Ontvanger uitlezen

Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar een oplossing om een ontvanger uit te lezen, ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

De situatie:
We hebben een behoorlijk lange oprit en mijn vrouw wil graag een melding ontvangen wanneer er iemand de oprit op rijdt. Hiervoor heb ik een opritalarm gevonden welke word geladen dmv een zonnepaneel, en het signaal uitstuurt via 433 mhz. De ontvanger die hierbij hoort geeft echter een dusdanig vals signaal dat onze oren hiervan gaan bloeden. Daarnaast ben ik nogal fan van domotica en wil ik het signaal graag binnen krijgen in mijn domotica systeem. De oplossing leek makkelijk, ik heb een 433 mhz ontvanger gekocht. Echter blijkt nu dat de zender het signaal uitstuurt via 433 mhz FSK + FHSS. Ofwel, dit kan ik niet ontvangen met mijn 433 ontvanger.

De meest voor de hand liggende optie is de bijbehorende ontvanger slim maken. Graag zou ik hier een esp8266 in willen monteren zodat ik deze via wifi kan koppelen.

Ik heb zelf helaas niet genoeg kennis om uit te vinden waar ik deze esp8266 op aan moet sluiten. Het meest voor de hand liggend zijn de ledjes denk ik. Echter branden deze continue, en gaan bij alarm alleen feller knipperen. tweede optie zou misschien de speaker kunnen zijn, maar ik heb geen idee of het mogelijk is om deze uit te lezen? Maar misschien zijn er ook wel betere opties. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Ik begrijp niet zo goed wat je met een esp8266 wilt. Dat is toch gewoon een kale cpu met wat wifi mogelijkheden. Dat kan dus op geen enkele manier die 433 Mhz ontvangen.

Je hebt een losse ontvanger gekocht? Wat voor 1 dan? En FSK (= frequency shift keying.) is een vrij gewone codering voor dit soort signalen. Elke ontvanger kan dat ontvangen. Of hij het kan decoderen is een ander verhaal.

Waarom gebruik je niet gewoon de bij het systeem horende ontvanger? Deze zou je kunnen interfacen met je domotica systeem.

Je hebt het over een speaker? Met wat electronica is dat speaker signaal wel om te zetten naar een pulsje dat je aan een ingang van de domotica systeem kunt hangen.

Het is handig om exact te vertellen wat voor systemen je nu exact gekocht hebt en ook de schema's, en tekeningen ervan te laten zien. Zonder deze gegevens kunnen we alleen maar wat lopen gokken enzo. Een goed bruikbaar antwoord op je vraag zul zo niet krijgen in elk geval. Wat is nu die extra bijgekochte ontvanger bijvoorbeeld.

Om een voorbeeld te geven. Dit is ook een 433MHz ontvanger:

Met een juiste decoder er achter kun je hier ook FSK mee ontvangen. Ik denk alleen niet dat jij dit bedoelde.

marcob

Golden Member

Wat jij wil is met een RF-Link
https://www.rflink.nl/

Dit is een universele 433Mhz ontvanger welke vele protocollen snapt, misschien staat de jouwe ertussen. Via de seriële uitgang kun je dit aan vrijwel alle Domotica systemen koppelen.

https://www.rflink.nl/images/rfl1.png

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik zou het ontvangertje behouden, met een optocoupler naast of in de plaats van de zoemer (de zwarte cylinder links onderaan de tweede foto). De andere kant van de optocoupler kan vlot met de domotica verbonden worden, bv. aan een ongebruikte poort van een of andere esp8266 of esp32 of raspi of wat dan ook.

Arco

Special Member

Beste is de bestaande 433MHz obtvanger gebruiken om aan je domotica te koppelen. (maak gewoon de signaalgever zachter of knip hem eruit)
Aan WiFi heb je zoals gezegd niks.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Neem een Sonoff Rf-bridge, flash er Tasmota in en je kunt je ontvagen 433mhz zo door zetten over wifi naar je Mqtt broker. Eventueel de andere kant op kan ook nog.
Lees wel het stukje over de verschillende hardware versie's van de bridge.

Op 30 maart 2023 09:53:12 schreef 2N3055:
Neem een Sonoff Rf-bridge, flash er Tasmota in en je kunt je ontvagen 433mhz zo door zetten over wifi naar je Mqtt broker. Eventueel de andere kant op kan ook nog.
Lees wel het stukje over de verschillende hardware versie's van de bridge.

Dat is precies wat ik gedaan heb. Dit werkt perfect, ik kan van alles op 433 ontvangen.....Maar niet mijn oprit alarm, op 1 of andere manier komt die niet door.

Op 30 maart 2023 09:08:21 schreef Paulinha_B:
Ik zou het ontvangertje behouden, met een optocoupler naast of in de plaats van de zoemer (de zwarte cylinder links onderaan de tweede foto). De andere kant van de optocoupler kan vlot met de domotica verbonden worden, bv. aan een ongebruikte poort van een of andere esp8266 of esp32 of raspi of wat dan ook.

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar die zoemer voor dient, het geluid komt uit een speakertje welke op de printplaat is aangesloten.

Op 31 maart 2023 20:40:02 schreef Beffin:
[...]

Dat is precies wat ik gedaan heb. Dit werkt perfect, ik kan van alles op 433 ontvangen.....Maar niet mijn oprit alarm, op 1 of andere manier komt die niet door.

Heb je de firmware van het RF gedeelte naar de Portisch firmware geflashed of heb je de orginele Sonoff firmware er nog in?
Als je de portische firmware heb moet je in de Tasmota console eens rfraw 177 invoeren en kijken of je daarna wel je oprit alarm voorbij ziet komen in Tasmota console als ruwe data.

Op 31 maart 2023 21:26:02 schreef 2N3055:
[...]

Heb je de firmware van het RF gedeelte naar de Portisch firmware geflashed of heb je de orginele Sonoff firmware er nog in?
Als je de portische firmware heb moet je in de Tasmota console eens rfraw 177 invoeren en kijken of je daarna wel je oprit alarm voorbij ziet komen in Tasmota console als ruwe data.

Deze heb ik gedaan. Draai op esphome