lasapparaat 380v aanlsuiten

Hallo Jerome,

Als ik het dus goed begrijp moeten de draden die aangesloten zijn op nul op een fase worden aangesloten en Waar kan ik de hulptrafo vinden zodat ik die kan doormeten?

jerome

Golden Member

Rechts onderaaan op de legende staat toch een trafo getekend met een sec. van 24V. Dat bordje K70.1 moet toch ergens voeding halen. De koelfan ook.

Okn bedankt ik zal zo eens kijken, maakt het trouwens uit of de kabels die nu op de nul zitten op L2 of L3 aangesloten worden of is het dat hij maar 2 fase nodig heeft

jerome

Golden Member

Zoals reeds gezegd, maar 2 nodig. Kan je daar ook tig mee lassen of is dit enkel een electrode lastoestel? Voor enkel electrode zal dat bordje en de hulptrafo niet aanwezig zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet de trafo aansluiten volgens
Bovenin kleine plaatjes: 2e plaatje van links
Onderin, middelste plaatje

Je gebruikt 2 fasen, dus 1 fase sluit je niet aan.
De Nul heb je ook niet nodig.
De aarde WEL!! gebruiken.

Je hebt dan fase 1 met nummer 024, die komt op klemmenstrook Rechts de X
en de fase 2 met nummer 023, die komt op de klemmenstrook Links de X

De Y van de linker klemmenstrook moet doorverbonden zijn met de Z van de rechter klemmenstrook.
Voor het hulpcircuit (onder rechts getekend) zullen de draden op de klemmenstrook links op Y (Draad 012) zitten en Rechts op U (Draad 013)

Volg de lijntjes....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Heb net de 2 fase aangesloten helaas springt hij niet aan, tevens meet ik wel op alle aansluitingen 230v

Deed deze machine het bij je vriend wel?

Ja daar heeft hij het gedaan is wel al een tijdje geleden

[Bericht gewijzigd door Thierryh96 op zaterdag 25 maart 2023 17:49:24 (34%)

jerome

Golden Member

Als je N niet gebruikt kan je moeilijk overal 230V meten met een 380-400V net. Best spanningsloos met Ohm meter voorafaan beginnen. Stekker naar gesloten schakelaar en zo verder naar de trafo. Een magneetschakelaar ga je niet hebben, dus eenvoudig uit te meten. Als de schakelaar aan staat zal je max 2 Ohm meten tussen de fasepennen van je stekker. Is dat niet zo, dan zoek je de onderbreking.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In de steker zitten 2 zwarte draden onder een fase, en de bruine met de blauwe samen op een andere fase. Dat lijkt te kloppen.
Nee dat klopt niet, zie onderaan dit bericht.

Op de foto met de trafo zie je de 2 dikke zwarte draden op X zitten, ook dat lijkt te kloppen,.

Maar er komen nog 2 dunne draden uit, die gaan. in het witte kousje, die lijken verkeerd te zitten.
Ik denk dat die op Y Links en U Rechts moeten zitten.
Y Links klopt, die zit op de doorverbindingsstrip, de andere draad zit nu op X links, en moet op U Rechts.

Je steker is verkeerd aangesloten, er is een fase en een nul aangesloten.
Je moet 2 fase aansluitingen hebben Het maakt niet uit welke w, maar de NUL MOET vrij blijven

Wil het controlelampje wel branden.
Heb je al spanningen gemeten?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 25 maart 2023 19:10:05 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
jerome

Golden Member

Volgens mij dienen deze in de witte kous voor de ventilator en-of controlelamp die waarschijnlijk een 230V is. Vandaar dat deze op een (bijna) middenaftakking is gekoppeld. Vaak jammer dat informatie er letterlijk moet worden uitgezogen! Eigen inbreng is meer dan enkele foto's

Als ik de foto's zo bekijk , is de cee stekker op fase en nul aangesloten en in het apparaat op 380(400).
Laste je kameraad op 230 volt?.
Zit er in je cee wcd wel een nul aangesloten?, Zo niet is dit de oorzaak dat ie het niet doet.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb hem aan de gang gekregen en werkt nu top

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Fasen 1 is blijkbaar in het stopcontact niet aangesloten
Heb nu zwart/zwart op L2 en bruin/blauw op L3

je zit in belgie toevallig? daar komt een 230V krachtnet nog vaker voor, nul is dan niet aangesloten. want zoals het zit in de stekker zegt het 230V bedraad in de oude situatie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het inderdaad een Belgisch 3x230 Volt net is zonder nul, dan wordt eigenlijk het verkeerde contactmateriaal gebruikt. Voor dat net zou een vierpolige blauwe 9h CEEform gebruikt moeten worden. Met een vijfpolige rode CEEform worden we op het verkeerde been gezet want die is voor een 400/230 Volt net met nul.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zondag 26 maart 2023 22:25:02 (13%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 maart 2023 20:26:47 schreef Thierryh96:
Fasen 1 is blijkbaar in het stopcontact niet aangesloten
Heb nu zwart/zwart op L2 en bruin/blauw op L3

en doet hij het nu?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 maart 2023 20:07:57 schreef Thierryh96:
Ik heb hem aan de gang gekregen en werkt nu top

Volgens foto 2 en 3 staat het apparaat op 380V
Volgens foto 1 was dus bij de vorige eigenaar geen rekening gehouden waar N, L1, L2 en L3 hoort te zitten in de 5p CEE wcd

Op 26 maart 2023 20:26:47 schreef Thierryh96:
Fasen 1 is blijkbaar in het stopcontact niet aangesloten
Heb nu zwart/zwart op L2 en bruin/blauw op L3

En blijkbaar heeft TS een 5p CEE wcd met 3F 380V (zonder N) waar ook geen rekening is gehouden waar L1, L2 en L3 hoort te zitten.

Op 27 maart 2023 11:22:38 schreef OXO:
[...]
En blijkbaar heeft TS een 5p CEE wcd met 3F 380V (zonder N) waar ook geen rekening is gehouden waar L1, L2 en L3 hoort te zitten.

De les: In gevallen als deze altijd eerst controleren of het WCD wel correct is aangesloten resp, het juiste type WCD is toegepast.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Inderdaad controleren of alles goed zit, alhoewel ik eerder vermoed dat de nul ontbreekt dan een fase.
Zat er vroeger een 3polige HH stopcontact of een ventilator op 3 fasen?
Daar je overal 230 volt hebt gemeten, dit ook nogmaals controleren. Heb je inderdaad een oud 127/220 Volt net in plaats van een van een 220/380 volt net zal het apparaat wel vonken maar niet juist werken.
Stel je bv 173 Amp in , staat ie daad werkelijk ingesteld op 100Amp en je ontsteekspanning zal veel te laag zijn met als gevolg dat de elektrode zeer slecht of helemaal niet wil ontsteken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 27 maart 2023 13:58:20 schreef Hunebedbouwer:

Daar je overal 230 volt hebt gemeten,

Dat zegt ie, maar dat kan eigenlijk niet. Als ie overal heeft gemeten dan heeft ie ook tussen fase en aarde gemeten. En dan zal ie altijd een andere waarde meten tussen fase en nul dan tussen twee fasen. Tenzij... de aarde ontbreekt en dan is er echt iets niet goed...

dit ook nogmaals controleren. Heb je inderdaad een oud 220/380 Volt net

Je bedoelt een oud 130/230 Volt net neem ik aan?

in plaats van een van een 220/380 volt net zal het apparaat wel vonken maar niet juist werken.

En we weten inderdaad nog steeds niet welke van de twee netten het is. Dus een keer tuseen twee fasen meten en een keer tussen fase en aarde meten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Op 26 maart 2023 20:07:57 schreef Thierryh96:
Ik heb hem aan de gang gekregen en werkt nu top

Hij doet t toch?

Zegtie.

Edit:

Op 27 maart 2023 13:58:20 schreef Hunebedbouwer:
(...)
Stel je bv 173 Amp in , staat ie daad werkelijk ingesteld op 100Amp en je ontsteekspanning zal veel te laag zijn met als gevolg dat de elektrode zeer slecht of helemaal niet wil ontsteken.

Rutiel elektroden gebruiken...

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 27 maart 2023 14:42:35 (49%)

Op 27 maart 2023 14:36:29 schreef mvdk:
[...]

Rutiel elektroden gebruiken...

Dat is symptoombestrijding. Alleen doen als het echt niet anders kan. Het apparaat moet gewoon goed ingesteld worden voor de voorhanden zijnde netspanning.

Laat TS eens de rustspanning om de uitgang meten...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V