snaar TA-2600 Onkyo cassettedeck

ik heb een snarenset voor Onkyo cassettedeck TA-2600 gekocht 0mdat de aandrijfsnaar niet goed meer was. na de snaar te hebben te vervangen doet het apparaat het weer prima.

in de set zat ook nog een klein dun snaartje. na wat zoeken zou dat voor de back tension zijn. ik heb die snaar ook gemonteerd en dan doet het apparaat het nog steeds goed.

het rare is dat ik die back tension snaar bij het openen van het apparaat niet aantrof, ook geen resten gevonden en ook geen sporen van een uitgedroogde snaar op de loopwieltjes.

ik vraag me af wat de functie is van dat snaartje omdat het ogenschijnlijk geen verschil maakt of dat snaartje wel of niet gemonteerd is.

zie foto

gaat om snaartje op het linker tandwieltje op de foto

WillemV2

Special Member

Het idee daarachter is beter tape/kop contact dacht ik. Wordt ook wel eens gedaan met een vilten rem op de tape aanvoer spindle, Onkyo heeft klaarblijkelijk voor een snaar constructie gekozen.

RAAF12

Golden Member

Ik ben benieuwd waar de snaar 152 naartoe gaat. Want dat afremmen om de tape strak te houden tijdens opname en weergave zal weer worden opgeheven bij het snel terugspoelen.

Raaf12:

snaartje 12 ligt aan de rechterkant op de linker capstan. aan de linkerkant is er alleen dat tandwieltje op mijn foto, waar ik de linkerkant van dat snaartje op heb gelegd. aan de achterkant van dat tandwieltje zit een loopwieltje voor een dunne snaar.. dat tandwieltjemet loopwieltje is op de tekening die je bijgevoegd hebt niet te zien.

alles werkt naar behoren, dus ook terugspoelen.

ik ben alleen benieuwd naar de functie van dat snaartje.

RAAF12

Golden Member

Ja dat schreef je voor de back tension en dat is om de band wat strakker langs de kop te laten lopen. En er zit een aandrukviltje om de band tegen de kop te drukken. Meestal zitten er slipkoppelingen met vilt op de linker en rechterwindspoel. Bij de betere modellen zit er geen drukvilt en is het dual capstan met drie motoren.
Zit er op dat tandwiel dan iets van een veer of vilt om de band strak te houden? De exploded view uit de service doc is helaas onvolledig....

ik kan gen vilt ontdekken. inmiddels heb ik ook dat kleine snaartje gemonteerd. daarvoor moest de hele cassetteunit er uit gehaald worden want het oude snaartje had zich om de capstan gewikkeld en was aangekoekt, achter het tandwieltje. die moest dus eerst er uit gepeuterd worden.

alles werkt weer zoals het moet.

RAAF12

Golden Member

Ah mooi dat ie het doet. Ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt. Bij bijv. topmodellen Nakamichi wordt het ingebouwde viltje in de cassette juist weggedrukt omdat het daar de werking verslechterd. De beide capstans bepalen de loop over de wis,opname en weergavekop.

Gaat over een ander viltje, als ik de post van RAAF12 goed begrijp :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dan ben ik benieuwd welke, nog nooit viltjes in een cassettedeck gezien die de tape tegen de koppen drukken. De koppen drukken zich ín de cassette, dus geen idee waar het viltje vandaan moet komen...

in het cassettebandje zit een viltje achter de tape waar de kop indrukt..

vilt achter de tapereels ( bij autoreverse ) bij MC is een bekende, de vaak instelbare druk daarop bepaalt de tape tegendruk. bij een vhs was dat een bandje met vilt of een stoffen bandje wat om de linker tapereel zat welke de tegendruk gaf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 1 april 2023 00:17:42 schreef maus0611:
Dan ben ik benieuwd welke, nog nooit viltjes in een cassettedeck gezien die de tape tegen de koppen drukken. De koppen drukken zich ín de cassette, dus geen idee waar het viltje vandaan moet komen...

In het midden zit het viltje, op een bladveer.

Hier doelde ik op:

Meestal zitten er slipkoppelingen met vilt op de linker en rechterwindspoel. Bij de betere modellen zit er geen drukvilt en is het dual capstan met drie motoren.

:)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

Yep. Dat had ik wel begrepen er speelde verschillende dingen door elkaar. En ik wilde weer weten hoe die back tension in dat deck nou precies werkte.
Dus zonder dual capstan of vilten slipring op de linker rewind schotel de band toch strak langs de kop voeren. Dat ging met een riempje op de rewind as maar waar de constructie verder naartoe ging om te laten remmen werd mij niet duidelijk.