Onderdeel op printplaat ?

Hallo wie kan mij vertellen wat het volgende onderdeel us op de foto, deze wil ik graag vervangen omdat ik er aanslag op zie zitten/oxodatie.
Berraft het zwarte blokje met t14 k350 erop.
Heb al op google gezocht maar zonder resultaat.
Alvast bedankt

Sine

Moderator

Wil je het vervangen omdat je denkt dat het stuk is?

Ik kan het geheel zo even niet beoordelen, maar het lijkt op een print uit een stuk witgoed.

Ik vroeg me ook al gelijk af: uit wat voor een apparaat komt dit?

Misschien is het ook nuttig als we de opdruk kunnen zien van de grijze blokjes (flinke condensatoren, mogelijks voor netspanning?) en de oranje blokjes in de achtergrond (relais?) Dat kan de context verduidelijken.

En hoe heeft de maker van de print het blokje genoemd op de print? Bijv. T3 of of D4 of R5?
Hoeveel pootjes heeft het?

Lijkt een varistor. Google levert me dit op:
http://pdf.searchdatasheet.com/4e8349a7/epcos.com/B72214T2351K105.html

Zoiets?

Staat naast de netfilter (spoel+MKT). De plaats waar je een varistor verwacht.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 26 maart 2023 22:04:18 (24%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Een Epcos (TDK) onderdeel. Als het een (common mode) spoel is, zal hij niet stuk zijn. Als het een NTC of VDR is kan hij stuk zijn.

Vervangen omdat er oxidatie opzit is compleet onzinnig. Dus als we erachter zijn wat het is, dan alsnog eerst meten.

EDIT: het is een VDR (MOV), Epcos T14K350. Eentje met een ingebouwde thermische zekering die de VDR loskoppelt als hij onveilig dreigt te worden (zijn werk te vaak gedaan heeft). Er zit een aftakking op zodat het apparaat kan waarschuwen of afschakelen als de VDR stuk is.

Als hij goed is, moet je tussen de middelste pen en 1 van de buitenste pennen een verbinding meten en tussen de middelste pen en de andere buitenste pen juist niet.

Voor een betere beoordeling van wat er mis kan zijn, is het in dit soort gevallen eigenlijk altijd nodig om, liefst al in de vraagstelling, merk en type apparaat en de klacht te vermelden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@EricN dit is inderdaad de goeie.