Op 1 april 2023 00:07:19 schreef Henry S.:
Dan moet je nu even goed opletten:
-Er zijn niet alleen piraten die alleen plaatjes voor de buurt draaien.
-Een deel van het frequentiegebied is in gebruik geweest van overheidsdiensten (KMAR, Politie). Die zijn naar C2000 overgegaan, en de frequenties zijn niet weer in gebruik genomen door andere diensten. Zie https://pc5e.nl/downloads/scanner/20210920%20Frequenties%20Nederland.p…
Dus als je denkt dat er iets niet klopt, dan ligt dat aan jezelf.
Ondertussen ben ik helemaal wakker.
Akkoord, Het lijkt me ook onzin dat plaatjesdraaiers zouden uitzenden op een kanaal wat voor Jan Modaal niet te ontvangen is.
Ik weet ook wel dat een aantal overheidsdiensten niet langer gebruik maken van die frequentieband. Dat is zelfs al 20+ jaar zo.
Maar jij stelt het voor als zou 85MHz niemandsland geworden zijn en net als grond in de prairie in Amerika destijds geclaimd kan worden door de eerste die er gebruik van maakt.
Vandaag is 85MHz en de frequentiebanden errond nog steeds toegewezen voor analoge en digitale PMR met vergunning, en bepaalde short range en militaire toepassingen. En dat geldt voor alle ons omringende landen.
Behalve op CO zijn ook heel wat gelicenseerde zendamateurs uit mijn omgeving verwoed bezig met proeven op deze frequenties.
Nu stel ik opnieuw de verboden vraag die me een tijd terug een strenge waarschuwing opleverde wegens vermeend trollen :
Wat trekt amateurs zo aan om op die frequenties te experimenteren terwijl ze daartoe zelf bandbreedte zat ter beschikking hebben?
alsof ik een mooie tuin heb, maar ongevraagd ga liggen zonnen bij de buren.