Iemand ervaring met Sjienese "Weller" punten ?

heb jaren van die plato weller punten gehad, die gingen minder lang mee maar evengoed toch goed genoeg. toen weer naar originele gegaan. huidige punt kwam met het station en is nog prima, ondanks de 120W verwarming..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een tijdje Plato punten gehad en die waren beter en gingen langer mee dan de originele weller punten.
Met de Ali punten geen ervaring.

Ben nu aan het kijken naar een Sequre MSS12 Pro T12 station.

Hubie

Special Member

Goeie tip!Een Weller WTCP beiteltje no:7 kost tegenwoordig al €14.En ook al doe je er jaren mee,ik vind dat een hoop geld.
Met die prijzen van Ali kan ik ook eens een keer goedkoop een ander puntje proberen.

Zou er ergens een handig overzichtje zijn dat toont welk type stift bedoeld is voor de [Weller] WECP en welke voor de WTCP? Deze twee typen zijn verschillend en onderling niet uitwisselbaar.

@Hubie Goeie tip! Dat vind ik een heel soldeerboutwaardige opmerking :)

Hubie

Special Member

Er moet,op CO,ergens zo'n lijstje rondzwerven maar waar??

RAAF12

Golden Member

Hier staan wat stiften, ook voor de WECP boutjes.

https://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=263&merk=30

Die vernikkelde uitvoeringen gaan wel langer mee.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 29 maart 2023 00:43:24 (20%)

Dat is behoorlijk uitgebreid. WECP staat steeds erbij vermeld. WTCP komt bij Okaphone niet voor. Is W61 misschien WTCP?

RAAF12

Golden Member

*WTCP is het station en TCP-S is de naam van de Magnastat bout en stiften bijv. PTH7 (met magneetje)

Oa hier staan er wat https://www.reichelt.nl/nl/nl/magnastat-soldeerbout-voor-wtcp-tcp-s-p2…

* De W staat voor Weller

mel

Golden Member

Ik verslijt die punten bijna niet. en als ik ze bestel doe ik het bij Reichelt.Geen idee waar hun ze vandaan halen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 29 maart 2023 00:23:27 schreef tin.soldier:
Zou er ergens een handig overzichtje zijn dat toont welk type stift bedoeld is voor de [Weller] WECP en welke voor de WTCP? Deze twee typen zijn verschillend en onderling niet uitwisselbaar.

@Hubie Goeie tip! Dat vind ik een heel soldeerboutwaardige opmerking :)

Vond ik ook heel verwarrend daarom had ik in de handleiding van mijn soldeerstation (WECP 20) eerst het type bout en stift opgezocht

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 29 maart 2023 07:28:19 schreef revado:
[...]

Deze?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/125166#highlight=stiften+wel…

Dat gaat over Magnastat punten, de WECP 20 heeft een eigen temp regeling met een gat in de achterkant van de punt

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het setje van vijf, tweede foto uit de openingspost, heb ik ooit gekocht, tot voldoening. En nu heb ik het setje van twee uit de eerste foto in bestelling, zou een dezer hier moeten aankomen...

Zoals de andere antwoorders merk ik geen verschil met andere stiften. Maar ik ben dan ook geen super-intensief gebruiker, eerder integendeel.

GJ_

Moderator

Nou ben ik niet echt extreem zuinig op die punten, maar ze gaan hier vrijwel eeuwig mee. Ze zijn niet echt gratis natuurlijk, maar per uur kosten ze helemaal niks :-)
Ik heb nooit de behoefte gehad om naar een goedkoper alternatief te gaan zoeken.

Op 28 maart 2023 18:29:49 schreef revado: Van een kennis heb ik zo'n "babi pangang" puntje gekregen een hele tijd terug.

Het ging over Chinese punten toch? ;-)

Op 29 maart 2023 00:23:27 schreef tin.soldier:
Zou er ergens een handig overzichtje zijn dat toont welk type stift bedoeld is voor de [Weller] WECP en welke voor de WTCP? Deze twee typen zijn verschillend en onderling niet uitwisselbaar.

In de WTCP gaan toch gewoon alle PT punten (en ook de LT punten met een 'adaptertje')?
En in de WECP serie alle ET punten?
De lijsten met de verschillende punten staat gewoon in de Weller catalogus en in de handleiding van de bouten. Zie bijlages.

McAwesome

Golden Member

Op 29 maart 2023 09:11:07 schreef GJ_:
Ik heb nooit de behoefte gehad om naar een goedkoper alternatief te gaan zoeken.

Ik gebruik ook al jaren soldeerstations van JBC. Die (actieve) punten zijn behoorlijk duur en als je ze intensief gebruikt voor loodvrij solderen slijten ze ook wel en ik heb er al meerdere moeten vervangen.

Als ik alles in beschouwing neem is dat toch wel een van de mindere kosten op jaarbasis bekeken. De reflow oven alleen al kost me meer aan elektriciteit en ook goede soldeer is behoorlijk duur geworden. Ik ga dus niet de moeite doen om ergens iets in China te gaan zoeken om een paar euro op punten voor soldeerstations te besparen.

Op 28 maart 2023 18:14:19 schreef Sine:
Als ali en co 1 ding hebben bewezen is het dat de kwaliteit op z'n minst niet constant is.

Daar kan ik van meepraten op het vlak van de soldeerpunten. Ik gebruik nu al lange tijd bepaalde punten uit china (in m'n chinese bout). En terwijl ik zo nu en dan dagen heb dat ik 500-3000 soldeerverbindingen maak, gaat dat gewoon maanden tot jaren mee. Maar de stagiaires gaan gewoon in 1 dag door zo'n punt heen. Totdat ik een keer ook zelf een nieuwe punt nodig had. Ook in een dag op... (met minder dan 500 verbindingen op zo'n dag.).

En dus net als sine: Niet exact gemarkeerd waar ie vandaan kwam dus: Jammerdan.

Op 29 maart 2023 09:11:07 schreef GJ_:
Ik heb nooit de behoefte gehad om naar een goedkoper alternatief te gaan zoeken.

Ik ook niet. Ik wilde een tweede boutje voor thuis of "de stagiaire". Heb daarom ooit een goedkoop ding in china gekocht. Maar ik ben "om". Ik vind hem fijner dan de weller. Ze gaan wel eens stuk. Pleur je hem weg en pak je een nieuwe uit de voorraad. Ik heb een keer ter waarde van een goedkope weller een stapel identieke van die chinese gekocht, dus ik heb ze op voorraad als ze stuk gaan. De weller staat nu al een jaar of tien ongebruikt nog op m'n bureau voor mensen die de weller fijner vinden en even bij mij moeten solderen. Maar eigenlijk is het zonde van de ruimte. Moet hem eens wat verder weg zetten.

Ik heb nu twee JBC-C245-789 punten gekocht zodat ik die kan gebruiken in de JBC die niet van mij is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik gebruik goedkope 900M punten, die solderen allemaal uitstekend.
Na een tijdje slijten ze wel (ze worden kleiner), maar om de een of andere reden blijven ze even goed solderen als daarvoor...

Ik vind de originele Weller TCP punten van nu wel slechter van kwaliteit als oudere, ze gaan veel minder lang mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 maart 2023 15:37:26 schreef rew:
[...]

Maar eigenlijk is het zonde van de ruimte.

En dat heb je al niet veel :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
hobby luke

Honourable Member

Op 29 maart 2023 07:28:19 schreef revado:
[...]

Deze?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/125166#highlight=stiften+wel…

Ik zie hier toevallig een oude post van mij passeren.
Ik heb hier nog enkele punten liggen waar ik niets mee kan doen.
Geen idee of er nog interesse voor is (gratis).

(Sorry voor de topic kaap)

MVG,
Luc.

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb een magnastat, maar gebruik vooral ‘8’ (loodvrij)… ik heb ook nog wat punten over. Zal ze bij V&A zetten.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 29 maart 2023 20:52:00 (12%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
revado

Honourable Member

Op 29 maart 2023 09:11:07 schreef GJ_:
Nou ben ik niet echt extreem zuinig op die punten, maar ze gaan hier vrijwel eeuwig mee. Ze zijn niet echt gratis natuurlijk, maar per uur kosten ze helemaal niks :-)
Ik heb nooit de behoefte gehad om naar een goedkoper alternatief te gaan zoeken.

[...]Het ging over Chinese punten toch? ;-)

Het was inderdaad een chinese en geen indische , PUNT voor jou ;)

GJ_

Moderator

Je bedoelde zhà zhu punten ;-)

Sambal is ook Indonesisch :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 30 maart 2023 07:20:04 (35%)

revado

Honourable Member

Bapaktus

Special Member

Niet Chinees maar 49 jaar geleden aangeschaft.
Pas 1 punt weg moeten gooien.
En 1 Weller station als reserve in opslag
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op woensdag 29 maart 2023 22:33:09 (20%)