Installatieautomaat inschakelen tijdens kortsluiting

Hallo,

Ik vraag me het volgende af. Er is een een schakeling met een bepaald component. Dit component heeft een eigen (C karakterestiek) automaat in gebouwd en heeft ook voor in de schakeling voor dit component een automaat zitten, deze automaat is echter een stuk groter dan het component kan hebben in waarde.

Bij het inschakeling van de voeding van dit circuit schiet gelijk de eigen automaat van het component eruit. Nu heeft iemand, nadat de automaat eruit was gegaan, alsnog de automaat omhoog gedaan. En nu gaat het component niet aan.

Hoe werkt dit nu precies? Zou de automaat terwijl die wordt aangezet in een korstluitingscircuit niet alsnog weer gelijk uitspringen om het component te beschermen?
Het lijkt nu dat het component is overleden doordat de automaat handmatig op 'on' is gezet terwijl het circuit op spanning stond. is dit normaal gedrag of moet de automaat altijd het circuit beschermen?

Hoor het graag :)

Groet

GJ_

Moderator

Die automaat zit er nooit om welk component dan ook te beschermen.

Die zit er om de kabel te beschermen om b.v. brand te voorkomen, of om een vonkenregen te te voorkomen als dat component al stuk is, dit om jou te beschermen.

Sine

Moderator

Je bent *nogal* onnodig vaag in je omschrijving.

Dus je hebt twee automaten achter elkaar? Een bovenliggende van een hoge waarde dan het automaatje wat er onder zit?

Zou de automaat terwijl die wordt aangezet in een korstluitingscircuit niet alsnog weer gelijk uitspringen om het component te beschermen?

Met al die "componenten" ben ik even kwijt welk 'ding' je verwacht dat een andere 'iets' gaat beschermen.

- Zekeringsautomaten in een verdeler zijn er voor de bescherming van de leidingen.
- Een automaat ingeschakeld op een sluiting zal weer direct trippen, je kunt een automaat ook niet 'in' houden door het handeltje vast te plakken bijvoorbeeld.

Nu heeft iemand

Heet die *iemand* toevallig eindhovenste? ;)

Toevallig is die iemand eindhovenste, viel het op? ;)

Sorry voor de vage beschrijving. Eigenlijk de kern van mijn vraag luidt als volgt:

Als een automaat wordt aangezet in een korstluitingscircuit, Schakelt de automaat dan nog steeds (net zo snel als 'normaal') af?

Het verschil tussen mijn geschetste situatie en de normale situatie is dat in mijn situatie de automaat door een mens wordt aangezet terwijl deze in een korstluitingscircuit zit. Normaal gesproken staat de automaat aan en dan pas wordt de voeding erop gezet.

Sine

Moderator

Op 28 maart 2023 10:43:24 schreef eindhovenste:
Toevallig is die iemand eindhovenste, viel het op? ;)

Mwah ;)

Als een automaat wordt aangezet in een korstluitingscircuit, Schakelt de automaat dan nog steeds (net zo snel als 'normaal') af?

Als die automaat zijn geld waard is .. Ja. Een automaat moet altijd beveiligen. Ook bij inschakeling.

Het verschil tussen mijn geschetste situatie en de normale situatie is dat in mijn situatie de automaat door een mens wordt aangezet terwijl deze in een korstluitingscircuit zit. Normaal gesproken staat de automaat aan en dan pas wordt de voeding erop gezet.

Ik volg nog even niet wat voor een probleem je hier verwacht / meegemaakt hebt. Maar een automaat moet gewoon trippen.

Nu is het wel zo dat je een automaat bij uitval niet zomaar dient in te schakelen voordat je de storing van het uitvallen hebt gevonden / opgelost.
Maar in de praktijk gaat dat nogal eens anders.

Bonus puntje: veelvuldig opnieuw inschakelen van een trippende automaat is natuurlijk vragen om ellende.

Het probleem nu is dat het desbetreffende component lijkt te zijn overleden. Dit is gebeurt na het terug inschakelen van de automaat terwijl de spanning van het circuit actief was.

In mijn beleving vindt ik het vreemd dat het component overlijdt terwijl er een automaat voor zit.

de tippende automaat is eenmalig ingeschakeld.

Sine

Moderator

Iets wat achter die automaat zit?

Was het overlijden van dat component niet de reden voor het 1e keer trippen van de automaat?

En zoals GJ ook al aangaf, in de regel zit een automaat er niet om een component te beveiligen, maar om leidingen te beveiligen.

Uitzonderingen daargelaten.

Dat vage component was natuurlijk de eerste oorzaak van het eerste afschakelen van een van die automaten doordat dat component vaag stuk was gegaan.

Op 28 maart 2023 11:40:56 schreef eindhovenste:

In mijn beleving vindt ik het vreemd dat het component overlijdt terwijl er een automaat voor zit.

de tippende automaat is eenmalig ingeschakeld.

Het blijft allemaal erg vaag ook omdat we niet weten wat het component is. Is dat een motor een weerstand, halfgeleider?

Als het een halfgeleider is die kan je nooit beschermen met een automaat maar met een ultra snelle stroom begrensde zekering.
IK denk ook dat je de werking van een automaat overschat. Een automaat heeft geen enkele vorm stroom begrenzing. Als er een sluiting is dan laat de automaat de stroom ongelimiteerd door en als die stroom groot genoeg dan schakelt het af. De kortsluitstroom heeft wel een limiet en dat is enkel het totaal van de weerstanden wat in een woning ca 0,1Ω is. 230V / 0,1 = 2300A. Er kan dus als je dicht op de groepenkast zit een stroom lopen van 2300A. maar let op die 0,1 ohm is een gemiddelde. Als je heel dicht bij een wijktrafo zit kan dat ook 4000A of meer zijn.

Een standaard smeltzekering is een weerstand want er zit eendraad in wat echt fysiek een weerstand heeft. Door deze extra weerstand samen met de kabel weerstand loopt er door een smeltzekering al een minder grote kortsluitstroom. Maar tijdens het smelten van de draad word deze dunner en loopt de weerstand op. Dus de totale energie tijdens een kortsluiting is achter een smeltpatroon een stuk kleiner.

En dan zijn er nog vele speciale zekeringen waaronder ook die speciaal zijn gemaakt om een stroom tot een maximum te begrenzen of zekeringen die zo snel zijn dat ze ook daadwerkelijk een halfgeleider kunnen beschermen.

Dus nee ik vind het niet raar dat je component ondanks dat er een automaat voor zit defect kan gaan omdat een automaat daar niet voor bedoelt is.

En wi zegt dat je component is defect gegaan door een kortsluitstroom. Dat kan ook door overbelasting zijn dus een stroom die langdurig te groot is. Ook dan is een automaat de verkeerde keus neem dan een bimetaal of motor beveiliging die je op de gewenste stroom instelt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een automaat kan eerder trippen, maar heb een geval meegemaakt waar de hoofdautomaat net zo snel was als de 10KV zekeringen van de trafo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een automaat probeer in te schakelen terwijl er een kortsluiting is, dan schakelt de automaat uit.
Weer inschakelen kan alleen als je de hefboom weer helemaal naar beneden doet.
Je kunt bv het hendeltje wel blokkeren, bv met wat tape of een houtje, maar dat zal de werking van de automaat niet beinvloeden.

In mijn beleving vindt ik het vreemd dat het component overlijdt terwijl er een automaat voor zit.

Een automaat kan nooit een bescherming bieden voor een apparaat of toestel, zeer zeker een C kar niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

De vraag die TS stelt versimpeld;

Ik heb de automaat van een apparaat ingeschakeld en die tripte meteen weer. Het apparaat is nu defect en hij krijgt de schuld. Is hij schuldig?

.1 waarschijnlijk was het apparaat reeds defect, anders was de automaat niet getript

.2 Waarom heb je de automaat ingeschakeld? En waarom was deze uitgeschakeld? Wellicht was er onderhoud aan de gang, dan had het apparaat deugdelijk spanningsloos gemaakt moeten worden (LoTo)
Alleen een automaat uitzetten valt daar niet onder. Een stuk tape eroverheen plakken is dan meteen een hele andere discussie in deze...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

@ testman:
10KV zekering? Is dat geen surge arrestor? Of heeft het iets met temperatuur (Kelvin) te maken?(hoogspannings Kelvin klem)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 28 maart 2023 21:45:21 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Ziet er zo uit:

https://i.machinio.com/medium/vnjnhi/132_3.JPG

De porceleinen buis heeft een lengte van ongeveer 30cm bij een spanning van 13kV.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 28 maart 2023 22:22:27 (34%)

Tidak Ada

Golden Member

Niet gesnapt! :+ (KelvinVolt ???)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

feitelijk 2x gezien dat de zekeringen uit de trafo lagen, 1x kortsluiting in een 1600A spanningsrail door een brand, 1x een slimmerik die ontdekte dat spelen met een tang in een hvk een steekvlam oplevert van formaat.

edit: @ hieronder, dat was dus ook bij de kortsluiting in de hvk, de 1000A vermogensautomaat was ook overleden na die ene keer uitschakelen. de trafozekeringen lagen er ook uit, van de kortsluiting tot trafo was een 5 meter.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 28 maart 2023 22:55:26 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Een automaat kan je niet blijven proberen inschakelen als er een kortsluiting aanwezig is in het achterliggende circuit.
Die gaat daarvan stuk.

Hangt af van de hogerop liggende voeding, beveiligingen, kabellengtes, diameters,...

Afhankelijk van het type automaat mag je 2 of 3 keer proberen terug op te zetten van de fabrikant.

En als je pech hebt is een automaat bij de eerste kortsluiting al stuk.
Heb ik al eens meegemaakt met een automaat van 250A. Automaat stond vlak na een 250kVA transformator, hoofdbord stond 50m verder. Daarin werd een zware kortsluiting gemaakt, die automaat schakelde uit en was daarmee definitief stuk.

die automaat schakelde uit en was daarmee definitief stuk.

Ik heb het idee dat er vaak niet gekeken word naar de maximum kortsluitstroom. Als er bv op 230V 15kA kan lopen dan moet je er geen 10kA automaten in gaan zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evelo

Golden Member

In dit geval was het een automaat voorzien voor 25kA kortsluitstroom vlak na een hs/ls-transfo van 250kVA, die heeft ongeveer 9kA kortsluitstroom aan zijn klemmen.

Was natuurlijk geen nieuwe automaat, kan zijn dat die vroeger al een paar keer op zijn donder heeft gekregen.