Hulp gezocht aansluiting relaisbord

Goeddendag op de rommelmarkt kwam ik een
Relay bord tegen met de paneel

Heelaas heeft deze man
alle kabels door geknipt
En ze zijn de zelfde kleur
Zoals ik kon zien is het
Een maak verbreek en reset knop
Met indicatie lampjes

Echter kan ik nergens een schema vinden
Voor 3 relay maak/verbreek/reset

Zover ik weet hoorde het als volgt te werken knop overwerk in oranje lamp gaat aan knop overwerk uit oranje lamp gaat uit
Afstel soemmer reset alle relays
Maar dat doet er niet toe

Echter wou ik het zo krijgen
Dat ik kan schakelen tussen bv
Knop 1 ( de 12 voltinschakelt storing rk gaat branden ) knop 2 ( bv 230 volt ) storing rk2 gaat branden en dat je met afstel soemmer dat alles uit gaat

Ik weet niet in hoeverre dit haalbaar is
Aangezien ik geen schemas heb kunnen vinden voor de 11 pin relay waar 3 worden gebruikt
Ik zal nig even uit tekenen hoe het op dit moment aangesloten zit (info volgt nog)

Mocht iemand een schama hebben hiervoor
Hoor ik het graag

Het gaat om 11 pins nk16 kuhnke 24 volt relay.s

Excuses voor de rare indeling
Heb dit op de telefoon ingetyped

GJ_

Moderator

Het zijn geen 8 pins maar standaard 11 pins 3 polige relais. Die hebben allemaal dezelfde aansluiting, onafhankelijk van merk en type.

revado

Honourable Member

De aansluitingen staan meestal ook op het relais zelf aan de zijkant
Zoals @GJ ook aangeeft, het is ( gelukkig) standaard.

gezien de leeftijd zou ik denken dat het nog 24V AC relais zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties ik was idd al zover de schema van de relay die heb ik
Ik moet aleen nog n schema hebben om dit juist aan te sluiten aangezien de schema die ik tegen kom andere pinout hebbben

Het zijn idd oudere 24 volt gelijkstroom

Shattend jaren 80 wellicht

benleentje

Golden Member

Knop 1 ( de 12 voltinschakelt storing rk gaat branden ) knop 2 ( bv 230 volt ) storing rk2 gaat branden en dat je met afstel soemmer dat alles uit gaat

Hier kan ik weinig mee.
Knop 1 12V inschakelen ok dat snaap ik
Storing rk gaat branden snap ik niet. Storing van wat. Als je bv een motorbeveiling hebt dan heeft die ook een meld contact voor als die is getript ( de motor heeft uitgeschakeld op overstroom).
Idem bij een zekeringautomaat daaraan kan je een extra schakelcontact koppelen die schakelt als de zekering is getript.
Maar daar heb je niet echt een schakeling voor nodig dat is gewoon een lamp aansluiten via dat schakelcontact.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die storing rk is gwn een lampje
? had ik er misschien bij moetten zetten op de paneel waar de knopjes in zitten en de lampjes staat die text erbij
Ik wil het zo aansluiten dat
Knop 1 inschakelt en controle lampje brand en de andere knop die de andere inschakelt met controle lampje en de ene weer uit zet en wou als mogelijk
Was de 3 de knop gebruiken om alles uit
Te zetten met controle lampje

De bedoelling is dat ik
hiermee kan schakelen tussen 12 volt en
230 volt

Heelaas kan ik geen schemas vinden voor deze relays met die toepassing

Ik heb 2 no schakelaars ( normal open) en 1 nc schakelaar ( normal closed)

revado

Honourable Member

Ik heb het idee, als ik de foto zie, dat niet alles aanwezig is.
Zo mis ik de timer voor het overwerkdeel en de 24 volt trafo.
Die trafo zal hoe dan ook nodig zijn om de 24 volt AC te kunnen gebruiken.
Vervolgens zal er een schema gemaakt moeten worden voor het doel van TS, dat is iets heel anders dan de originele funtie van het paneeltje.
De gewenste functie is 2 drukknopjes die een houdschakeling met 2 relais maken en een resetknopje, dat is dan het NC knopje.
Dit is wat ik begrijp van de wens van TS.
Een bestaand schema ga je hier nooit voor vinden, dat zal je zelf moeten maken.

benleentje

Golden Member

Ik heb 2 no schakelaars ( normal open) en 1 nc schakelaar ( normal closed)

Daarmee gaat het mij niet lukken drukknop 1 en 2 zouden dan NO + NC moeten zijn, dan kan het wel. Het is veel makkelijk met een 2 of 3 standen schakelaar voor 12 of 230V. Met 3 standen heb je dan ook een een uit stand.

Met de drukknoppen die je nu hebt kan ik wel wat bedenken maar dan is er een kort moment dat allebei de relais tegelijk in zijn en ik weet niet of dat van jouw mag of dat wat jij wilt ook kan?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

update ik heb het nu deels werkend
druk de knop 1 relay schakelt in en houd vast lampje gaat aan
knop 2 2de lampje gaat uit andere gaat aan en houd vast
idd de lampjes switchen als ik de knoppen in druk alleen krijg ik de reset knop niet aan de gang dit is het gebruikte schema (note jah is van youtube )

de linker deel kun je vergeten in dit schema

note de lampjes staan niet op de schema de rechter knop (GROEN)
zou de reset knop moetten zijn maar heelaas geen succes

[Bericht gewijzigd door soldierservivor op dinsdag 21 maart 2023 20:33:06 (13%)

revado

Honourable Member

De linker rode knop is de resetknop, die onderbreekt de spanning naar de relais, en dat moet de NC drukknop zijn.

benleentje

Golden Member

update ik heb het nu deels werkend

Sorry zo een schema kan ik niet volgen want dan moet i ksteeds kijken wat er achter bv pin 6 zit in het schema van relais zelf.
Maar ik vermoed dat als relais 1 aan is en je drukt op knop 2 dat heel even beide relais tegelijk aan zijn. Niet erg als de uitgangen van de relais niet met elkaar zijn verbonden en ze elke een apart circuit voeden.

zou de reset knop moetten zijn maar heelaas geen succes

De overname contacten moet stroom krijgen via de reset knop. Dan als je de rest knop indruk moet alle stroom naar beide relais wegvallen. Volgens mij staat het zo ook op het schema. De reset knop moet dan wel een NC type zijn

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 21 maart 2023 20:56:06 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Één relais was om de nachtstand van de Rk(regelkasten) te overbruggen tot deze met de uitknop weer werd uitgezet, hiervoor werd voor elke Rk een no contact gebruikt als spanningsvrij contact.
De storingslampen kregen hun storingsspanning uit de betreffende Rk, parallel hieraan kreeg de zoemer via een nc contact van het betreffende relais ook spanning. Dit alarm werd afgeschakeld door het relais te laten opkomen ,terwijl de storingslamp bleef branden.
Door de storing in de Rk op te heffen ging de lamp uit en viel het relais weer af.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?