Werkt deze plug + play elektronica

Nee, ik bedoel basiskennis.

Wat betekent mAh?
Wat betekent W?
Wat betekent V?

Pas als men daar een minimum aan zicht op heeft kan men inschatten wat er met wat kan verbonden worden, met hoeveel kans op sukses van kortere of langere duur.

(overigens al mijn respect voor de beleefde toon en de verzorgde taal, dat zijn dingen die op dit forum niet vanzelfsprekend zijn maar die door sommigen erg gewaardeerd worden! Had ik u trouwens al een woord van welkom gestuurd? Zoniet, bij deze, dan :) ! )

[ toevoeging n.a.v. twee latere berichten: aan een powerbank zat ik ook al te denken, maar ik kon eventjes niet op het woord komen :bloos: Maar inderdaad zo'n powerbank gebruikt gewoonlijk usb-connectors en die zijn helemaal niet ideaal op de fiets ]

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 21 maart 2023 19:39:59 (20%)

benleentje

Golden Member

Alles zal wel werken behalve de claxon. Uit de powerbank komt standaard 5V en dat is net te weinig voor de claxon.

Er zijn volgens mij ook wel powerbanken met 5V en 12V aansluiting te vinden. Of een claxon die werkt op 5V. In een USB C aansluiting zitten ook andere spanningen die worden gebruikt voor het snelladen van een telefoon, zo kan je dan bv 20V 5A eruit krijgen wat dan 100W is. Maar dat werkt omdat er in de telefoon een chip zit die communiceert met de lader (powerbank). Daar zijn ook wel losse modules voor te vinden maar dan als kale printplaat en gezien je vragen die je nu hebt denk ik dat je daar de kennis voor ontbreekt om dat goed aan te sluiten en waterdicht te krijgen.

USB is een ERG slechte keuze voor op de fiets, dat is namelijk alles behalve waterdicht.

Het bestaat wel maar dan is het ook erg duur. NU denk ik dat lampen zonder aangesloten stekker wel spatwater dicht zijn en zolang de USB aansluiting onderaan zit loopt daar ook geen water in en zal daar wel een stukje rubber voorzitten.

Maar je hebt gelijk met de lampen met ingebouwde accu dat gaat meestal niet werken met aangesloten kabel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 21 maart 2023 19:41:50 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Je lampen kun je laden via USB, meestal kun je ze niet laden en gebruiken tegelijk. (ofwel licht geven met een USB stekker er in zal niet werken)

USB is een ERG slechte keuze voor op de fiets, dat is namelijk alles behalve waterdicht.

Zoek verlichting zonder accu, het meeste 6V spul werkt ook nog wel op de 5V die uit een powerbank komt (ik heb mijn eigen fietsverlichting aan een 1-cel powerbankje hangen) En verknoop dat met vaste bekabeling zoals dat bij een fiets normaal is.
Als je dan 5V uit een powerbank wilt gebruiken neem je een willekeurig USB-snoer (van een oude muis geknipt bijvoorbeeld) waarvan je de bedrading aansluit op die lampjes.

Dankjulliewel voor de antwoorden hier ben ik al erg blij mee, ik blijf open staan voor meer input.

Wel, @benleentje heeft netjes en correct aangegeven dat de claxon minstens 6V= nodig heeft, en dus nooit zal kunnen werken vanuit een powerbank die "slechts" 5V= aanbiedt. Hoe duidelijk is dat voor u?

Overigens vind ik die claxon danig aan de prijs, hoor, voor dat geld zijn er volgens mij heel wat fellere lawaaimakers te koop. Er wordt zelfs niet bij vermeld hoeveel dB lawaai het ding maakt, dat vind ik toch primaire informatie.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 21 maart 2023 20:38:35 (14%)

benleentje

Golden Member

Er wordt zelfs niet bij vermeld hoeveel dB lawaai het ding maakt,

Jawel er staat "-Effectief, sterk geluid "

Ons techneuten zegt dB wel een stuk meer maar voor de gemiddelde mens zegt dat erg weinig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Als je echt wilt pimpen zet je natuurlijk een dixie hoorn op je fiets :D

Op 21 maart 2023 21:36:12 schreef Sine:
Als je echt wilt pimpen zet je natuurlijk een dixie hoorn op je fiets :D

:D Inderdaad! Helaas zijn die ook niet courant in 5V=-versie.

dat gaat foutlopen. in het begin maak je beginnerfouten en dat eindigd vaak in rooksignalen :-)

allereerst zie ik achterlichten die met usb worden opgeladen. er zit dus intern al een accu in.
er is kans dat die lampen NIET werken als ze worden opgeladen. (het is opladen of gebruiken, vaak doen ze niet beide samen).

een tip: ga eens langs de action langs.
daar koop je led achterlichten die van 4 tot 30V ofzo werken.
koplampen in die stijl vind je er ook (en ook met 3 AAA batterijen in).

powerbanks vind je er ook genoeg, en usb kabels kosten er 1,5euro. die kan je perfect afknippen om te knutselen. want die kabels die je online wil bestellen zijn duur

begin met wat simpele dingen aan elkaar aan te sluiten. zou je telefoon enzo er nog niet bij hangen. dat je een 5€ achterlicht laat roken door een foutje maakt niet uit, als je telefoon van 300€ dat doet, is het al minder plezant

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Belangrijk bij een systeem dat door een accu gevoed wordt, is de beveiliging tegen kortsluiting. Een beetje accu kan zeer grote stromen leveren en de meeste bedrading overleeft dat niet. Daarom is het verstandig om een zekeringkastje direct naast de accu in te bouwen, waarop dan weer de verbruikers worden aangesloten.
Ook in auto's is het onverstandig om nieuwe bedrading voor bijv een autoradio booster ongezekerd direct op de accu aan te sluiten. De juiste zekering meteen na de accupool kan een wereld van verschil maken bij een defect. Een uitgebrande auto is helemaal niet leuk (een uitgebrande fiets ook niet trouwens)

Als de powerbank PD ondersteunt, dan is het wellicht mogelijk om er 9, 12, 15 of 20V uit te krijgen. Op aliexpres zijn hiervoor wel kleine printjes te vinden.

Lucky Luke

Golden Member

Usb 3 Power Delivery. Standaard krijg je 5V, als je via USB om meer vraagt kan dat ook een hogere spanning zijn. Die printjes waar MarEle het over heeft zit een chippie op dat precies dat doet: om een hogere spanning vragen.

Matt Gray (de vriend en ‘geluidsman’ van Tom Scott / broadcast engineer. Niet een van de anderen die zich ook Matt Gray noemen en die maar een beetje matgrijze dingen doen) maakt er een elektrische deken mee:
https://www.youtube.com/watch?v=HKJULrDymEw

(Of eigenlijk: knoopt een powerbank aan een bestaande elektrische deken via zo’n printje)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ah, dankje, daar heb ik weer wat bijgeleerd. Mijn laatste werklaptop kon per USB-C gevoed worden, en de voeding was gespec't voor 60W; ik vroeg me altijd al af hoe ze 12 amp door dat priegelige kabeltje stuurden. Niet dus, weet ik nu.

Startpost bijgewerkt, hopelijk krijg ik vandaag (het is na middernacht) antwoord van xtorm, ik heb gevraagd wat de geleverde spanning en stroom is van de 4 uitgangen.

Sine

Moderator

Daar hoef je ze niet voor te mailen, als je er niets speciaals mee doet (je aangesloten spul niet handshaked over de te leveren spanning) dan komt er gewoon 5V uit.

Maar een powerbank van 150 euro op je fiets binden en daar dan enkel 5V uit trekken is wellicht een klein beetje heel erg overkill.

Kijk eens naar de post van fcapri, begin eens met wat action spul (die hadden overigens een erg mooie LED koplamp. (Inclusief keurmerk, dus je bent niet meteen je tegenliggers aan het verblinden)

En een foutje bij zo'n opstelling breekt niet meteen de spaarpot.

Hoe dan ook, simpelweg het gekozen materiaal aan elkaar knopen gaat niet werken.

De voor en achter-verlichting heb ik werkend gekregen, de batterijen van de verlichting kan laden en ontladen tegelijk heeft de fabrikant mij verteld en dat klopt ook. Beide apparaten laden minder hard dan dat ze ontladen, maar de maximale gebruiksduur wordt verlengd, daar ben ik blij mee!

Nu nog de claxon,

Ik heb geleerd dat een verbruiksapparaat (claxon) niet achter een powerbank kan, daarom wil ik deze aansluiten aan de naafdynamo.

Hieronder een vraag over hoe de claxon te voorzien van stroom.

Ik ben een stadsfietser uit Enschede, en binnenkort kan ik een nieuwe idworx all rohler ophalen bij de fietsenwinkel. Ik ga niet op fietsvakantie, ook niet in NL verre einden fietsen maar voor mij geen nexus naaf meer, en ik waag me niet aan de shimano alfine, een Rohloff-naaf dan. Daarom heb ik zo'n dure fiets gekocht, verder wil ik er een claxon op bouwen.

Mijn bedoeling is om deze aan te sluiten op de naafdynamo, om de stroom om te vormen kan ik een Plug V kopen van Idworx van €250. Maar... Misschien kan ik het ook anders doen:

De batterij hoeft geloof ik niet zwaar te zijn omdat de naafdynamo altijd 'aan' staat, en het zal af en toe even claxoneren zijn. Dan moet ik denken aan een blokbatterij van 9 Volt (de batterij die ik op het oog heb is 8,4 Volt). Met een instelbare adapter ben ik er achter gekomen dat deze bij 12 Volt een fatsoenlijke toon geeft. Dus dat wordt in dit idee 16,8 Volt (liever wat meer spanning dan minder). Ik kan mij voorstellen dat mijn idee in de onderstaande afbeelding ook werkt, alleen kost deze omvormer maar €28. Daarom vraag ik mij af wat de techneuten hiervan vinden en of dit überhaupt werkt. Rekening gehouden met het feit dat in geen verre einden fiets. Graag jullie reacties. Bij voorbaat dank.

Van Dynamo tot aan claxon:

https://nabendynamo.de/en/products/hub-dynamos/for-standard-forks/
6 Volt 3 Watt

https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-spanningsomvormer-module-ingangssp…
Ingang: 4 - 24 V=/~
Uitgang: 1,2 - 20 V/DC

https://www.123accu.nl/123accu-Oplaadbare-9V-E-Block-6HR62-Lithium-Bat…
Voltage: 8,4 V
Oplaadbaar: Ja
Capaciteit: 500 mAh
Afmetingen: 4 x 2 x 1 mm
Type: USB-C
Batterij type: Li-ion

https://www.amazon.nl/Winora-claxon-2075035000-claxons-eenheidsmaat/dp…
6 Volt - 36 Volt
2 Watt

Op 24 maart 2023 08:29:06 schreef Sine:
Daar hoef je ze niet voor te mailen, als je er niets speciaals mee doet (je aangesloten spul niet handshaked over de te leveren spanning) dan komt er gewoon 5V uit.

Maar een powerbank van 150 euro op je fiets binden en daar dan enkel 5V uit trekken is wellicht een klein beetje heel erg overkill.

Kijk eens naar de post van fcapri, begin eens met wat action spul (die hadden overigens een erg mooie LED koplamp. (Inclusief keurmerk, dus je bent niet meteen je tegenliggers aan het verblinden)

En een foutje bij zo'n opstelling breekt niet meteen de spaarpot.

Hoe dan ook, simpelweg het gekozen materiaal aan elkaar knopen gaat niet werken.

Ik had mij al voorgenomen om de lamp zachter te zetten en vervolgens uit te doen als een tegenligger dichterbij komt, het is inderdaad een verblindende lamp.

Nu snap ik wat je bedoelt met "handshaked". Is het misschien mogelijk om een stukje electronica met batterij te maken die kan handshaken met de powerbank, zodat de batterij wordt opgeladen, en de batterij voorziet de claxon van stroom??? Of is dat misschien te koop??? Ik kan niets vinden maar ik weet de naam ook niet. De onderstaande lamp heb ik gekocht als extra verlichting voor de fiets, en die kan laden en ontladen tegelijk, maar er zit nog een extra usb aansluiting op. Hier zou ik de claxon op aan kunnen sluiten en dan werkt het (als die usb-aansluiting 12 heeft, dat ben ik nu aan het uitzoeken), ware het niet dat ik die extra lamp alleen daar zal gebruiken waar geen straatverlichting is. (voor die enkele keer dat ik niet in de stad fiets) Maar het zou mooi zijn als er een apparaatje is die wél opgeladen kan worden door de powerbank en de stroom kan 'doorgeven' zeg maar.

https://www.bol.com/nl/nl/p/voorlicht-fietslamp-fietsverlichting-usb-o…

Even los van wat je aan het doen bent (ik raad je af om met zo weinig kennis van spanning, stroom en elektronica aan zo'n project te werken waar het van belang is wel enige kennis te hebben - zeker met het werken van (verschillende) accu's die je 'aan elkaar wilt knopen'. Dat is vragen om problemen) gaat bovenstaande niet werken.

Neem nou

https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-spanningsomvormer-module-ingangssp
Ingang: 4 - 24 V=/~
Uitgang: 1,2 - 20 V/DC

Daarvoor is het handig om ten minste de handleiding eens te lezen. En wat staat daar:

Dus 6V in, is 3V uit. Je dient een stepup of boost converter te nemen (die van 5V uit je powerbank (laat die naafdynamo maar los) een hogere spanning maakt). Bijvoorbeeld deze.

Als je dit doet, kan je ook die 9V-batterijen los laten. Want dat ziet er echt gevaarlijk uit: De ingang doorlussen (parallel) en de uitgang in serie...
Als intern de min van de ingang aan de min van de uitgang is verbonden (wat zomaar het geval kan zijn), dan heb je wel een dikke kortsluiting zo! De min van batterij 2, die zowel aan de plus van batterij 1 is verbonden en via de oplaadkabel óók aan de min van 1, dan zitten de plus en min van batterij 1 dus aan elkaar!

Advies: Stop met denken en koop een powerbank waar je alles op aan kunt sluiten zonder zelf kabels te hoeven maken/aanpassen. Of begin eerst eens simpel en zonder powerbank. Je hebt allemaal oplaadbare verlichting en wilt daarmee langer doen middels een powerbank. Zonder powerbank kun je waarschijnlijk al 24 uur nonstop fietsen (wat je niet gaat doen zo lees ik).
Want het is vragen om problemen zo.

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 14 april 2023 00:53:50 schreef OPTOdesign:
Even los van wat je aan het doen bent (ik raad je af om met zo weinig kennis van spanning, stroom en elektronica aan zo'n project te werken waar het van belang is wel enige kennis te hebben - zeker met het werken van (verschillende) accu's die je 'aan elkaar wilt knopen'. Dat is vragen om problemen) gaat bovenstaande niet werken.

Neem nou
[...]

Daarvoor is het handig om ten minste de handleiding eens te lezen. En wat staat daar:
[bijlage]

Dus 6V in, is 3V uit. Je dient een stepup of boost converter te nemen (die van 5V uit je powerbank (laat die naafdynamo maar los) een hogere spanning maakt). Bijvoorbeeld deze.

Als je dit doet, kan je ook die 9V-batterijen los laten. Want dat ziet er echt gevaarlijk uit: De ingang doorlussen (parallel) en de uitgang in serie. Als intern de min van de ingang aan de min van de uitgang is verbonden (wat zomaar het geval kan zijn), dan heb je wel een dikke kortsluiting zo (via de min van batterij 2, die aan de plus van batterij 1 verbonden is. Je krijgt dus kortsluiting middels de doorgeluste voedingskabel (USB-C) die de min met de plus verbind van batterij 1)!!

Advies: Stop met denken en koop een powerbank waar je alles op aan kunt sluiten zonder zelf kabels te hoeven maken/aanpassen. Begin eerst eens simpel. Want het is vragen om problemen zo.

Oei OPTOdesign, die had ik nog niet gezien, ben vandaag zelf ook aan het denken geweest dat het zo niet wat wordt. Bedankt voor je wake up Call. Ik wil het graag zo makkelijk mogelijk maar daar moet ik maar van af zien.

Ik wil het graag zo makkelijk mogelijk maar daar moet ik maar van af zien.

Je maakt het nu idd juist erg moeilijk voor jezelf! Zie af van het ingewikkelde denkwerk en keer terug naar de basis. Dan wordt het vanzelf weer makkelijk en simpel en bovenal overzichtelijker ;)

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 14 april 2023 01:07:28 schreef OPTOdesign:
[...]

Je maakt het nu juist erg moeilijk voor jezelf! Zie af van het ingewikkelde denkwerk en keer terug naar de basis. Dan wordt het vanzelf weer makkelijk en simpel en bovenal overzichtelijker ;)

Zo is het. :) . Fijne nacht.

Op 13 april 2023 12:02:11 schreef Gotty:
Ik had mij al voorgenomen om de lamp zachter te zetten en vervolgens uit te doen als een tegenligger dichterbij komt, het is inderdaad een verblindende lamp.

Als voormalig werkdagelijks fietser van 40 km woon-werk verkeer (heen en terug bij elkaar opgeteld) wil ik je nu al waarschuwen: je bent al veel te laat met dimmen of uitschakelen van je lamp als een tegenligger dichterbij komt/zichtbaar wordt. Diezelfde tegenligger heeft mogelijk al honderden meters ernstige hinder ondervonden van jouw lamp.

Ik had op mijn ritten in het stikdonker de pest aan tegenliggers die met totaal ongeschikte LED-lampen op hun fiets rondreden en al vanaf honderden meters afstand (en soms zelfs meer dan dat) tegenliggers ernstig liepen te verblinden. Seinen met m'n eigen koplamp hielp vaak niet, dus dan kregen ze nog wel eens een koekje van eigen deeg, door de mijne, wél een goedgekeurde koplamp, recht vooruit te laten schijnen.

Dat resulteerde nogal eens in de opmerking dat ik een 'ongelooflijk kutlicht' voerde, maar dat was dan toch echt hun eigen schuld.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 14 april 2023 20:30:08 schreef weardguy:
[...]
Als voormalig werkdagelijks fietser van 40 km woon-werk verkeer (heen en terug bij elkaar opgeteld) wil ik je nu al…
… toch echt hun eigen schuld.

Bedankt voor de waarschuwing :)

Ik ben inderdaad niet zo slim geweest om het zo groot te maken. Ik heb me laten leiden door 1 van de bol.com recensies waarin iemand zei dat die er een extra powerbank bij moest kopen omdat volgens diegene de batterij van de verlichting heel snel leeg was, dus zo ijverig als ik ben meteen een powerbank kopen terwijl ik heb gezien dat die batterijen van de voor- en achterverlichting wat mij betreft lang genoeg mee gaat, zulke lange fietstochten maak ik niet. En dan is er wel weer ergens een stopcontact. En als ik die claxon aansluit op een adapter instelbaar op 5, 6, 9, 12, volt geeft die pas bij 12 een fatsoenlijke toon, maar op een blokbatterij van 9 volt geeft die ook een fatsoenlijke toon, dus dat is wel raar.

Conclusie: Ik had ding voor ding moeten kopen, wat meer proberen met bijvoorbeeld een blokbatterij van 2 € ofzo. ipv meteen een powerbank te kopen, maar daar hadden jullie mij voor gewaarschuwd. Iedereen bedankt voor de wijze lessen, fijne dag.