Nieuwsgierigheids vraagje ;) - waarom zo getekend?

Dr Panda

Special Member

Ik zag een tekening met het volgende

Deze omloop van een ader van 4 naar 5 waar is dit voor bedoeld? Voor de werking; balans of zo, of om er voor te zorgen dat het volzet is? Of...

https://www.3dprintforum.eu/ Argumentum ad verecundiam
Hoeben

Golden Member

Een oplossing voor het gebruiken van een verkeerde thermische beveiliging, 3 fasen in plaats van 2. Er is veel voor 3-fasen vekrijgbaar.

Zo voldoe je wel aan de specificatie van de stroom.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op 17 maart 2023 23:50:45 (10%)

Sine

Moderator

Een motorbeveiliging bewaakt ook onbalans, dus als je maar twee fases zou gebruiken gaat het ding er inderdaad op onbalans uit.

Dit om te detecteren dan bijvoorbeeld een zaagtafel nog maar op twee fasen loopt ;)

mel

Golden Member

Een thermische beveiliging wordt ingesteld op een bepaalde stroom. Dit is voor 3 fasen. Als je echter maar 1 fase gebruikt, dan klopt de instelling niet meer, daardoor laten ze de stroom door alledrie de aansluitingen lopen.Immers, de stroom door een geleider is overal gelijk. Zo denkt de beveiliging dat er gewoon stroom van 3 fasen loopt, en klopt de instelling weer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Dr Panda

Special Member

Oke, vermoeden was er over onbalans.

Is duidelijk.

Merci

https://www.3dprintforum.eu/ Argumentum ad verecundiam
GJ_

Moderator

Op 17 maart 2023 23:49:50 schreef Hoeben:
Een oplossing voor het gebruiken van een verkeerde thermische beveiliging, 3 fasen in plaats van 2. Er is veel voor 3-fasen vekrijgbaar.

Zo voldoe je wel aan de specificatie van de stroom.

Niet zozeer een verkeerde: er bestaan geen 2 fase motorbeveiligingen voor dit soort toepassingen.
Wat wel kan is een motorbeveiliging selecteren die niet op onbalans reageert.

Hoeben

Golden Member

Die zijn er niet? Ik heb er nooit nodig gehad, dus ook nooit gezocht. Maar het lijkt me dat er wel veel 2-fase motoren zijn.

Opvallend dat daar niets voor is.

mel

Golden Member

Op 18 maart 2023 12:53:06 schreef GJ_:
[...]Niet zozeer een verkeerde: er bestaan geen 2 fase motorbeveiligingen voor dit soort toepassingen.
Wat wel kan is een motorbeveiliging selecteren die niet op onbalans reageert.

Waar zie je 2 fasen in deze toepassing? Het is gewoon een 1 fase wisselstroom motor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 18 maart 2023 14:18:25 schreef mel:
[...]Waar zie je 2 fasen in deze toepassing? Het is gewoon een 1 fase wisselstroom motor.

Hoe weet je dat? Staat er niet bij. Ik heb het ook niet over de motor maar over de motorbeveiliging.

Hoeben

Golden Member

Spraakverwarring hier: het zijn gewoon twee draadjes aan de motor. Die gaan naar twee van de drie fasen (400V) of naar een fase en nul (230V).