Led dimmer flikkert heel af en toe ?

We hebben in de keuken een Led hanglamp PURE-120CM LANG ZWART hangen.(led 26W, 3000K)
https://www.krea.be/catalogus/lusters/hanglamp-pure-120cm-lang-zwart-i…

Nu hebben we daar twee weken geleden een dimmer opgezet.
Ik heb hiervoor de Eco DIM 04 genomen.
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim04.html

Echter begon de lamp gisteren na enkele uren branden plots hevig te flitsen.
Lamp uitgedaan en even later weer aan en geen problemen meer gehad.

Daar ik dacht dat mijn hele (nogal dure) lamp om zeep ging ben ik aan het uitkijken naar een andere dimmer.
Ik heb al bij de fabrikant van de lamp gehoord en daar krijg ik volgende uitleg :
De PURE 3300703 dimbare versie, is uitgerust met een triac dimbare driver van ACTEC. Deze werkt met de meeste universele dimmers voor led. Zowel met fase aan- als fase afsnijding.

Filmpje in bijlage best helemaal uitkijken om de flikkering te zien.

Zelf zou ik hiervoor meest vertrouwen op een Niko dimmer.
Deze zijn er ook met cab ontstoring maar natuurlijk >100€

Deze werkt met de meeste universele dimmers voor led.

"met de meeste" wil zeggen "niet met alle"
... en dus is het met een Niko ook afwachten.

Je bent heus niet de enige met led die gaat flikkeren bij gebruik van een dimmer.

Ik zie net dat ik nog een mail van de firma van de lamp had met voorstellen van dimmers.
Zij schrijven :
8) NIKO 310-01900
9) NIKO 310-02800
10) NIKO 310-01700
11) NIKO 310-03900
12) NIKO 310-02900

8) 10-100% ok
9) 10-100% ok
10) --- werkt niet ; niet ok
11) 10-100% ok
12) 10-100% ok

Nu zie ik hier momenteel in de aanbieding de Niko 310-0490X voor €67 wat overeenkomt met de Niko 310-04900.

Zit er dan zoveel verschil in deze modellen ?

Zo op het eerste zicht verschil drukknop of draaischakelaar en van beide modellen een 3 draads versie of een 2 draads versie (wijze van aansluiten).

En er staan al een paar modellen tussen die niet meer beschikbaar zijn of vervangen door ander model.

Nog een laatste vraagje.
Momenteel is de situatie zoals op de foto.
Nu was mijn vraag of die nieuwe Niko dimmers hier ook nog in passen of moet ik dan alles vervangen ?

Die afdekplaatjes gaan niet passen dus zal je de schakelaar ook dienen te vervangen.

Op 25 maart 2023 16:41:43 schreef Robbe de Smet:
Die afdekplaatjes gaan niet passen dus zal je de schakelaar ook dienen te vervangen.

Hoe wordt dit dan opgelost.
Nieuwe dubbele afdekplaat, nieuwe Niko dimmer met plaatje, nieuwe Niko wisselschakelaar met plaatje ?

Daar komt het op neer. Dubbele afdekplaat verticaal, dimmer en schakelaar. Opgepast voor de hartafstand. In Belgie worden die verticaal gemonteerde schakelaars in elkaar geschoven.

Nog iets.
Momenteel zit er dus de ECO-DIM.03 Led dimmer universeel 0-500W (RLC) in.
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim03.html

Nu heb ik op een andere locatie in huis de ECO-DIM.02 Led dimmer universeel 0-150W (RC) zitten aangesloten op 8 led spotjes zonder problemen.
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim02.html

Is wel wat werk maar zou het iets uithalen om deze twee te verwisselen of is dat moeite voor niets ?

Ik zou het toch eens proberen. Die tweede dimmer is enkel fase afsnijding en uw lamp is minder dan 150W.

Hoe bepaalt je dimmer nu of hij afsnijding of aansnijding werkt, met een dipswitch of is dit automatisch gedetecteerd?

Dit al geprobeerd?

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op zaterdag 25 maart 2023 17:24:54 (12%)

Op 25 maart 2023 17:11:55 schreef Robbe de Smet:
Hoe bepaalt je dimmer nu of hij afsnijding of aansnijding werkt, met een dipswitch of is dit automatisch gedetecteerd?

Automatisch.
Ja, die afstelling heb ik al geprobeerd maar helaas.
Het vreemde is dat de lamp 3 uur gebrand heeft zonder probleem, plots begint de flikkeren, uitgedaan, weer aangedaan en weer 2 uren gebrand zonder problemen.

[Bericht gewijzigd door benny1 op zaterdag 25 maart 2023 17:26:21 (31%)

Als dat automatisch gebeurt kan het ook zijn dat die dimmer staat te flippen tussen aansnijding en afsnijding in combinatie met uw nieuwe ledlamp. Ik zou toch die tweede dimmer eens proberen, die werkt enkel in afsnijding en kan dan niet ongevraagd omschakelen.

Op 25 maart 2023 17:38:29 schreef Robbe de Smet:
Als dat automatisch gebeurt kan het ook zijn dat die dimmer staat te flippen tussen aansnijding en afsnijding in combinatie met uw nieuwe ledlamp. Ik zou toch die tweede dimmer eens proberen, die werkt enkel in afsnijding en kan dan niet ongevraagd omschakelen.

Intussen de twee dimmers al verwisseld.
Nu eens heel de avond laten branden om het resultaat te zien.
Alvast bedankt voor de ondersteuning.