Triac in Bosch WAQ28496NL opgeblazen

Hallo, ik probeer de wasmachine van de buren weer aan de praat te krijgen.
Even het verhaal kort: deurslot was kapot, buurman heeft draden doorverbonden en daarna nieuw deurslot geplaatst.

Nu is dus natuurlijk een onderdeel gesneuveld op de print want je krijgt met doorverbinden kortsluiting. Na het bekijken van de print vond ik al meteen een Triac met een gat erin. Deze zit zowat naast het relais wat je telkens hoort schakelen bij het starten van een programma (deur slot vergrendeling)

Ik denk dat alleen de Triac kapot is, ook al zit er een gat in heb ik toch het nummer nog kunnen zien namelijk: Z9M E425 als ik hierop google kom ik weinig nuttigs tegen.

Maar zoek ik alleen op Z9M dan vind ik wel heel veel. Weet iemand waar ik een Triac kan bestellen die ik kan plaatsen zodat het weer gaat werken? (Er zitten trouwens meerdere Triacs op met hetzelfde typenr zie de foto)

Arco

Special Member

Doorverbinden geeft geen kortsluiting (nou ja, een 'geplande' kortsluiting... ;) ). Mag niks van overlijden, zal wel iets anders sluiting hebben gehad.

Is een Z0109MN: https://nl.farnell.com/stmicroelectronics/z0109mn-5aa4/triac-1a-600v-s…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb ze wel liggen, is IDD die Arco aangeeft: de Tryac is voor de deurvergrendeling, maar is de machine verder normaal te bedienen?? indicaties normaal?? Wat voor merk/ type machine??

Volgens mij was het draadje alleen los van de spoel in het deurslot. Maar dat heeft hij vermoedelijk niet gezien, hij had dus koper draad als overbrugging gemaakt. Dat is volgens mij hetzelfde als bij een gloeilamp het draadje vervangen voor een normaal koper draadje en zonder (gas) aanzetten..

En hij had nog de 3 draden met elkaar allemaal verbonden als test meen ik.

De machine lijkt verder helemaal in orde. Je zet hem aan, kiest een programma en je hoort het relais 3x schakelen (voor het deurslot) maar dat lukt hem dus niet. Hij geeft ook een foutcode over/van het deurslot.

Ik heb zojuist nog gemeten op de ohm stand maar bij dit onderdeel (zie foto) doet mijn meter niks! Bij de rest krijg ik wel waardes te zien.

Dit onderdeel zit ook direct op de Triac zo te zien dus begrijpelijk als deze ook defect is.

De machine is een Bosch WAQ28496NL

Arco

Special Member

Ah,

Je hebt dus niet de schakelaar, maar het slot zelf overbrugd...
Dat gaat inderdaad niet goed.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Not me!

Ik vroeg het oude deurslot om te kijken hoe het werkt, en toen dacht ik ehh als je dat gaat doorverbinden krijg je dus gewoon kortsluiting..

Dus ik vroeg met het nieuwe deurslot heeft die niet gewerkt toch? Nope.. En met het oude had die na doorverbinden 1keer gewerkt. Dus ik zei al en toen heb je die onderdelen 'opgeblazen'

De 390 ohm (391) vertoont idd een visuele afwijking.

De A4 (dubbeldiode) en verdere driver nakijken

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De 390 ohm is die ene waar ik cirkel heb geplaatst? Hoe kom je aan 390 ohm dan? kan je dat zien aan het getal wat erop staat? <- laat maar ik las het andersom

En welke is dan de A4? En hoe meet ik die door? (Ben maar een noob met dit)

Edit, die A4 is dus gewoon rechtsonder denk ik. Hoe meet ik hem door?

Op 26 maart 2023 18:16:59 schreef Arco:
Doorverbinden geeft geen kortsluiting (nou ja, een 'geplande' kortsluiting... ;) ). Mag niks van overlijden, zal wel iets anders sluiting hebben gehad.

Is een Z0109MN: https://nl.farnell.com/stmicroelectronics/z0109mn-5aa4/triac-1a-600v-s…

Soms zit er een bi-metaal in, dat het slot vergrendeld. Dat werkt op 230 Volt Als je die draden doorverbindt heb je een volle sluiting en vliegt de triac eruit. Een BI139 kan dat werkje wel aan.(is niet SMD)

Ik weet niet of je met "A4" dat SOT23 ding naast de 39 Ohm bedoelt.

Ik kan me voorstellen dat als je de triac opblaast door er effe een paar honderd ampere doorheen te jagen dat z'n gate dan ook even "rare spanningen gaat geven naar de stuur-electronica. In dit geval via die 39 ohm weerstand. Maar ook daar geldt... voordat DIE de geest geeft heeft de zooi die het aanstuurt al een behoorlijke optater gehad.

En kwa aansturing verwacht ik dat dit het SOT23 ding is wat er naast zit. En ik zou een bipolaire tor of mosfet verwachten.

Maar als er meer van die triacs op zitten, dan zitten er vast ook identieke aanstuurcircuits. Dus meet de 391 weerstanden in de buurt van de andre triacs voor de volledigheid ook even na. In circuit verwacht ik gewoon een normale 390 Ohm meting. Zeker nu je "oneindig" meet bij dit exemplaar.

Als die 391 niet 391 is maar 16E dan is het een weerstand in de buurt van de 2MOhm. (opegezocht: 1.43 M)

Over 391 -> 390: De normale codes zijn getal, getal, (getal), <aantal nullen> . Dus in dit geval drie, negen, met 1 extra nul: 390. Zo heb je ook 472 = vier zeven met twee nullen: 4700, 4k7.

Als het om preciesie weerstanden gaat, die KLEIN zijn (0603, 1.5mm lang 0.8mm breed) dan is de code <cijfer><cijfer><letter> en moet je de cijfers in een tabel opzoeken. Ze beginnen bij 01 = 10, via 68 = 49.9 (die weet ik toevallig uit m'n hoofd omdat ik met een project bezig ben waar 68X weerstanden op zitten). naar 96 = <een twee cijferig getal wat met 9 begint> .

Tabel: https://www.venkel.com/media/wysiwyg/categories/docs/0603-marking-code…

Die 1.43 M Ohm is eigenlijk erg onwaarschijnlijk. Hint1: De waarde is raar. hint2: Er hoeft geen preciesie weerstand daar. hint3: Hij ziet er uit als 0805, waar deze codes niet gebruikt worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kan zo snel geen andere 391 vinden. En ik heb er veel doorgemeten (weerstanden) geven allemaal denk ik normale waardes. Die 391 is dus kapot lijkt me. (aangezien het getal 3 ook al amper te zien is) ik heb ze wonderbaarlijk er goed af gekregen. Erop word nog leuk met die 391.

Maar hoe kom ik nou "snel" aan een nieuwe Triac en een 391 SMD weerstand? @SMD jij hebt vast dat weerstandje niet?

Mijn ervaring is dan dat je niet beide kan krijgen bij 1 winkel.. Moet ik dus 2 bestellingen plaatsen etc. En bij Alie is het lang wachten en krijg ik er 50 ofzo.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 maart 2023 21:32:22 schreef Arco:
Sinuss heeft beide:
https://sinuss.nl/products/erjup3j391v-res-390r-5-025w-0603-panasonic?…
https://sinuss.nl/search?type=product&q=+++++Z0109MN+5AA4

Misschien domme vraag maar waarom staat er op die weerstand het getal 102 dan?
En dit is wel ruk, ik moet er 5 en 10 bestellen en dan nog de verzendkosten :/
Weet iemand ook wat de levertijd hier is?

fred101

Golden Member

Op 26 maart 2023 21:38:30 schreef Tweak-:
[...]

En dit is wel ruk, ik moet er 5 en 10 bestellen en dan nog de verzendkosten :/

Dan kun je beter een nieuwe wasmachine kopen ;-)

Ze gebruiken meestal 1 foto voor alle waarden. Wordt een beetje veel werk als je van elke waarde een foto moet maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Meet wel even hoe groot je defecte onderdelen zijn. In de datasheets staan de afmetingen vermeld. SOT223 SOT323 is kleiner dan SOT23. 1206 is 2x groter dan 0603

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

SOT223 is kleiner dan SOT23.

Nee, juist groter. (en heeft ook meer pootjes... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik was op weg naar m'n bureau om een SOT223 te pakken en naast een SOT23 te gaan leggen en een foto te maken: Nee hoor, zelfde aantal pootjes!

Maar toen ik de '223 in m'n handen had realiseerde ik: Het hangt er van af hoe je telt. Van SOT223 kan je zeggen 4 pootjes. Ik heb nog nooit gezien dat pootje 2 niet aan pootje 4 vastzit. Dus in mijn brein heeft het ding gewoon 3 pootjes (en een warmte-afvoer-tab).

Ohja! De gelinkte 390 ohm weerstand is 0603. Dat is kleiner dan wat ik denk dat er nu op zit: 0805.

Ik soldeer zonder problemen een 0603 op een 0805 footprint. Ik heb dat afgelopen week denk ik zo'n 8000 keer gedaan. (ongeveer 100 printjes gemaakt met ieder ongeveer 100 onderdelen waarvan zo'n 80 0603 op een 0805 footprint zullen zijn). Maar de meesten (waaronder ik een aantal jaren geleden) vinden 0603 aan de kleine kant. Liever gewoon een passende 0805 kopen. Ik geloof niet dat ze die niet hebben.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 26 maart 2023 22:35:19 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Sorry, type-fout. Ik bedoelde SOT23 versus SOT323

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik snap het even niet meer, dus uit de originele nummers valt niet te halen welke ik precies moet bestellen?

Die weerstand is trouwens echt heel erg klein hoor. Vind het al knap dat ik hem eraf heb kunnen krijgen zonder de boel te slopen.

Conrad heeft ook deze https://www.conrad.nl/nl/p/thick-film-weerstand-390-smd-0805-0-125-w-5…

Zal eens kijken of ik met schuifmaat kan zien wat de afmetingen zijn.

Arco

Special Member

Op 26 maart 2023 23:08:12 schreef Tweak-:
Ik snap het even niet meer, dus uit de originele nummers valt niet te halen welke ik precies moet bestellen?

Ja, dat gaf ik toch al? De Z0109MN.

Zal eens kijken of ik met schuifmaat kan zien wat de afmetingen zijn.

0603 is 1.6 x 0.8mm, 0805 is 2.0 x 1.2mm

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als die weerstand weg is, dan zou ik ook even kijken naar de rest van de gate drive, beste kans dat daar nog wat dood is.

Integenstelling tot bij een ander topic heeft TS hier wel gewoon goede fotos geplaatst. Ik heb even gemeten, de fotos zijn met 19.7 micron per pixel gemaakt. Met 103 pixels is de 390 Ohm weerstand dan gewoon strak 2mm lang. Dat is een 0805.

Die andere (2203: 220kOhm) is 160 pixels lang, dus ongeveer 3.2mm. Dat zal wel 1206 zijn.

De afwijkingen in de "meting per foto" zijn beduidend minder dan 5%.

(Mits de "gok" klopt dat die mosfet-met-gat idd een SOT223 is die 6.3mm breed hoort te zijn).

Edit: Ik zie nu ook dat ik het fout had: Idd als een dubbele diode geschakeld, niet als een bipolaire tor of mosfet.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 26 maart 2023 23:31:41 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb ze gemeten (chip dus niet pootjes erbij)

De Z9M E425 = 6,5 mm breed 3,4 mm hoog
De 391 = 2,1 mm breed 1,2 mm hoog

Dus inderdaad een 0805 dan.

Kortom dit bestellen?

https://www.conrad.nl/nl/p/stmicroelectronics-z0107mn-thyristor-scr-tr… (heb in datasheet gekeken, de afmetingen komen overeen met het chipje. Qua werking/specs weet ik dus niet of die echt hetzelfde is als de Z9M E425)

En dus de: https://www.conrad.nl/nl/p/thick-film-weerstand-390-smd-0805-0-125-w-5…

Ook hier lijkt het te kloppen in de datasheet.

Dus als jullie nog even kunnen bevestigen dat dit de correcte onderdelen zijn dan bestel ik het direct. Thnx alvast iedereen.

Op 26 maart 2023 23:28:17 schreef Sine:
Als die weerstand weg is, dan zou ik ook even kijken naar de rest van de gate drive, beste kans dat daar nog wat dood is.

Oooh de gate drive, sorry maar zegt mij niks? Heb je wat meer info?