Slechts 1 van de 3 fases belasten?

Hallo forum leden.

De volgende situatie:

Ik heb een krachtgroep naar mijn zolder gelegd welke naar de hoofdschakelaar van mijn groepenkast in afgezekerd met een 4p 20A type B aardlekautomaat (Hager AFM420G).
Nu wil ik slechts 1 van deze fases gaan gebruiken (voor een 1-fase omvormer), op de andere twee fases wordt niets aangesloten (ook geen mogelijkheid daartoe).

Het lijkt mij dat dit moet kunnen (ik neem aan dat ieder fase apart wordt "bewaakt"). Klopt mijn aanname (en mag het ook)?

benleentje

Golden Member

JA dat mag gewoon. JE mag ook maar 1 fase gebruiken maar dan wel tot 20A natuurlijk.

ik neem aan dat ieder fase apart wordt "bewaakt"

Je hebt een 4p B20A aardlekautomaat. Een aardlekautomaat is een combinatie van een aardlekschakelaar en automaat. Feitelijk heb je dan een 4x 20A zekering met aardlek functie. Elk van de 4 de polen bewaakt apart de stroom, voor kortsluiting en overbelasting. Daarnaast word over het geheel alle 4 de polen gekeken naar de lekstroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zie geen probleem als je slechts 2 van de 4 polen aansluit.
Voor de aardlekfunctie wordt dan de som van de 2 polen gemaakt.
Verder heeft elke pool een thermische en magnetische beveiliging.

Edit: wel kijken dat je de juiste 2 polen kiest zodat je testfunctie ook werkt

[Bericht gewijzigd door OXO op vrijdag 17 maart 2023 18:49:29 (17%)

Op 17 maart 2023 18:43:24 schreef OXO:
Ik zie geen probleem als je slechts 2 van de 4 polen aansluit.
Voor de aardlekfunctie wordt dan de som van de 2 polen gemaakt.
Verder heeft elke pool een thermische en magnetische beveiliging.

Edit: wel kijken dat je de juiste 2 polen kiest zodat je testfunctie ook werkt

Bedoel je dat ik in ieder geval de polen 5 en 6 moet gebruiken (zie ook bijlage)? Bedankt voor de tip!

Op 17 maart 2023 18:43:24 schreef OXO:
Ik zie geen probleem als je slechts 2 van de 4 polen aansluit.
Voor de aardlekfunctie wordt dan de som van de 2 polen gemaakt.
Verder heeft elke pool een thermische en magnetische beveiliging.

Edit: wel kijken dat je de juiste 2 polen kiest zodat je testfunctie ook werkt

Officiëel mag je geen 1F apparatuur op een 3F groep aansluiten maar als de groep vanuit de kast al als 1F gevoed wordt dan zal het waarschijnlijk geen probleem zijn.

Mocht je later gaan uitbreiden dan is het een kwestie van de rest aansluiten en een 3F omvormer plaatsen.

benleentje

Golden Member

Op 18 maart 2023 14:49:10 schreef EL83:
[...]

Officiëel mag je geen 1F apparatuur op een 3F groep aansluiten

Wat niet waar is, het kan en het mag. Anders zouden onderstaande CEE-form WCD's ook niet mogen. Vroeger had je nog wel een 3 losse zekeringen voor een 3 fase groep, dan mag dat enkel voor een 3 fase machine gebruikt worden of er moet een aparte groepsschakelaar voor.

https://www.elektramat.nl/kopp-cee-combi-wanddoos-ip-44-5-polig-400v-6…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedoel je dat ik in ieder geval de polen 5 en 6 moet gebruiken (zie ook bijlage)? Bedankt voor de tip!

Heb er overgelezen dat je voeding van de aardlekautomaat 4 polig is. Dan maakt het niet uit.
Nul sluit je normaal links of rechts aan, dit testcircuit draait dus op 380V

Op 18 maart 2023 19:29:31 schreef benleentje:
[...]Wat niet waar is, het kan en het mag. Anders zouden onderstaande CEE-form WCD's ook niet mogen. Vroeger had je nog wel een 3 losse zekeringen voor een 3 fase groep, dan mag dat enkel voor een 3 fase machine gebruikt worden of er moet een aparte groepsschakelaar voor.

https://www.elektramat.nl/kopp-cee-combi-wanddoos-ip-44-5-polig-400v-6…

Een dergelijke combi mag, een verloopstekker insteken ook maar je mag weer niet een losse 1F wcd plaatsen of 1F apparaat vast aansluiten.

Zet je er een kastje met een 2 polige automaat tussen mag het wel weer :+

Het is een beetje een stomme regel maar ik snap het ook wel want men wilt voorkomen dat een krachtgroep scheef belast wordt en overbelasting op 1 fase (3x10A apparaat + 1x10A apparaat op 3x16A groep) kan ontstaan.
Hoewel ik dat met automaten minder bezwaarlijk vind dan met smeltzekeringen en een combi wcd of verloop voor dezelfde problemen kan zorgen.

Vroeger was het heel normaal, een schuur van 100m² met 3x16A als voeding wat door een stuk of 10 lasdozen naar diverse 1F en 3F wcd (en vaker ook verlichting) verdeeld werd.

Zo een schuur deed ik dan alle 1F wcd vervangen door deze https://www.elektrototaalmarkt.nl/hateha-vd-stekkerdoos-4151643
zodat het zonder al te veel werk door de keuring heen kon.
Dan was het tenminste ook meteen met 30mA ipv 500mA beveiligd.