Novanex LM30

Hallo, ik heb een probleem met een bas versterker van Novanex LM30.
Het toestel start op, maar geeft een korte bromtoon...blijft wel werken..
de eindtransistoren( 2 x 2N3055) worden wel erg warm.
Ik heb er geen schema van en vindt er ook niets van.
Op de 2 voedings elko's meet ik niet dezelfde voedingsspanning..
Lijkt me niet normaal?
ik meet ongeveer +30V en -24V
De elko's zijn ok ( meten goede ESR waarde ) ik heb de elko's ook al van positie gewisseld( blijft eender)
ik meet geen defecte halfgeleiders met het meettoestel (op diode stand)
al de kleine elko's op de print heb ik vernieuwd.
Iemand die me raad kan geven( of een schema)
alvast bedankt

Grote kans dat behalve de eindversterker nog iets meer erg warm wordt. Hoeveel bedraagt de rimpel over de buffer condensatoren. Dat de spanning op een van de condensatoren lager is kan duiden dat er ergens een veel te grote stroom loopt die de spanning omlaag trekt. En dat ergens wordt dan waarschijnlijk ook heet.

Maar zonder foto's schema's ed, blijft alles gewoon een beetje gissen en gokken. Ook is het een goed idee om te vertellen hoe en waarmee je e.e.a. hebt gemeten. Anders moet je het aan de kat van meneer Schrödinger gaan vragen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 23 maart 2023 18:01:39 (15%)

Meet de ruststroom door de eindtorren. In een min of meer standaard AB-audioversterker gaat dat gemakkelijk door de spanning te meten over de emitterweerstanden van de eindtorren, die zijn meestal wat forser, pakweg 1-5 watt.

Maar het is inderdaad erg verdacht dat de voedingsspanningen niet symmetrisch zijn, ik zie alle kans dat ook de ruststromen niet gelijk zullen zijn, ofschoon dat wel de bedoeling is.

Is er een scoop beschikbaar? Het zou wel eens leerzaam kunnen zijn om de beide voedingsspanningen te bekijken, voor mij ruikt het ernaar dat de +30V mooi glad zal zijn, maar dat de -24 een stevige rimpel vertoont.

Hoeveel is overigens de trafospanning (secondair)?

Op 23 maart 2023 17:46:10 schreef chipa:
Hallo, ik heb een probleem met een bas versterker van Novanex LM30.
Het toestel start op, maar geeft een korte bromtoon...blijft wel werken..
de eindtransistoren( 2 x 2N3055) worden wel erg warm.
Ik heb er geen schema van en vindt er ook niets van.
Op de 2 voedings elko's meet ik niet dezelfde voedingsspanning..
Lijkt me niet normaal?
ik meet ongeveer +30V en -24V
De elko's zijn ok ( meten goede ESR waarde ) ik heb de elko's ook al van positie gewisseld( blijft eender)
ik meet geen defecte halfgeleiders met het meettoestel (op diode stand)
al de kleine elko's op de print heb ik vernieuwd.
Iemand die me raad kan geven( of een schema)
alvast bedankt

Vermoedelijk staat er DC op de uitgang en dat is funest voor de aangesloten luidsprekers. Als de DC out niet nul volt is zal er een grote stroom lopen door de luidsprekers en ook door de eindtransistors, waardoor die warm worden.
Deze ontwerpen werken meestal met een verschilversterker aan de ingang, en beide ingangen horen op nul volt te staan. De uitgangsspanning wordt teruggekoppeld naar de ene ingang. Het is hetzelfde circuit voor DC en AC, maar de tegenkoppeling is voor DC en AC niet gelijk. In de tegenkoppel leiding zit een extra weerstandsdeler, met een elco, om de juiste AC tegenkoppeling te bereiken, Als deze C lekt kun je ook DC out krijgen en dan vind je geen foute halfgeleiders.

OP ESI staan wel schema's van een novanex 100 Watt versie, maar behoudens wat steviger eindtransistoren, zal het principe niet veel anders zijn.
https://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2&searchstring=n…

Op 23 maart 2023 18:17:06 schreef Paulinha_B:

Maar het is inderdaad erg verdacht dat de voedingsspanningen niet symmetrisch zijn, ik zie alle kans dat ook de ruststromen niet gelijk zullen zijn, ofschoon dat wel de bedoeling is.

?

De ruststroom loopt door beide eindtransistors(of een veelvoud daarvan) Daardoor is de ruststroom door beide transistoren altijd gelijk. Overigens geldt dat bij een onbelaste versterker. Door offset kan er wel een ongelijke stroom door de eintransistors gaan bij een belaste eindtrap.

Dank je wel allemaal voor je input.
ik ga nog eens opnieuw aan de slag. meten is weten wordt gezegd.
Dat schema trekt verdacht sterk op hetgeen ik nodig heb...met inderdaad een lager vermogen. transistor T14 mat ik als defect...ik kon echter niet goed lezen wat voor type het is...is blijkbaar een fet transistor. ik heb er een BC547 ingeplaatst...ik vermoed dat daar wat niet correct is.
Ik houd jullie op de hoogte.
groeten

hallo, ik laat even weten, dat ik met jullie hulp...en het schema het probleem heb kunnen oplossen.
De weerstand in het omcirkelde gedeelte van 33K ( in mijn toestel 4K7 )
was onderbroken. een nieuwe in geplaatst en mijn beide spanningen bedragen nu +35V en -35V.
Uiteraard geen brom meer bij het opstarten en een versterkt ingang signaal.
oprechte dank

Proficiat! En welbedankt voor de terugmelding.