Miele warmtepomp droger TWE620 WP Eco warmt niet op

Op 10 april 2023 21:31:47 schreef jerome:
Het raadsel blijft wel waarom het opgenomen vermogen nog niet de helft is van wat aangegeven is. Programma "kastdroog-normaal" is geen eco programma, waarbij het opgenomen vermogen zeker 900W zou moeten zijn met een werkduur van +- 90 minuten.

Gaat geen 900w halen.
Het opgenomen vermogen zal berekend zijn uit piekvermogen bij opstarten van de motoren en compressor.
3-400 watt is gangbaar.

Op 9 april 2023 21:16:31 schreef G-s:
of gas tekort. Want Miele zal toch ook gas bijvullen als dat nodig is?

Nee dat vullen ze niet bij.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 11 april 2023 23:11:51 (17%)

Denk het ook Maus0611, de Max 900w is bij een hogere omgevings temperatuur, rond de 25-30 graden wel haal baar

De diagnose van Miele is een te lage capaciteit. Het opgenomen vermogen en de temperatuur vanuit de compressor is inderdaad te laag. Maar of het een versleten klep of vloeistoftekort is, daar liet de monteur zich niet over uit, maakt voor de reparatie door Miele ook niets uit.
De compressor gaan ze niet alleen vervangen, daar wordt de hele groep meegenomen waar de vloeistof doorheen loopt, alleen vloeistof bijvullen doen ze inderdaad niet, überhaupt niet sleutelen aan het gesloten systeem.
Die reparatie zou op zo'n €700,- uitkomen, daar werd ik uiteraard niet vrolijk van.
Als tegenaanbod heeft Miele een korting gegeven van 35% bij aanschaf van een nieuw vergelijkbaar type. Daar uiteindelijk mee akkoord gegaan. wel een zure appel.

Nog gevraagd wat het effect zou zijn bij het weglaten van het fijnfilter, daarmee zou de warmtewisselaar eerder vollopen met fijn stof. Ter test mijn oude filter vergeleken met een nieuw filter uit de verpakking. Een nieuw filter kan je eenvoudig uit het compartiment trekken als de droger aan staat, mijn oude filter niet, ook al is die laatst nog in de wasmachine gereinigd.
Hij liet zich er niet over uit, of de verminderde doorlaat nu in de overgang tussen het grof en fijnfilter zit.

Hmm vreemd.. ik heb vele Mieles en andere WP drogers onder hande gehad en allen halen de Max power niet..Dit is geen reclame voor Miele en een echt mega dure oplossing!! Dan had ik een ander merk gekocht.. Graag zou ik de droger eens onder hande nemen, dus als die weggaat hou ik me aanbevolen ter diagnose..

@smd: Volgende week wordt die opgehaald door Miele, voor die tijd mag je deze wel op komen halen.

G-s, zou je me een mail kunnen sturen?

Even ter aanvulling: Droger in de reparatie, de TCE630, vrijwel zelfde bouw, IVM slecht pompen/ waterbak vol alarm ( Jaja, ook Miele!) en alles gereinigd. Er waren GEEN klachten over droogproces maar dus de stroomopname gemeten van ALLEEN de compressor en was na 1 uur draaien "slechts" 1,82 A, Totaal 2,93A dus ver beneden max 1,1 KW, totaal gebruikt vermogen was 673 watt, dus ook de helft. Droogtijd 8 Kg op 1400 RPM gecentrifugeerd was 2U13 min. Temperatuur van was was 55 Graden na 1 uur, niet spectaculair hoog..

ben benieuwd hoe G-s zijn nieuwe droger het nu doet...

Over die nieuwe droger, dat is een mooi verhaal.
Miele heeft de droger dus omgewisseld voor een vergelijkbaar exemplaar, de TSA233WP Active.
Het eerste wasje droogde die fantastisch, maar bij de tweede klapte de aardlek eruit!
Dus Miele meteen ingeschakeld, die komen morgen kijken.
Misschien was Miele inderdaad niet de beste keuze...
Als alles weer naar behoren draait, zal ik het vermogen en de temperatuur vergelijken, ik ben ook wel benieuwd.

Ik heb een vermoeden... :D

[Bericht gewijzigd door maus0611 op maandag 24 april 2023 00:20:47 (62%)

Het bekende condensatortje wat spontaan ploft Maus0611?? Of bedoelde je het droogproces van de nieuwe??

Nee hoor G-s, Miele blijft de beste keuze qua wassen en drogen.. Soms gaat het wel eens mis...

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 24 april 2023 18:57:10 (32%)

Kabel langs de trommel gelopen wellicht.

De monteur kon de oorzaak van de aardlek niet traceren. Mogelijk de printplaat, of de pomp. Voor de zekerheid krijg ik weer een nieuwe...

Nou, dan mag Miele wel eens met een goede bos bloemen komen!! Wat een pech en ellende heb je G-s..

Gisteren is de droger gewisseld, volgens de bezorgers wordt de oude gewoon vernietigd. Wel zonde, want een aardlekfout lijkt me goed te traceren, maar ja, ik heb nu een nieuwe, die hopelijk langer meegaat dan 5 jaar.

Voor de wetenschap de temperatuur en vermogensmeting herhaald met deze nieuwe droger, dit is wel een ander type, de TSA233WP Active, maar met hetzelfde opgegeven vermogen van 1,1kW. Wasje op dezelfde stand aangezet, kreukherstellend, kastdroog.
De opgegeven tijd wijzigt ook een paar keer, waarschijnlijk bijgesteld met het resultaat van de vochtigheid sensor.
Het vermogen begint met 450W en loopt op binnen een kwartier op tot continue 550W, met het omkeren van de trommel zie ik een paar piekjes boven 750W, maar dat zal met het aanlopen van de trommelmotor te maken hebben.
De temperatuur uit de compressor loopt op, na een half uur tot 50°C, na zo'n drie kwartier tot 60°C, na een uur boven 65°C.
De inlaat van de compressor begint bij 14°C en eindigt op 30°C.
In de uitgeblazen lucht meet ik maximaal 48°C, na afloop meet ik in de was 37°C. Verbruikte energie is 1,7kWh.

Samengevat verschil defecte TWE620 WP Eco -> nieuwe TSA233WP Active:
Maximaal vermogen 380W -> 550W
Compressor uitgang 51°C -> 66°C
Uitblaas temperatuur 38°C -> 48°C
Eindtemperatuur was 30°C -> 37°C
Verbruik 710Wh -> 1,7kWh
En uiteraard is de was nu gewoon goed droog.

Goed bezig! Leuk om dat vergelijk ook eens te zien.

De machine met aardlekfout gaat gewoon terug naar Miele voor reparatie, dus dat is niet direct schroot.

G-S, nog 1 vraagje: max vermogen van de TWE620WP was 1,1 KW op typeplaatje, maar wat is de nieuwe droger zijn vermogen op typeplaatje??

Ik vind het geen schokkende verschillen, maar constateer dat de vorige droger problemen heeft met de vochtmeting gehad, want droger had net zo lang moeten doorgaan totdat was droog was, en dat was dus niet zo..

Volgens Siemens Service manual vermogens <400W zou een mogelijk gaslek wezen..dat wel..

Ook 1.1kW.
Naar mijn mening had de oude droger te weinig vermogen, met een te lage temperatuur als resultaat.

G-s onthoud wel, hoe hoger de A klasse, hoe lager temperatuur.. Wij hebben hier een Warmte pomp van Miele de 8197WP en die is +/- 80 Graden als die net uitgeschakeld is, en ja die is A klasse.. Ik houd het toch op vochtmetings issues..

jerome

Golden Member

Op 29 april 2023 22:41:31 schreef G-s:
Verbruikte energie is 1,7kWh.

Is toch aan de hoge kant. Centrifugeert de wasmachine wel voldoende?
Voor de vermogensmeting moet je langer wachten. Hier komt het max vermogen van ong 800W er pas na meer dan een half uur. Als het uurverbruik op 710Wh uitkomt dan zullen er momenten zijn waarbij 800W wordt opgenomen, omdat je aan minder vermogen aanvat.

Op 1 mei 2023 18:41:28 schreef smd:
G-s onthoud wel, hoe hoger de A klasse, hoe lager temperatuur.. Wij hebben hier een Warmte pomp van Miele de 8197WP en die is +/- 80 Graden als die net uitgeschakeld is, en ja die is A klasse.. Ik houd het toch op vochtmetings issues..

Met probleem in vochtmeting blijft ie lang draaien met kurkdroge was of stopt erg snel met natte was.

En hij stopte met vochtige was Dus metingsproblemen, hoort eigenlijk dan tijd te verlengen.. en energieverbruik zegt ook dat droger eerder stopte..