Philips PM 3240

Na 10 jaar opgeslagen te zijn geweest en meerdere intercontinentale verhuizingen te hebben meegemaakt, heb ik onlangs mijn oude Philips PM3240 opgestart om een probleem in mijn audio-dac aan te pakken.

Bij de eerste keer opstarten, ging de led van de scope als een soort pulserende knipperlicht aan en uit. Toen ik de scope de dag erna nog eens probeerde, heeft hij 1 uur zonder problemen gefunctioneerd. Na een uur deed hij niks meer (zonder verdere symptomen zoals rook, vuur, of geluid).

Sindsdien is hij dood.

Ik heb de beruchte filter condensator al bekeken en getest en deze is ok. Ook enkele elco's in de voeding heb ik getest en die zijn ook ok. Er komt 230V binnen in de powersupply, maar er komt geen DC spanning van de power supply.

Ik heb verder geen kaas gegeten van dit soort apparatuur (en heb ook niet echt veel zin/tijd in deze klus), dus ben op zoek naar ofwel 'gouden tip' over wat het euvel kan zijn, ofwel iemand in omgeving Maastricht die er eens naar kan kijken. Of jullie moeten zeggen, laat het oude beestje met rust en koop een nieuwe op marktplaats....

Arco

Special Member

Als restauratieproject is het heel leuk, als je dagelijks complexe signalen moet meten zou ik wat nieuwers aanschaffen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als aanzet naar een oplossing.

De Service Manual van de PM3240 : http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Philips/pm3240.pdf

Op pagina 176 staat het schema van de voeding.

Is de zekering al gecontroleerd??

Meten=Weten. Weet wat je meet.

voeding die niet opkomt, klinkt als elco's die tamelijk gaar zijn. of er zitten tantalen in, die vallen weleens in sluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Het is een Philips dus alle druk schakelaars weigeren waarschijnlijk mee te werken :-)

En daarnaast zou ik naar de voeding kijken, dat is altijd het eerste wat ik doe. Als hij niet aangaat kijk damn eerst naar de elcos.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ook alle soldeerverbindingen goed nalopen van connectoren, schakelaars, van de componenten op de printplaten, etc.
Het is niet onwaarschijnlijk dat een of meerdere verbindingen door corrosie slecht zijn geworden na 10 jaar, in een misschien vochtige, opslag.

maar lets face it, dit is een scope van 48 jaar oud intussen. ik heb mn pm3260 ook allang niet meer. standaard vuile schakelaars als je zo'n apparaat niet veel gebruikt. word het ding dan eens warm gedraaid dan gaat het beeld knipperen oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tsja… dat klopt. Het is alleen zo zonde dat in dat uurtje dat hij wel opstartte, hij het prima deed.

De knoppen werkten toen ook gewoon. Op dit moment doet hij het al niet als ik de power knop draai…

Ik zal dan maar de andere Elcos in de power supply aan de tand voelen, met name degene die in in het pad zitten van alle voltage rails (dus ergens voor de tweede trafo…).

Wel weer een klusje, de hele boel ont-solderen en weer terugplaatsen…

Op 29 maart 2023 22:30:21 schreef studiostevus:
(dus ergens voor de tweede trafo…).

Let op! Die "tweede trafo" is de flyback. Naast de HV (1500V !) is het ook de bron van een aantal spanningen. Dus als deze geheel niet aanwezig zijn, heb je ook grote kans dat de aansturing van de flyback niet werkt (2 powertorren links, direct onder nettrafo doormeten).
Volgens mij was de spannings-vermenigvuldiger (1500-8500V ingegoten blok) ook een zwakke schakel. Geen licht uit de buis maar wel DC.

Yes, als die twee niet meer knus met elkaar "oxioleren" kan er secondair ook nooit wat uitkomen en zal het vervangen van wat elco's daar het probleem niet verhelpen.
Het is een standaard push-pull SMPS die de polariteit over primair telkens omflipt. Punt 6 op het schema, zo tussen die twee in, lijkt me een mooi plekje om met een (andere) scoop te kijken wat daar aankomt. Als dat er niet goed uitziet, moet je verder terug.
Net als bij elke SMPS: die waarschuwing staat niet voor niets op het schema.

Bezint eer ge begint !!!
Het meten aan de primaire kant van een SMPS met een oscilloscoop kan levensgevaarlijk zijn...

Arco

Special Member

Bij primaire metingen met een scoop aan een SMPS altijd een differential probe gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 2 april 2023 02:01:53 schreef Arco:
Bij primaire metingen met een scoop aan een SMPS altijd een differential probe gebruiken...

of een scheidingstrafo..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 april 2023 08:19:35 schreef mel:
[...] of een scheidingstrafo..

En het veiligste een medische scheidingstrafo voor de SMPS.

En dan nog is het oppassen met de levensgevaarlijke hoge DC en AC spanningen aan de primaire kant van de SMPS.

[Bericht gewijzigd door Bobosje op zondag 2 april 2023 11:02:13 (24%)

fred101

Golden Member

Ik vind een diffprobe makkelijker bij reparaties omdat je vaak niet tov gnd wilt meten en ik heb diverse reparaties met meerdere gnd's op de werkbank gehad. Daarnaast zijn ze geschikt voor hoge spanningen wat een 10x probe niet altijd is. Ik gebruik een Pico die schakelbaar is tussen 20x en 200x. Hij kan 1000Vrms aan. Met een DSO is dat geen probleem want daar kun je de probe verzwakking instellen.

Een scheidingstrafo is heel soms een probleem, ik repareer redelijk wat Secutests en die dingen werken niet achter een scheidingstrafo (Je kunt ze voor de gek houden door achter de scheidingstrafo de nul aan PE te knopen (dan zit er wel een "aardlek bewaker" tussen trafo en DUT). Een ander probleem is dat een netfilter nu zweeft en 115V op metalen delen zit. Niet echt gevaarlijk maar ik voel het "trillen" en het filter doet zo niets meer. Voor kalibratie spul of gevoelige meetapparatuur niet geweldig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij gebruik van een medische scheidingstrafo voor het voeden van metalen apparatuur kan zich dit "tril" probleem niet voordoen ook al staat via het netfilter in de metalen apparatuur 115V op de metalen delen. Bij toepassing van een medische scheidingstrafo kun je een van beide 230V uitgangen van de medische scheidingstrafo veilig vastpakken.
Het spreekt voor zich dat je NOOIT beide 230V uitgangen van een scheidingstrafo tegelijk moet vastpakken.

Arco

Special Member

Scheidingstrafo is inderdaad niet altijd goed bruikbaar, omdat het signaal soms ongewenst vervormd wordt.
Zo kun je met fase/pwm dimmers achter een scheidingstrafo bij nuldoorgangsmetingen meerdere nuldoorgangen per cyclus hebben. (heel lastig...)

Een scheidingstrafo gebruik ik meestal bij 'verdachte' apparaten, of apparaten de 110v nodig hebben.
In geval van sluiting wordt de stroom door het apparaat automatisch beperkt, doordat de trafo niet meer kan leveren

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik vind ze ideaal. Zonder dat ding vliegt steeds de aardlek eruit als je aan het meten bent met de scoop.En dan niet de scoop achter de trafo, maar het te testen ding :)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 2 april 2023 13:53:43 (24%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..