USB vraagje

maartenbakker

Golden Member

Als Bert even het merk en typenummer plaatst, dan heb je behalve kans op de pinout, ook kans op diverse bruikbare vervangende of originele snoertjes die doen wat hij wil. Misschien wel gewoon van mystery connector naar USB A. Dat scheelt weer een hoop gemier met kleine stekertjes solderen en betrouwbare trekontlastingen maken enzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 maart 2023 17:07:17 schreef RAAF12:
Klopt ik heb zoiets bij een Olympus camera,eigen soort 'USB' met daaraan een coax snoertje met gele tulpplug.

[bijlage]

Ja, dat is de typische OLYMPUS USB connctor. Kan je gewoon bij "Alle Kabels" &Co kopen.

Als TS merk en type van het apparaat opzoekt op hun site, heeft hij grote kans dat hij een prima snoertje vindt!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 maart 2023 19:00:18 schreef Sine:
Verschillende fabrikanten hadden er tot een paar jaar geleden een handje aan om "eigen" USB connectors te verzinnen.

MIjn oude scope had een SCSI connector om de logic analyser aan te sluiten. M'n huidige heeft een HDMI connector. En de raspberry pi Compute module (t/m 3) gaan in een SODIMM socket.

Allemaal gevallen van het gebruiken van een connector die wijd beschikbaar is en daardoor goedkoop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

sine; het is d, mijn eerste post is misschien niet duidelijk, maar wat ik alleen maar wilde weten de plus en de min van de 8 polige USB deze gaat naar een camera waarvan de accu leeg is,en om er zeker van te zijn dat plus en min over een komen had ik dit topic gestart ;-) op de open kant van het snoertje waar de USB-a op komt zat een 5v voeding.zie bijlage.

Electronica is mooi als het goed werkt
Sine

Moderator

Dat snap ik Bert,

Maar het is een stuk handiger als je weet welke camera we het over hebben. Zoals gezegd, de stekkers zijn geen standaard helaas.

En kleuren is ook gevaarlijk, ik had ooit een kabeltje met een witte en een rode draad, en toch maar mooi dat wit de plus was.

Na het zien van de foto snap ik het hele probleem niet meer.
Even aannemend dat het kabeltje bij de camera hoort, waarom moet je weten waar de plus en de min in de achtpolige connector zitten?
Aan de andere kant zie ik alleen een rode en een zwarte draad.
Rood is plus en zwart is min. Zou wel heel raar zijn als het andersom is.

maartenbakker

Golden Member

Als je eerste post duidelijk was, was het geen foutje maar kennelijk een bewuste weigering om het merk en typenummer erbij te geven. Dan gaan mensen vroeg of laat ook bewust weigeren om mee te denken.

Ik heb ooit voor mezelf besloten dat hulp in principe oppervlakkig blijft als ik niet in de gelegenheid wordt gesteld om dingen op te zoeken. Zo zullen er meer forumdeelnemers zijn die in hun vrije tijd niet al te hard willen werken. Als ik door de klant betaald wordt accepteer ik net iets meer bullshit, zeg maar ;-)

@KlaasZ dat zou je bijna denken... Maar als je het niet zeker weet, blijft er altijd dat kleine kansje dat je tegen een "boem is ho" oploopt. Als er in een halffabrikaat van het kabeltje die aders om een of andere reden verwisseld zijn, gaat de fabrikant niet dat kabeltje vernietigen of terugsturen maar hangt gewoon een memo op voor de soldeerdames dat ze de connector er andersom op moeten solderen...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 maart 2023 19:50:35 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij weigering om met relevante details te komen, kan je ook gewoon de vraag letterlijk gaan nemen en het "proberen het probleem op te lossen" achterwege te laten.

Op 24 maart 2023 12:12:41 schreef Bertjebuk:
de plug heeft 8 pinnen,is dit een usb ?

Nee.

Op 24 maart 2023 12:12:41 schreef Bertjebuk:
weet iemand de pin bezetting zie bijlage.

Nee, niemand hier. Ja, de fabrikant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kunt inderdaad niet zomaar zeggen wat plus en min is.
Op het werk hadden we adaptors waar een zwarte en witte draad uit kwam.
Hoe ze het verzonnen hebben weet ik niet maar zwart was plus en wit was min.
Meten is weten maar weet wel wat je meet!

RAAF12

Golden Member

Bij draadbomen in auto's komt dat ook voor en het adagium is ook daar, kijk naar de nummers op de pinnen van de connector nooit naar de kleur van de draad. Voor mijn premature zelfbouwfrutsels leg ik wel eens tijdelijk een knoop in de plus draad.

Als niemand het weet is niet erg, het was maar een vraagje en
maartenbakker; het snoertje had geen merk en typenummer :-) en niemand is verplicht mee te denken.verder allen bedankt voor het mee denken.

Electronica is mooi als het goed werkt
RAAF12

Golden Member

Het staat in de forumregels dat de startpost duidelijk geformuleerd moet zijn, kijk maar na.
Als je buiten de lijntjes wil kleuren heb je jezelf ermee want bij je volgende vraag hier komt vanzelf de doopceel boven drijven. Zo van, o ja @Bertjebuk, waar kennen we die van? Wellicht dat je dan helemaal geen antwoord krijgt op de prangende vraag.

Reken maar dat hij van mij al een hele poos geen reacties meer krijgt.

:) voor mij alvast niet, eerder integendeel...

Raaf12; wat is er dan onduidelijk in mijn start post, je weet het of niet het blijkt dat niemand het weet. geen probleem. en ven waar die onzinnige dreigementen. Van lieden die het ook niet weten.

Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

wat is er dan onduidelijk in mijn start post

Zonder te weten voor wat voor apparaat (merk,type) het is, valt er niks zinnigs te zeggen over de kabel.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vond deze pinout van een olympus e520. Lijkt me dezelfde connector. De pinout van een usb connector is gemakkelijk te vinden. Een beetje nameten en je weet of de aanduidingen correct zijn

Depeet

meer info vind je op deze site. Je zal het met googletranslate wel moeten vertalen.

https://weblance.com.ua/252-shema-raspayki-mnogofunkcionalnogo-razema-…

Depeet

Op 26 maart 2023 18:45:53 schreef depeet:
Ik vond deze pinout van een olympus e520. Lijkt me dezelfde connector. De pinout van een usb connector is gemakkelijk te vinden. Een beetje nameten en je weet of de aanduidingen correct zijn

Dat is niet dezelfde connector. Die van de topicstarter heeft er 8 op 1 rij.

@ Bertjebuk: dat mensen wat onvriendelijk worden ligt aan het feit dat je nu al meer dan 24 reacties lang, ondanks herhaalde verzoeken weigert te antwoorden wat het apparaat, merk en typenummer daarvan is.

Voor je het weet blijkt iemand hier datzelfde apparaat en snoertje te hebben en kan 'ie dat voor je uitmeten.

In plaats daarvan hul je je in stilzwijgen en heb je het constant over 'een apparaat'.

Dan moet je niet gaan verwachten dat er nog veel hulp geboden wordt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 26 maart 2023 17:24:35 schreef Bertjebuk:
Raaf12; wat is er dan onduidelijk in mijn start post, je weet het of niet het blijkt dat niemand het weet. geen probleem. en ven waar die onzinnige dreigementen. Van lieden die het ook niet weten.

Jij blijft dus duidelijk van mening dat je voldoende info hebt gegeven en alle mensen die het mogelijk wel weten vinden van niet.

Je hebt een rare "niet USB" stekker en vraagt waar de plus zit. Dan post je een foto waar een rode en een zwarte draad uit een kabel komen met de pinout van een USB A stekker. Als dat JOU foto is, dan snapt niemand waarom je nog wat vraagt. Dus nu heb je iedereen zo ver dat niemand snapt wat je vraag nog is. Als je er bij zet: "ik wil dit maken, deze foto komt van internet, wat ik heb is... " dan kunnen we daar wat mee. Maar jij hebt gewoon context in je hoofd die wij niet hebben.

Ik ken er nog zo een, dus je bent niet de enige. Maar het is dus ERG lastig om mensen zoals jij te overtuigen dat wij niet weten hoe het zit,

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

'Get the question'... :)
(eerst een week lang beetje bij beetje informatie 'lostrekken' om te weten waar het nu eigenlijk om gaat...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 maart 2023 17:24:35 schreef Bertjebuk:
Raaf12; wat is er dan onduidelijk in mijn start post, je weet het of niet het blijkt dat niemand het weet. geen probleem. en ven waar die onzinnige dreigementen. Van lieden die het ook niet weten.

als je mijn eerste antwoord leest, zie je dat ik in het begin al zei dat er geen standaard was en de fabrikant zelf kiest.

sony kan bv die connector gebruiken er de + op pin 1 zetten.
canon kan die gebruiken en de + op de middelste 2 zetten
ik kan in een project ook die connector misbruiken en beslissen om 12V op de middelste pinnen te zetten.
iedereen kiest maar.

vandaar de vraag welk apparaat, dan kunnen we al specifiek gaan nadenken.

nu zeg je al dat je een kabel hebt, dat er een 5V voeding aan zat en binnenin zit rood en zwart....
dan geef ik veel kans dat rood +5V was en zwart de massa.
je hebt 50% kans. nu werkt de boel ook niet, 50% kans werkt de boel wel en laad de accu op. 50% kans komt er rook uit en kan het in de vuilbak

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 26 maart 2023 14:57:36 schreef Bertjebuk:
Als niemand het weet is niet erg, het was maar een vraagje en
maartenbakker; het snoertje had geen merk en typenummer :-)

Natuurlijk is dat niet erg, maar met een merk en type van de camera kun je wellicht wel wat.

Op 26 maart 2023 17:24:35 schreef Bertjebuk:
Raaf12; wat is er dan onduidelijk in mijn start post, je weet het of niet het blijkt dat niemand het weet.

Dat klopt .... omdat niemand weet wat je nou eigenlijk probeert op te laden, buiten dat het "een" camera is.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 maart 2023 14:57:36 schreef Bertjebuk:
maartenbakker; het snoertje had geen merk en typenummer :-)

Neem een ander in de maling, je snapt heus wel wat ik vraag.

en niemand is verplicht mee te denken.verder allen bedankt voor het mee denken.

Er hoeft inderdaad maar 1 goeie gek te zijn die meedenkt, maar hoe meer mensen afhaken, hoe kleiner de kans dat je die nog tegenkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."