plaatsen, wat voor weerstanden ik zou moeten gebruiken en hoe ik dit moet doen.

Gelukkig kan ik programmeren :)

Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
rudig76

Golden Member

Wat voor leds ga je eraan knopen?
Ws2812b of een variant daarvan zijn makkelijk te programmeren.
RGB leds waar je alle kanten mee op kan. En je hebt alleen maar een data lijn en 5 volt plus en min nodig dan

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

De moderne leds hebben vaak "ongeveer 3.3V" nodig. Bij de berekening kom je dan op 0/0 uit: het is heel gevoelig voor exacte getallen. Als de led 3.29V nodig heeft, zou je uitrekenen dat er 1 Ohm weerstand in moet voor 10mA, terwijl dat ineens een 10 ohm weerstand moet zijn als ie maar 3.2V nodig heeft. En een verschil tussen 3.29 en 3.28V (1 OHm vs 2 Ohm) is heel wel mogelijk door temperatuurverschillen.

Dus: Ja, er moet eigenlijk een weerstand tussen, maar de waarde is niet zo makkelijk te bepalen. Probeer met een labvoeding of zo eens te meten wat de spanning is die de leds die je hebt willen hebben en dan valt er wat te rekenen. Meet terwijl je bezig bent ook wat voor stroom je een fijne felheid van de led vindt. Dan valt daar de weerstandswaarde mee uit te rekenen.

Voor WS2812 leds... Het is een klein beetje tricky: Die krengen hebben officieel 3.5V nodig om een "1" ("hoog") te zien. Officieel tik je dat net niet aan met de 3.3V van een pico. In de praktijk werkt het dan "soms". Ik heb gedacht: Mwah, gaat wel goed... en dan kom je bedrogen uit. Werkt met sommige WS2812 leds gewoon NIET.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Levert die rasp pi niet ook 5V?

Anders een step up convertertje toevoegen of ander type leds nemen

Hij levert het niet. Hij werkt op 5V van USB en heeft een schakelend voedinkje om daar 3.3V van te maken. Je kan hem dus perfect uit een 5V opladertje voeden en je kan prima een paar WS2812 leds ook uit de 5V voeden, maar het datasignaal is het probleem. En waar een gemiddelde PIC, AVR of STM32 een standaard CMOS omslagpunt heeft (te weten vrijwel halverwege VCC en GND) doen WS2812 leds daar niet in mee. Officieel zijn de specs altijd voor een "laag" max 30% van VCC. Voor een "hoog" minimaal 70% van VCC. Maar vrijwel altijd is het dan iets van onder 49% is het een nul, boven 49% is het een 1. Maar WS2812 leds hebben het omslag punt tussen waar ze er een nul van maken en waar ze een 1 zien wat hoger richting die 70% liggen.

Wat helpt is de WS2812 met een iets lagere voedingsspanning voeden. Zeker niet met wat meer dan 5V. Eventueel een "extra" led toevoegen die je met 4.5V voedt (diode in serie met de voeding), zodat ie 3.3V signalen snapt en 4.5V signalen maakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb inmiddels 3 ledjes gemaakt en een weerstand met deze specs.
De pinnen heb ik erop gesoldeerd (wat verassend makkelijk is gegaan, nog nooit eerder gedaan)

1x 16mm Drukknop met LED - Puls - Rood
1x Premium Jumperwires op strip - 40 stuks - M/F - 20cm
1x LED Assortiment (20 pack)
1x Soldeer - Loodvrij - 1mm - 100g
1x Weerstand 220 Ohm - 1/4 watt - 5% - 10 stuks

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/led-firefly/3

Moet nog wat Python schrijven om het te laten werken :). Is nu op GP punt 13 aangesloten

[Bericht gewijzigd door dseegers op vrijdag 31 maart 2023 13:39:39 (20%)

Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
marcob

Golden Member

Niet slecht voor de eerste keer.
Kijk even naar deze solderingen, even goed door laten vloeien of overtollig tin weghalen.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Als je eerst het overtollige tin probeert weg te halen, zal je zien dat ongeveer de helft van de aangegeven solderingen nog compleet "droog" is. Alleen tin aan de pin gesmeerd.

Ik zelf hou de soldeertin LANGS de pin en beweeg dan de bout naar de pin toe. Zit ie bijna altijd direct vast. Als dat nog niet lukt (en dat zal wel, geen schande!), dan raad ik aan om eerst de pin en het soldeervlakje voor te verwarmen. Twee seconden de bout er tegenaan, dan bout weg, soldeer er langs steken en de bout weer terug.

Tip: Onder geen beding vanuit het oogpunt van waar de foto is genomen solderen aan de meest linker rode cirkel van Marco gaan lopen prutsen. Ondergetekende heeft zo een pico W onklaar gemaakt. (d'r zit daar een weerstandje wat je dan perongeluk los kan solderen, en dan is ie weg...)

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 31 maart 2023 21:34:15 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/