Triac in Bosch WAQ28496NL opgeblazen

Op 27 maart 2023 09:12:07 schreef fred101:
De Z0107MN is ook een Z01 maar die letters en cijfers hebben een betekenis. Wat die is vindt je in de datasheet. De M is 600V, de N=800V, vreemd genoeg verkopen ze de MN ??
De 07 heeft een gevoeligheid van 5 mA, de 09 van 10 mA, dat is de stroom die nodig is om de gate open te sturen.

Waarschijnlijk kan het wel en anders de gate weerstand aanpassen. Maar triacs kunnen nogal lastig zijn. Heb er ooit een paar calibratie baden gerepareerd die niet meer boven de 100 graden wilde. De oorzaak was een triac welke door mijn halfgeleider testertje als goed werd gemeten maar op de curvetracer bleek hij zijn specs niet te halen in 1 kwadrant. Een nieuwe triac erin en ze werkte weer 100%.Ik werk te weinig met triacs om te weten of ze echt uitwisselbaar zijn. Als de huidige gate weerstand open is dan verwacht ik ervoor ook problemen. Als onderdelen in serie staan loopt overal de zelfde stroom. Dus ook door het gene wat de gate aan stuurt. En te hoge stroom heeft vaak als oorzaak een te hoge spanning. Veel digitale ICs zoals een µP gaan direct stuk bij een te hoge spanning.

Zie deze pagina van de datasheet.
[bijlage]

Het is aardig dat je je buurman wilt helpen maar ik weet niet of dat verstandig is. 230V + water + veel te weinig kennis = heel gevaarlijk

Duidelijk, 5 mA en 10 mA is wel een verschil dus beter niet doen. Ik wil alleen die 2 onderdelen vervangen en zien of het werkt. Als er meer kapot is dan helaas. (ze hebben misschien al een compleet front gevonden)

Je kan hier weinig verkeerd aan doen water zit in de machine niet bij de stuur print.

Uiteindelijk met behulp van hier toch wat dingen kunnen repareren zelfs mijn knake harman/kardon subwoofer draait nog steeds.

Die A4 meten is ook gelukt =)

Arco

Special Member

bij tme.eu bestellen word hem niet, levertijd gezien? :(

???

Is gewoon op voorraad, sneller kan niet... (iets van 2 dagen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 maart 2023 09:26:27 schreef Arco:
[...]
???

Is gewoon op voorraad, sneller kan niet... (iets van 2 dagen)

Oeps, als ik er meer wil dan 1287 dan moet ik 15 weken wachten.

Sine

Moderator

Op 27 maart 2023 01:53:19 schreef benleentje:
[...]Als dan de weerstand d teveel stroom heeft gezien dan zal datgene wat voor de weerstand zit dan ook die te grote stroom gezien hebben. Met een beetje geluk zit daar nog stuur tor of fetje tussen. Met pech stuurt de microcontroller direct de gate.

Inderdaad, ik zie wat klein grut op de andere kant van de print, dat zouden torretjes kunnen zijn die nog tussen triac en uC staan. Maar dat kan ik uit de foto's zo niet afleiden.

Overigens beste kans dat zo'n tor het ook niet overleefd heeft.

Op 27 maart 2023 09:38:28 schreef Sine:
[...]

Inderdaad, ik zie wat klein grut op de andere kant van de print, dat zouden torretjes kunnen zijn die nog tussen triac en uC staan. Maar dat kan ik uit de foto's zo niet afleiden.

Overigens beste kans dat zo'n tor het ook niet overleefd heeft.

Ik weet niet waarom het bruin lijkt maar zijn gewoon wat kleine vochtplekken. Heb daar ook een weerstand doorgemeten is ook nog in orde.

Arco

Special Member

Als zo'n klein triacje wat direct aan de netspanning hangt uit elkaar ploft is de kans best groot dat de aansturing ook overleden is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Haje verkoopt de Triac en de weerstand ook.
Snel geleverd en €1,95 verzendkosten (nee ik heb er geen aandelen :) )
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/9732
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/13968

Op 27 maart 2023 11:17:10 schreef Thevel:
Haje verkoopt de Triac en de weerstand ook.
Snel geleverd en €1,95 verzendkosten (nee ik heb er geen aandelen :) )
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/9732
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/13968

Kijk, netjes man! Jammer dat die site via google niet zomaar te vinden is.. Is besteld.

jerome

Golden Member

Waarom haal je eerst die triac, 391 en diode er niet uit. Spanning op de machine, en als je diplay krijgt ga je verder. Geen of raar beeld is einde oefening.

Lezen blijft een kunst ;) Eerste pagina:

Op 26 maart 2023 19:02:01 schreef Tweak-:
De machine lijkt verder helemaal in orde. Je zet hem aan, kiest een programma en je hoort het relais 3x schakelen (voor het deurslot) maar dat lukt hem dus niet. Hij geeft ook een foutcode over/van het deurslot.

en:

Op 27 maart 2023 02:06:24 schreef Tweak-:
Nog een edit: Volgens mij kan de microcontroller helemaal niet "kapot" zijn in deze situatie? Dus ook niet een pin. Want bij het starten van een programma gaat netjes het relais "aan" om het deurslot te activeren en dat gaat dus niet. Dus het lijkt mij dat de controller het relais netjes inschakelt en daarachter gaat het mis

;)

@ Tweak-: ik ben blij dat je de onderdelen er netjes afgekregen hebt ;) Áls dit alles is, zie ik vervangen ook wel goed komen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Maar 1 pin stuk en de rest nog werkend is helaas realistisch. Alleen is het in dit geval nog onduidelijk en hopen we op het beste...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Onderdelen zijn binnen op deze weerstand staat 3920 klopt dit?

Sine

Moderator

Bij twijfel even een ohm meter er over zetten.

Op 28 maart 2023 14:03:57 schreef Sine:
Bij twijfel even een ohm meter er over zetten.

Nog makkelijker, heeft die meneer van de webshop net voor mij gedaan en is 390ohm zei die.

jerome

Golden Member

392 om juist te zijn, maar zo critisch gaat dat niet. 310 en 470 Ohm zijn ook vaak toegepaste waardes op die plaats.

Bedankt allemaal :D

Ik laat maar geen foto zien hoe ze op de print zitten mja wat een gepriegel!

Arco

Special Member

En dat zijn (in SMD termen van nu) nog 'lompe' onderdelen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 28 maart 2023 16:05:16 schreef Tweak-:
Bedankt allemaal :D

Ik laat maar geen foto zien hoe ze op de print zitten mja wat een gepriegel!

Flux flux en nog eens flux ;)

En een beetje techniek, als je dat nog nooit gedaan hebt is het begin even pielen ja.

Maar dat wilt zeggen dat het geheel weer werkt?

Op 28 maart 2023 18:36:05 schreef Sine:
[...]

Flux flux en nog eens flux ;)

En een beetje techniek, als je dat nog nooit gedaan hebt is het begin even pielen ja.

Maar dat wilt zeggen dat het geheel weer werkt?

Ja wilde eigenlijk Flux erbij bestellen maar is best prijzig voor 1 keer. Dacht lukt denk ik wel dan maar iets meer tin ;) en dat dus de pootjes iets hoger liggen.

En yep machine werkt weer goed, slot klikt weer goed dicht en open =)

Edit: wel erg blij met mn weller soldeerbout, echt een kei oud ding maar werkt perfect. (ooit van collega gekregen)

[Bericht gewijzigd door Tweak- op dinsdag 28 maart 2023 19:10:05 (10%)

Hoe kom ik erachter of er voor die 390 ohm weerstand nog een stuur ding zit?

door de printsporen te volgen.

Nog een edit: Volgens mij kan de microcontroller helemaal niet "kapot" zijn in deze situatie? Dus ook niet een pin. Want bij het starten van een programma gaat netjes het relais "aan" om het deurslot te activeren en dat gaat dus niet. Dus het lijkt mij dat de controller het relais netjes inschakelt en daarachter gaat het mis, er komt geen stroom meer op de spoel omdat dus de triac en de weerstand kapot is. De terugkoppeling zou natuurlijk misschien wel anders kunnen gaan rechtstreeks? Maar er komt geen stroom op het deurslot je hoort niks gebeuren bij het slot

Wat ik raar vind is dat er achter een relais nog een triac zit, zelfs zo raar dat ik het onmogelijk acht. maar toch het zou kunnen het is ook niet uitgesloten.

Waarom vind ik dat raar. Een triac en relais zijn dan wel een ander component maar ze doen uiteindelijk exact hetzelfde. Het relais kan ook prima zelf de spoel van de deur schakelen net zoals een triac.
Ik zie ook niet waarom je eerst een relais moet gaan schakelen en vervolgens een triac dat kan veel eenvoudiger. En als het net gescheiden moet zijn zijn daar opto-triacs voor. Die zijn maar klein en voor weinig stroom maar eigenlijk speciaal ervoor gemaakt om een wat zwaardere triac aan te sturen.

Maar door de printsporen te volgen vanaf de triac via de weerstand dan kom je via dat spoor wel ergens uit. Is dat het relais dan heb je gelijk maar ik verwacht van niet.

netjes zien op het display! Dat de deur dicht is maar dan start je het programma en gaat het relais 3x "proberen" om het slot erop te krijgen

Zelf denk ik dat het relais dat je hoort er niet is voor de deur is maar voor iets anders. De spoel is er enkel om de deur te openen en niet om de deur te sluiten want dat doet de gebruiker wel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 maart 2023 19:20:19 schreef benleentje:
[...]door de printsporen te volgen.

[...]Wat ik raar vind is dat er achter een relais nog een triac zit, zelfs zo raar dat ik het onmogelijk acht. maar toch het zou kunnen het is ook niet uitgesloten.

Waarom vind ik dat raar. Een triac en relais zijn dan wel een ander component maar ze doen uiteindelijk exact hetzelfde. Het relais kan ook prima zelf de spoel van de deur schakelen net zoals een triac.
Ik zie ook niet waarom je eerst een relais moet gaan schakelen en vervolgens een triac dat kan veel eenvoudiger. En als het net gescheiden moet zijn zijn daar opto-triacs voor. Die zijn maar klein en voor weinig stroom maar eigenlijk speciaal ervoor gemaakt om een wat zwaardere triac aan te sturen.

Maar door de printsporen te volgen vanaf de triac via de weerstand dan kom je via dat spoor wel ergens uit. Is dat het relais dan heb je gelijk maar ik verwacht van niet.

[...]
Zelf denk ik dat het relais dat je hoort er niet is voor de deur is maar voor iets anders. De spoel is er enkel om de deur te openen en niet om de deur te sluiten want dat doet de gebruiker wel.

Klopt dus niet, je sluit de deur maar dan moet die op SLOT anders trek je hem toch zo weer open? Wat ik zelf niet kon achterhalen is hoe word bepaald dat de spoel de pin naar onder of boven moet trekken? Hij geeft maar een pulse nu ga ik misschien iets doms roepen maar kan het niet zo zijn dat de zogenaamde "+ en -" omgedraaid worden zodat de spoel de pin kan duwen of terugtrekken? En dat daarom die Triac nodig is?

Zie de bijlage, hier zie je volgens mij toch echt duidelijk dat ze met elkaar "verbonden" zijn.

Machine heeft alweer 3 wasjes erop zitten, werkt goed!

Klopt dus niet, je sluit de deur maar dan moet die op SLOT anders trek je hem toch zo weer open?

In mijn wasmachine niet deur dicht is dicht. Die kan enkel open door de spoel te bekrachtigen of via een luikje met trekkoord.

Hij geeft maar een pulse nu ga ik misschien iets doms roepen maar kan het niet zo zijn dat de zogenaamde "+ en -" omgedraaid worden zodat de spoel de pin kan duwen of terugtrekken? En dat daarom die Triac nodig is?

Maar blijkbaar heb je een andere systeem en dan zal dan wel werken met een spoel die kan trekken en duwen. Een triac is enkel uit of aan en kan dan dus niets ompolen. Bovendien is een triac voor wisselspanning en niet voor gelijkspanning. Het kan wel een gelijkspanning schakelen maar de triac gaat dan niet meer uit.
Het kan zijn dat ze via de relais de + en - ompolen en dan via de triac die spanning schakelen en daarna weer het relais uitzetten om de triac uit te krijgen. Maar snappen doe ik het nog niet. Een schema zou wel handig zijn.

Maar blij dat het weer werkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje, mocht je toch benieuwd zijn.. Wie weet kom jij er wel uit. Ik had toevallig fotos gemaakt van het kapotte deurslot dus wie weet missen er onderdelen dat weet ik niet.. Maar bij een foto zit de vergrendeling erop en bij de andere niet.

Doorverbinden is niet een goed idee van de Tryac, de relais is de normale vergrendeling en de tryac is de veiligheid vanuit processor als er ies mis gaat.