GaAs-Fet op 100MHz?

Zal een GaAs-Fet ook kunnen werken op veel lagere frequenties, van bijvoorbeeld 100MHz?
Ik denk dan aan de mogelijke voordelen die deze kan opleveren, zoals een hoge versterking op 100MHz.
En oscillatoren met weinig fase ruis. Ook hebben deze componenten een hogere drainstroom dan bipolaire junction transistoren. In MMIC's worden ook dergelijke Fets gebruikt, maar die ik ken gaan van DC tot 500MHz.
Is dit een verkeerd idee?

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Ik zou zeggen: probeer het. Dat is nou juist wat zendamateurs het beste kunnen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Draai de vraag eens om. Als die FET wel op 1 of meerdere GHz wil werken, waarom zou die het dan niet doen op 100Mhz?

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Uit de datasheet van een willekeurige Gaasfet:

De grafiek gaat niet verder omlaag dan 200MHz. Dat betekend niet dat hij daar stopt met werken uiteraard. Ze hebben gewoon niet lager gemeten. Je kunt de lijn extrapoleren naar beneden, naar 100 MHz en dan kom je op een gain van 17,8 dB ofzo. De hoogste gain zit bij 800 MHz en is ongeveer 3 dB meer als bij 100MHz. Het ding doet dus gewoon die 100MHz hoor en 50 MHz zal hij ook heus wel doen. Waarschijnlijk wat minder goed. Zo'n gain kromme is nu eenmaal een beetje een slingerlijntje. Zoals gezegd kun je die lijn ook gewoon zelf gaan meten en de lijn naar onder aanvullen. Als je naar boven wilt aanvullen zul je wel tegen een grens aanlopen waarbij de transistor er mee ophoud. De versterking zal ook steeds minder worden bij hogere frequenties omdat de interne capaciteiten een steeds grotere nadelige rol gaan spelen.

Waarom ze niet altijd gaasfets gebruiken dan? In ieder geval vroeger waren gaasfets duur en door hun statische gevoeligheid erg lastig om toe te passen. Een gewone bipolaire transistor doet het op lagere frequenties ook prima en is/was veel goedkoper en makkelijker om toe te passen. Gaasfets zijn juist bedacht voor de hogere frequenties omdat dat met de bipolaire transistor niet of veel lastiger kan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar je ziet daar wel meteen een antwoord: bij lagere frequenties buigen de grafieken weer terug naar 'gewone' waarden - het ruisgetal gaat daar weer omhoog, en de versterking weer omlaag.

Kortom, bij lage frequentie doet GaAs het gewoon, maar heeft geen voordeel meer t.o.v. gewone Si-halfgeleiders.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Maar het is niet"des amateur eigen"om het niet te proberen, toch? ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu ja, zo is inderdaad wel de tunneldiode ontdekt.
Esaki-san gooide steeds grotere hoeveelheden 'doping' in zijn smelt, belachelijk ver voorbij wat zinvol werd geacht, gewoon om te zien wat er zou gebeuren. En opeens kreeg hij de rare eigenschappen die pas later met het tunnel-effect verklaard konden worden.
Echt ontdekt dus; uitvinden kun je dat niet noemen. Maar leuk was 't wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Heel erg bedankt voor de informatie.

Tegenwoordig zijn GaAs-Fets niet zo duur meer, voor 2 tot 6 euro per stuk, dus dat is een goede reden om die Fets eens te proberen op ca. 100-200MHz.
Een hele bekende is de CLY10, die ook niet zo duur meer is als vroeger.
Ik ben van plan een ontvanger te maken, met twee Fets in cascade voor 1300MHz.
Op de onderste Fet komt de 1300MHz ingang en op de bovenste in serie geschakelde Fet het VFO signaal, dat is de mengtrap.
Als MF gebruik ik 86MHz van een omlaag geschroefte FM ontvanger.
Dat is waarom ik in de eerste instantie op het idee kwam GaAs-Fets te gebruiken voor 1300MHz.
Later kwam ik op het idee deze voor VHF ook te gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Zoek je die GaAs Fet ik heb er nog wel een aantal maar hij is wel 25 jaar jong :D
Ik zou die niet meer gebruiken SOT223 verschilt niet veel van een SMD.
Wat ik zelf aan houdt onder de 300 MHz gebruik ik geen GaAs Fet i.v.m. de stabiliteit.
Maar een en ander is afhankelijk onder welke impedantie je gaat aansturen / afsluiten.
De grafiek van @Ex-fietser zegt niet zoveel tenminste als je niet bij 800 MHz werkt,
bij 400 MHz met een andere instelling krijg je het zelfde plaatje !
Het grafiekje in relatie brengen met de test / gemeten schakeling in dit geval,
geoptimaliseerd voor 800 MHz GSM bandje.
Er zijn veel betere modellen en veel goedkoper dan zo'n ding van zolder.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

SOT223 verschilt niet veel van een SMD.

Sterker nog: het is een SMD... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Dat is helemaal waar maar de modernere versie is iets kleiner maar zeker handelbaar :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Op 2m wordt een GaAs-Fet nog wel eens toegepast.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S. ,

Dat heb ik vroeger ook gedaan maar.... naarmate de kennis vorderde en de meet mogelijkheden,
ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat het geen voordelen zijn.
Zeker als voorversterker zijn betere eigenschappen te bereiken met een FET als de frequentie laag is.
Maar je kunt het altijd proberen een optimale instelling ( capaciteit ) voor de gewenste frequentie band doet zeker wonderen !
De moderne GaAs Fet leent zich nog minder voor lage frequenties....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Dan idd liever een BF998.
https://www.qsl.net/on7eq/projects/on6ug_preamp.htm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 29 maart 2023 21:07:37 (51%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry S. ,

Even de moeite genomen om te lezen waar het draadje overgaat.
Wat ik begrijp is het de bedoeling om iets op 1300 MHz te doen kijk dan is een GaAs Fet prima toepasbaar.
Maar op 100 MHz even opletten op de stabiliteit ( kan ) sterk afhankelijk zijn van de bron impedantie !
Bij een voorversterker als het om een beetje eigenschappen gaat kom ik altijd binnen op een trafo,
dit i.v.m. met de signaalruisverhouding.....
Ik denk dat ook hier geldt elk voordeel heeft zijn nadeel of was het andersom ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.