Gezocht - Idler Wheel voor Philips VCR

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een "Idler Wheel" voor een Philips VCR.

Het originele "Idler Wheel" van Philips heeft partnummer : 12NC 4822.528.70458
Een vervangend "Idler Wheel" is van het merk König (of Konig) en heeft partnummer : 11063 (of KN11063)

Wie weet waar het König 11063 "Idler Wheel" nog te koop of te krijgen is (nieuw of gebruikt)?

Alvast dank.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit type "Idler Wheel" werd in Philips VCR modellen gebruikt met een Charly-deck (ook wel aangeduid als PHI-5 of DMP-2/x of DMP-3/x) in veel van de Philips VCR modellen in de serie VR-xxxx (niet in de hele serie maar in vele).

Het originele Philips "Idler Wheel" staat afgebeeld in onderstaande Service Manual views op positie 212.

Het Konig 11063 "Idler Wheel" staat hieronder afgebeeld.

Arco

Special Member

Ik denk dat het er eentje is uit die beruchte donkergele serie tandwielen van Philips, die een lager geluidsnivo beloofden...
Helaas was 't niet al te stevig, na een aantal jaar worden ze bros en breken in stukken...

https://www.smcelectronics.com/VCRIW68.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 maart 2023 18:53:40 schreef smd:
Is die kapot dan??

Ja, helaas wel.
De tanden en de circel omtrek waarop de tanden zitten van het originele Philips "Idler Wheel" zijn gemaakt van hard oranje-achtig rubber en de weekmakers in dit rubber zijn door de jaren heen vervlogen (verdampt) waardoor het rubber nu poreus is geworden en de tanden door aanraking met de vingers er letterlijk vanaf vallen.

Het Konig 11063 "Idler Wheel" heeft dit euvel niet daarom ben ik daar naar op zoek.

Op 23 maart 2023 19:20:29 schreef Arco:
..., na een aantal jaar worden ze bros en breken in stukken...

[afbeelding]

Het Philips "Idler Wheel" heeft het ongeveer 15 jaar vol gehouden.

als je een nog intact maar verkleurd wieltje hebt, misschien eerst 3-5 uur rehydrateren: "Polyamides can be hydrolysed with hot aqueous alkalis, such as sodium hydroxide". Dan zou het zijn originele stevigheid bekomen... Maar ik heb het zelf nog nooit gedaan.

It's fun to finally find the failure!

Op 23 maart 2023 19:37:53 schreef Tele@ReVision:
als je een nog intact maar verkleurd wieltje hebt, misschien eerst 3-5 uur rehydrateren: "Polyamides can be hydrolysed with hot aqueous alkalis, such as sodium hydroxide". Dan zou het zijn originele stevigheid bekomen... Maar ik heb het zelf nog nooit gedaan.

Dank je voor de waardevolle tip.

Maar ik vrees dat een origineel en nog intact Philips "Idler Wheel" haast niet meer te vinden is.

maartenbakker

Golden Member

Toch wel, de oudere wielen die geheel uit hard plastic waren moeten nog goed zijn.

In tegenstelling tot wat hier geschreven wordt, is het geelbruine tandwielenpesttandwiel niet uit rubber of polyamide (nylon) gemaakt maar uit een polyurethaan. Hoe vochtiger de lucht des te sneller het vergaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 maart 2023 19:53:45 schreef maartenbakker:
Toch wel, de oudere wielen die geheel uit hard plastic waren moeten nog goed zijn.

In tegenstelling tot wat hier geschreven wordt, is het geelbruine tandwielenpesttandwiel niet uit rubber gemaakt maar uit een polyurethaan. Hoe vochtiger de lucht des te sneller het vergaat.

Dank je voor de info.

Hadden deze wielen van hard plastic hetzelfde Philips 12NC partnummer?

maartenbakker

Golden Member

Het nummer is bij mijn weten nooit veranderd, dat was het idee ook achter de servicenummers. Er kon altijd een verbeterde versie onder hetzelfde nummer geleverd worden. Alleen het 3103-nummer dat er niet op stond, veranderde dan.

Ik zou alleen eens in oude recorders (die niet onder handbereik staan) moeten duiken om te zien wat de verschillende uitvoeringen waren en wanneer ongeveer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierbij een "VHS VCR Philips "Charly"- Deck (1986 - 1992)" filmpje waarin aan het begin duidelijk zichtbaar het "Idler Wheel" uit hard plastic deels onder de bovenplaat tussen de spoel schotels in het VCR-deck en op het einde van het filmpje het defecte Philips "Idler Wheel".

https://www.youtube.com/watch?v=wmyG1LolOnY

@maartenbakker,
Is dat het wiel uit hard plastic dat je misschien bedoeld?
Lijkt erg sterk op het Konig 11063 "Idler Wheel".

jerome

Golden Member

De standaard meegeleverde tekenprogramma's van 3 D printers zijn mss niet zo geschikt om er tandwielen mee te tekenen, maar als je iemand uit jouw omgeving kent die solid works oid. onder de knie heeft, gaat het niet zo lang duren om dit te tekenen. Met die file kan je dan naar een firma die print voor derden. Best het centrale gat een paar tiendes kleiner laten printen en nadien handmatig juist opruimen. Vraag blijft natuurlijk of het veel zin heeft om kosten te doen aan een toestel met amper markwaarde.

[Bericht gewijzigd door jerome op donderdag 23 maart 2023 22:24:36 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Amper marktwaarde, dus over een aantal jaar een verzamelobject. Afhankelijk van het type kan alleen al de koppentrommel interessant zijn want die zijn nooit goedkoop geweest. Bovendien een uniek stukje constructie en een voorbeeld van 'outside the box' denken; eigenlijk hoort zo'n loopwerk ingelijst aan de muur :P

@bobosje: zou best kunnen, ik moet het filmpje nog even bekijken. Deze decks werden in de beginjaren ook wel "koffiemolen" genoemd omdat zowel het rijgen als het spoelen nogal luidruchtig was. Het vervangen van het tussenwiel door een type met polyurethaantanden was een van de maatregelen om het ding stil te krijgen. In de hele levensloop van Charly tot Lucy is het ontwerp een keer of 55 gereviseerd. De VR22x was de laatste jaargang met dit deck erin en fluisterstil. Bovendien nog vrij snel.

EDIT: Ik zie nu dat er twee van die gloeiendgele krengen in het deck kunnen zitten :-(

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 maart 2023 22:19:02 schreef jerome:
De standaard meegeleverde tekenprogramma's van 3 D printers zijn mss niet zo geschikt om er tandwielen mee te tekenen, maar als je iemand uit jouw omgeving kent die solid works oid. onder de knie heeft, gaat het niet zo lang duren om dit te tekenen. Met die file kan je dan naar een firma die print voor derden. Best het centrale gat een paar tiendes kleiner laten printen en nadien handmatig juist opruimen. Vraag blijft natuurlijk of het veel zin heeft om kosten te doen aan een toestel met amper markwaarde.

Marktwaarde is misschien nihil maar het betreft een deck met de mogelijkheid voor opname/weergave van 4 uur Video/HiFi-Audio of 8 uur alleen HiFi-Audio.

Bedankt voor de tip, ik heb er ook aan zitten te denken om het wiel te laten tekenen en te laten 3D printen. Misschien is dat wel de laatste optie.

Als er nog genoeg intact materiaal van dat tandwiel over is zou je het misschien kunnen inscannen, reconstrueren en uitprinten op een 3d printer?

het is werkelijk verbazingwekkend wat er tegenwoordig allemaal kan met die 3d printtechnologie.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 24 maart 2023 01:02:19 (25%)

Er is nog genoeg intact materiaal van het tandwiel over.

Zijn de consumenten (huis, tuin en keuken) 3D printers die er momenteel te koop zijn geschikt genoeg om er nauwkeurig tandwielen mee te kunnen printen?
Of kunnen alleen de industrieele 3D printers hiervoor nauwkeurig genoeg printen?

maartenbakker

Golden Member

Op het forum van mfbfreaks.com dat te vinden is op forum-mfbfreaks.nl is er ook al wel h.e.e.a. over geschreven, alleen dan in verband met audiocassetteloopwerken.

Bij de features die je beschrijft, denk ik aan een VR6760, VR6870 of VR6970. Die eerste is er ook in B&O uitvoering geweest, maar die is misschien te oud om gele tandwielen te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 maart 2023 01:25:27 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal me eens in de materie gaan verdiepen op dat forum.

Goed gedacht, het beteft een VR6760.

Het allerliefst zou ik dat Konig 11063 "Idler Wheel" willen vinden... nieuw of gebruikt maar nog intact...

Dit zijn bij uitstek onderdelen die tegenwoordig met een niet al te dure resin 3d printer goed te reproduceren zijn.
Ik heb zelfs op m'n zwaar gemodificeerde FDM printer al sterke hoge resolutie tandwielen weten te maken voor een cd wisselaar mechanisme.
Werkt inmiddels alweer hele poos.

Op 25 maart 2023 20:15:00 schreef klabam:
Dit zijn bij uitstek onderdelen die tegenwoordig met een niet al te dure resin 3d printer goed te reproduceren zijn.
Ik heb zelfs op m'n zwaar gemodificeerde FDM printer al sterke hoge resolutie tandwielen weten te maken voor een cd wisselaar mechanisme.
Werkt inmiddels alweer hele poos.

Welke 3D printer(s) kun jij me adviseren voor dit doel?

KGE

Golden Member

Je kunt een ontwerp ook professioneel laten 3D printen, vaak hebben dat soort bedrijven veel betere printers dan de hobby machines.