Op 1 april 2023 19:37:50 schreef tin.soldier:
Zou het wat zijn als samenwerkende etherpiraten een DAB+ station opbouwden? Dan wordt er misschien wel een publiek aangeboord.
DAB+ is voor het grootste gedeelte in de lucht voor mobile gebruikers, dus de man/vrouw in hun auto o.i.d.
Tevens is het bereik beperkt door de gebruikte hogere frequentie, waardoor je dekking beperkter is dan met het oude FM.
Zelf heb ik een netwerk streamer staan van Yamaha (R-N602 + Triangle Borea BR03), waar ik 99% van alle NL stations via internet (1G glasvezel) direct kan streamen.
Denk dat de gemiddelde luisteraar met een streamer dus geen moeite gaat nemen om een 'dure' DAB+ ontvanger er naast aan te schaffen, als hij alle WERELD stations ook via internet storingvrij kan streamen 24/7.
En dan hebben we nog de jonge generatie, die is helemaal niet geïnteresseerd in FM of DAB+.
Die maakt 100% gebruik van streaming diensten, dus wat die 'vrije jongens' ook doen, ze doen het voor het overgrote deel voor de 'oudere generatie' uit nostalgie (keeping the spirit alive).
Zoals GD ook al aangaf, binnen CO is er wel een groep 'ontwikkelaars' die de focus hebben op het frequentiegebied rondom 85MHz.
Maar GD, dit is niet voor 'plaatjes draaien', maar meer voor het wel oude DX werk (ook nostalgie).
Maar wat mij dan vooral ook opvalt is, dat ze dit dan doen met onderdelen uit 'het jaar kruik' i.p.v. een stap vooruit te doen in techniek. Dat is wat mij stoort in deze, als je wat ontwikkelt .. ga dan wel mee met de tijd.
Belangrijk is, laten we ons niet ergeren aan mensen die een ander 'dwaalspoor' nemen door ergens uit te zenden waarvan we op voorhand al weten dat ze dat daar beter niet kunnen doen GD.
Maar dat is iets meer van 'op de blaren zitten' GD, ik ben niet de moraal ridder in deze.