Vreemde opto schakeling

Arco

Special Member

Ik ben bezig een nieuwe bandteller te maken voor de Philips N7300 en N4520. Daarbij kom ik heel vreemde schakelingen tegen (bijv in voeding en bandloopteller)
Meeste schakelingen zijn gewoon wat 'vreemd', maar deze in de N7300 kan ik niet goed verklaren (heb print gevolgd en het zit echt zo...)

De basis van de BC548 wordt direct aan de 11.8 volt gehangen via de outputtransistor van het IR sluisje???
(dat lijkt me toch niet helemaal fris, maar het werkt wel gewoon...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

De on state current van de H21A is 1mA, dus je sloopt er niets mee.

Arco

Special Member

Dat is volgens mij de stroom die je mag trekken, niet wat die leveren kan... (max ratings staat 20mA bij)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je de grafiek bekijkt loopt er 6mA 0.6mA door de basis bij een 680Ω led aansturing, dus nog binnen de perken.
Maar het is geen gezonde situatie, vooral niet als je die ooit moet vervangen door een ander type.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Bij Philips is alles meestal goed doordacht, daarom viel het me op. (je spaart een weerstand uit, maar of het dat waard is?)

Zelfde geldt voor de voeding: de manier waarop ze de +18v maken geeft me een ongemakkelijk gevoel. (het werkt, maar toch...)
(de plus van elco C901 hangt direct aan een middenaftakking van de trafo, de min loopt via de halve brugcel...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben dan nog verkeerd, het is maar 0.6mA die door de BC548 loopt, had de cijfers verkeerd afgelezen.

e:/ eerdere post gewijzigd.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 27 maart 2023 10:26:06 (13%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Bij die grafiek staat niet of dat de stroom is die de opto kan leveren, of de stroom die hij mag leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee het heeft te maken met de CTR, het is het max dat de opto kan leveren bij zoveel If.

E:/ een beetje normaal bij zo'n grote afstand tussen zender en ontvanger en zo'n oud type..;)

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 27 maart 2023 10:30:06 (36%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Blijft ietwat onfris om afhankelijk te zijn van de CTR van een opto...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Tja, die opto heeft een niet geweldige CTR, en zelfs bij 30mA led stroom kom je lang niet in een gevaarlijk gebied. Een weerstandje was wellicht wat netter geweest. Als ze een ding hadden gehad met een hogere CTR was wellicht dat hele torretje overbodig geweest.
Dus dat is inderdaad de stroom die het ding kan leveren, hij mag nog best wat meer.

Die voeding is enkel eng op de manier waarop het getekend is, dat is gewoon een trafo met middenaftakking.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 27 maart 2023 10:46:23 (18%)

Hi Arco,

Wat betreft de opto, zie de uitgang maar als een "stroombron" de 10K zorgt er voor dat de BC547 niet te snel reageert,
daar is minimaal 60uA voor nodig om de BC547 te laten gaan geleiden.

De stroom door de diode zal tussen de 14 en 15 mA zijn, en volgens de grafieken in de datasheet kom je dan aan 1 a 2 mA aan de uitgang, dit door de spreiding.
De BC547 mag een piekstroom hebben van 200mA in de basis, dus die paar mA van de opto zit ruim binnen van wat hij mag hebben.

Het kan zijn dat dit met opzet zou ontworpen is(die uitgespaarde weerstand drukt wel de kosten :+ ) en dan doel ik op het gedrag van de opto met bandbreuk, gekreukelde band of een stukje transparante band voor het afslaan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 maart 2023 10:32:49 schreef Sine:
Die voeding is enkel eng op de manier waarop het getekend is [...]

:)
Inderdaad; bij amateurzenders uit de jaren 50...80 was dat zelfs de gebruikelijke manier om uit één trafo de ca. 800 V voor de eindtrap en tegelijk de voeding voor de voortrappen te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 maart 2023 10:29:25 schreef Arco:
Blijft ietwat onfris om afhankelijk te zijn van de CTR van een opto...

Allereerst: Helemaal mee eens: Koop je later een betere.... kan het zijn dat eea niet meer goed werkt. Beter dat je vertrouwt op de MINIMALE specs van je componenten en niet op de huidige max performance.

Dat gezegd zijnde... Bij een BC547 mag je iets van 100mA de basis in duwen. dus met 0.6 zit je nogal ruim onder wat max toelaatbaar is. Met 10x betere opto, is er NOG niets aan de hand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Over de weerstand van 680 ohm staan 11.8-1.8 = 10V.
Dan is Iled = 10/680 = 14,7 mA

De H21A is er in 3 versies, Itransistor (ik neem even bij 20 mA):
1: 1 mA
2: 2 mA
3: 4 mA

Worst case 4 mA door de basis van de BC548B. Dat mag wel. Maar het verdient geen schoonheidsprijs.

Daarbij is het vermogen door de opto-tor 4 mA * 11V = 44 mW. Waar hij 100 mW aankan. Niet leuk voor opto-electronica.

Toevallig heb ik van de week een design onderhanden gekregen waar ze dit ook deden. Daar zaten ze aan 70 mW waar de tor 70 mW aankon. Het is en blijft vies. Gewoon een weerstandje, wat is daar op tegen?

Ik heb ook mijn twijfels over gevoeligheid voor EMC.

harry64

Golden Member

Op 27 maart 2023 09:42:45 schreef Arco:
Ik ben bezig een nieuwe bandteller te maken voor de Philips N7300 en N4520. Daarbij kom ik heel vreemde schakelingen tegen (bijv in voeding en bandloopteller)
Meeste schakelingen zijn gewoon wat 'vreemd', maar deze in de N7300 kan ik niet goed verklaren (heb print gevolgd en het zit echt zo...)

De basis van de BC548 wordt direct aan de 11.8 volt gehangen via de outputtransistor van het IR sluisje???
(dat lijkt me toch niet helemaal fris, maar het werkt wel gewoon...)

[bijlage]

De opto als emittervolger, grappig. Had anders geschakeld wel een tor en weerstand gescheeld voor de inversie maar waarschijnlijk onduidelijker wat nou 0 en 1 is.

Sine

Moderator

Er is geen basis, dus die emitter heeft niet veel te volgen. Dat torretje staat hier als licht gestuurde stroombron.

Worst case 4 mA

Flips was ook niet gek, daar zal echt wel een versie 1 in gezeten hebben. En dan nog, al degradeert het ding 400% (ik weet, niet netjes) dan werkt het nog steeds.

Ik heb ook mijn twijfels over gevoeligheid voor EMC.

Daar maakte zich destijds niemand echt druk over ;) Dat zijn ontwerpen van eind jaren 70, met wellicht nog een hoop copy/paste van de machines ervoor.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 28 maart 2023 08:38:32 (10%)