Cassettedeck Philips FC660

Hoi
Ter herstelling staat er op mijn werkbank een dubbel cassettedeck (Philips FC660). Heeft bij de eigenaar jaren op zolder gestaan en is onlangs van onder het stof gehaald. Werkt bijna perfect want het enige wat dienst weigert is de WIND en REW van deck A. Volgens de eigenaar werkte het toestel perfect op het moment dat hij het op zolder zette. Iemand die me op weg kan helpen waar ik de fout eventueel moet zoeken want met dit soort toestellen heb ik weinig ervaring.
Ik heb ook nog wat foto’s bijgevoegd.
Alle hulp is meer dan welkom.
MVG
Chris

mel

Golden Member

Misschien uitgedroogde snaren?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

snaren slap/ kapot en vastzittende vliegwielen in de lagers. een keer een zet geven aan het capstan vliegwiel heeft bij mij ook al vaker geholpen bij stoffige casettedecks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Een Grundig fabrikaat... Het lijkt op de foto alsof er Japanse loopwerkjes inzitten, dus kan je geluk hebben en is het alleen een snaar. De loopwerken van Grundig zelf kunnen net als die van Philips van gloeiendgeletandwielenpestbreektandwielen voorzien zijn en dan is het wat meer werk (en er moeten maar net passende replica's beschikbaar zijn).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi

Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik zal trachten te omschrijven wat er juist fout gaat. Deck B werkt perfect. Alle functies doen het. Bij deck A speelt de cassette probleemloos af MAAR als je wilt door- of terug spoelen gebeurt er niets. Zoals jullie op de foto’s kunnen zien heb ik het toestel al geopend en dan is duidelijk te zien dat het mechanisme in werking treed bij het bedienen van de WIND – of REW knop maar dat het na pakweg 2 seconden terug springt. De motor draait helemaal niet.
Misschien dat dit jullie op weg helpt?

Grtz

Chris

op de laatste foto hangt een twee-aderige draad met plugje in de lucht aan de kant van Deck B; moet die niet ergens inzitten? Voeding van de motor die niet draait wellicht? :-)

En zo nee; al gemeten of er spanning op de motor komt te staan die verantwoordelijk is voor het heen- en weerspoelen?

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op 31 maart 2023 08:41:56 (26%)

@WillemV2 : goed opgemerkt maar ik heb dat kabeltje los gekoppeld omdat ik het frontpaneel los gemaakt heb om een beter zicht te krijgen op het loopwerk van het deck. De spanning op de motor (ik zie trouwens maar 1 motor) heb ik nog niet gemeten maar aangezien het mechanisme na het inschakelen (REW of WIND) na een dikke seconde weer terug springt vermoed ik dat het niet in die hoek zit (al kan ik er met mijn beperkte kennis van cassettedecks natuurlijk ook naast zitten). Bedankt voor je input.

Iets met de head slide switch misschien? Er is een service doc van het deckje zelf. Zoek bij freeservicemanuals.info naar CFE, dan komt het doc wel tevoorschijn.

Groeten, Ron.

Mechaniek komt niet in juiste positie, spoelen begint niet en deck slaat af omdat de spoeltjes niet draaien.

Dus, zoeken of het mechaniek in werking treed, vergelijk met het andere deck welke motortjes op welk moment draaien.

9 van de 10 keer snaren of vast vet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dan snap ik het niet meer, het mechanisme treed wel in werking (met 1 motor?) maar de motor draait niet en het geheel stopt weer.

maartenbakker

Special Member

Het is een dubbel deck, elk loopwerk heeft een eigen motor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ maartenbakker.

Uiteraard :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

spoelen werkt dus niet? ik neem aan dat de spoelschotels wel afdoende kracht hebben, anders stopt het deck omdat deze denkt dat de tape aan zijn einde is. vaak werkt de afspeel/ record functie anders als de spoel functie, met andere aandrijf tandwielen, rollen of snaren. als het dubbeldeck op de haperende zijde een mechanische bandteller heeft begin maar eens met die los te koppelen met de snaar. vaak liep die teller te zwaar ( mede door de lange as en droog lager ) dan sloeg de spoelfunctie meteen af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi allen

Heb helaas in het weekend en vandaag geen tijd gehad om verder te zoeken achter de fout. De komende dagen zal ik zeker tijd maken.
@Ron : bedankt! Service doc gevonden. Is wel van de Philip FC650 maar dat lijkt identiek te zijn.
@Gadget_inc : klopt! Er is heel zeker maar 1 motor per deck (zoals maartenbakker aangeeft).
@maus0611 : als ik op de REW of WIND toets druk komt gans de "mecaniek" in beweging en draait het asje een halve toer en dan springt gans de "mecaniek" terug op zijn plaats.
@testman : voorwaarts - of terug spoelen werkt inderdaad niet. De mechanische bandteller zit op het perfect werkende deck (deck B) dus daar kan het niet aan liggen (deck A heeft geen bandteller). Echter in de rest van uw theorie kan ik me wel vinden. Vermoedelijk zit het ergens in die hoek?
Grtz en tot later.
Chris