Trafo's min koppelen

Hoi
ik heb een vraag over trafo's met de min aan elkaar te koppelen

De trafo s waar het om gaat zijn:
2x Conrad trafo 16 volt wisselspanning
Alecto 12 volt gelijkspanning
Meanwel voeding 12 volt gelijkspanning

Kan ik deze voedingen/trafo met de minnen en nul van de wisselspanning aan elkaar maken? (Allemaal secundair en met zekeringen in de plus natuurlijk)

Mij hebben ze gezegd dat dit moet met evt potentiaalverschil, maar ben beetje huiverig voor om wisselspanning met gelijkspanning te verbinden.
Vandaar dat ik de vraag hier stel

Ik ga het gebruiken op een modelspoorbaan
Als hulpspanningen niet voor railspanning Dat is dcc.

Gr marc

Arco

Special Member

Als het 4 gescheiden voedingen/trafo's zijn, dan kun je die zonder bezwaar met 1 pool aan elkaar hangen. (AC of DC maakt niet uit)
Zolang je maar niet de 16v wisselspanning gelijk gaat richten en dan die gelijkgerichte spanning ook erbij probeert te doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben een beetje bang dat jij misschien toch dingen wil die niet kunnen. Als je een blokschematje tekent met wat je wil incl verbruikers en zo, dan valt dat uit te sluiten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi

Ik heb zo goed en simpel mogelijk een schema gemaakt

Even beetje uitleg: de decoder krijgt een opdracht van de centrale en de decoder geeft een signaal/aansturing door aan de verbruikers.
Alleen sommige verbruikers hebben nog een eigen andere voeding nodig.

Daarom is mij gezegd dat ik de minnen en nullen aan elkaar moet knopen voor evt. Potentiaalverschil uit te kunnen sluiten.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Gr marc

De belangrijkste vraag is: waarom wil je de minnen aan elkaar koppelen?

Zo te zien gaat het om de besturing van een modelspoorbaan.
Het eerste wat me opvalt is dat er naar de lichtseinen nog een aparte 12V voeding gaat. Waar is dat goed voor? Een lichtsein wordt toch gevoed uit de decoder? Daar heb je geen extra voeding voor nodig.

In het schema zie ik geen noodzaak om minnen te koppelen. Lijkt me in deze situatie zelfs onwenselijk. Dus gewoon apart houden.
En verder de aanwijzingen in de handleidingen van de diverse apparaten opvolgen.

Wat kan helpen om je vraag goed te beantwoorden: geef eens fabrikaat en typenummers van de diverse apparaten. Dus: welke centrale, welke decoder.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op donderdag 23 maart 2023 09:50:29 (12%)

Hoi

Het lichtsein zou kunnen kloppen,het was een voorbeeld ik heb deze nog niet in gebruik.

Ik gebruik een
esu ecos2 centrale (heeft een eigen voeding ga ik ook niet doorverbinden met min)
Wisseldecoders van rosoft (gevoed met conrad trafo 16 volt 70 VA wisselspanning)

Draaischijf decoder dtc (gevoed met meanwell 12 volt gelijkspanning)

Lichtsluis huub maaskant (gevoed met alecto voeding 12 gelijkspanning)

Nog een gelijkspanning voeding voor lampjes

Armsein en lichtseinen nog niet in gebruik maar komen wel.

Verder had de gene die mij het advies gaf voor de minnen aan elkaar te knopen nog over een zwevend net,dit zou je hier ook mee voorkomen.

Ik wil het gewoon netjes en correct de bedrading aansluiten, niet dat ik achteraf allemaal storingen heb, en een voordeel van de minnen aan elkaar was minder draden .

Maar als hier problemen mee ga krijgen kan ik het misschien beter niet doen.

Gr marc

Als ik het zo lees is er geen enkele noodzaak om minnen te koppelen, in veel gevallen zelfs schadelijk. Dus beter alles gescheiden houden, dat houdt het overzichtelijk. Alleen voedingen koppelen als een handleiding dat uitdrukkelijk vermeldt.

Wat betreft het zwevende net: degene die je dat advies gaf weet dus duidelijk niet waar hij het over heeft.

Toch eigenlijk nog een eigenwijze vraag,

Als ik nu 2 of 3 gelijkspanning trafo's met 12 en 15 volt (bijv. Meanwell dit zijn goede voedingen) met min koppel (dus zonder wisselspanning trafo) gaat dit verhaal dan wel goed?

Ik had op beneluxspoor forum zo'n schema gezien van trafo's koppelen

Of zegt u nee evengoed niet doen?!

Gr marc

Arco

Special Member

Dat kan, of het nut heeft hangt van de omstandigheden af...
(als het gewoon losse voedingen zijn die niets met elkaar te maken hebben, dan heeft 't geen meerwaarde om de minnen door te verbinden.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In dit geval doel ik dan op minder bedrading.

Gr marc

Arco

Special Member

Als er digitale schakelingen op zitten, dan kunnen er wel onverwachte verschijnselen optreden.

Als een van de andere voedingen zwaar belast is en de min niet al te dik, dan kan dat onverwacht gedrag van die schakelingen veroorzaken.
(dit doordat de stroom voor beide voedingen door dezelfde draad lopen, en dit spanningsverschillen veroorzaakt tussen begin en eind van die draad)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ieder voordeel heeft zijn nadeel, je spaart wellicht een draadje.

Maar als je ergens een onderbreking krijgt in die gemeenschappelijke draad dan kon je wel eens hele vreemde spanningen krijgen op plaatsen waar je dat niet wilt hebben.

Op 24 maart 2023 01:49:46 schreef Marc25:
In dit geval doel ik dan op minder bedrading.

Waarom neem je verschillende voedingen? Omdat 1 de stroom niet meer aankan? Dan zit je toch in het territorium van dat de draad die nu de functie van twee draden vervult, dikker moet zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi allemaal

Ik ga de minnen niet verbinden

In mijn geval zijn het meer nadelen als voordelen begrijp ik van jullie.

Ik ga gewoon aparte circuits leggen.

Ik wil jullie wel bedanken voor de hulp en uitleg.

Gr marc