met wolken en pieken haal je altijd hogere waardes, maar daar zit amper energie in, want 10sec later heb je alweer minder vermogen doordat de panelen opwarmen.
dat heb ik al eerder gezegd trouwens.
Op 1 april 2023 10:10:55 schreef fcapri:
koude temperatuur en een korte piek.
hier 2 goeie zomerdagen, 1 MET wolken, en 1 met continue zon en vollop vermogen. op 1 week van elkaar. rood zonder wolken, blauw met wolken.
en zie je daar, piekvermogen met bewolking 897Watt terwijl de panelen op een zonnige dag maar 637watt max halen. ik haal 50% meer bij bewolking
.
En die blauwe lijn gaat ook maar tot een 830W max op de grafiek terwijl het piek pulsvermogen 897 was. die 67watt is verloren geraakt in het minuut GEMIDDELDE.
MAAR wat is het grote verschil, die rode lijn heeft 5142Wh opgewekt, en die blauwe met meer vermogen is maar tot 4829Wh geraakt.
dat wil zeggen dat die korte hoge pieken de monitortool heel optimistisch laat lijken, maar in opbrengst gewoon NIKS meer doen.

samengevat heb ik met 637W max 6% meer opbrengst gehaald dan een dag met 897Watt hoge pieken door de wolken wanneer de panelen afkoelen.
ik ben ook al bezig geweest om mijn panelen met water te koelen langs de onderkant, maar dat meervermogen was ik dan ook kwijt door de pomp van het water. nutteloos dus
hier zie je in die logs de piek van 897, die gemiddeld (de rechtse) maar 830W was die minuut.

in de linkse zie je dat vermogen dan ook heel snel zakken van 897watt bij koud paneel naar 600 en een beetje watts wat ze normaal kunnen doen. dat is de opwarming. in die 2minuten is er dan 12wh bijgekomen.
Op 1 april 2023 09:08:28 schreef stortbak:
Vorige maand 3881W op de inverter zien staan afkomstig van 14 x 245WP van panelen uit 2011.
Vorige week een hele tijd 3450W op de inverter zien staan.
Dat je nooit uit een paneel haalt wat ze opgeven aan WP is een leugen. Een verkoopverhaal, vooral herhaald door enphase verkopers. Anders raken ze die zooi nooit kwijt.
laat die grafiek dan zien, dat je hele tijd op 3450watt haalde, want op die BMS grafiek zie ik maar 3345 wat toch al 100W minder is.
ik meet met externe kwh meters, ik ga niet op de software af die men inverter toont en al zeker niet op wat accu monitors tonen.
het probleem is dat je iedereen voor leugenaar uitmaakt die niet hetzelfde meet als jij.
ik ben al 1,5jaar intensief aan het meten (per seconde, per minuut, 100den grafieken) zodat ik kon bepalen welke panelen ik ging kopen en hoe ik ze ging leggen.
ik koos er dan ook voor om een lichtere omvormer te nemen (die minder verliezen heeft) om meer voordeel in de winter te hebben. bijkomend betaal je in belgie ook belasting op het inverter vermogen. 2de keuze om dat zo te doen.
ik heb ENORM veel injectie in de zomer, dat boeit me dus niet dat ik daar elke watt omzet, ik verwarm electrisch in de winter en ben dan meer dan tevreden als ik 4000W kan aantikken op mijn 5kW inverter.
dus in mijn situatie (met panelen op zuidwest en zuidoost) werkt alles hier perfect en doet enphase PRECIES wat ze beloven. ik heb 245Wp panelen die op 240W enphase omvormers zitten, en ik ben nog NIET aan de limiet geraakt. volgens de grafieken zou ik als absolute max piek 950Watt hebben aangetikt op 3 juli 2022 dat is 10W minder dan wat de enphases continue aankunnen. want ze doen max 250W voor korte tijd, komt op 1000W voor de 4 samen.
dus :
1) ik ben niet overtuigd dat panelen zomaar MEER doen dan hun opgegeven vermogen, tenzij bij korte zonnepuls na een wolk.
2) ik ben niet overtuigd dat enphase rommel is, in tegendeel zelf (de chinese omvormer dat ik ervoor had, dat was rommel)
3) ik ben niet overtuigd dat enphase opzettelijk mensen wijsmaakt dat panelen minder opbrengen in onze streek, zodat ze lagere inverters kunnen verkopen
4) ik ben er wel mee eens dat enphase best wat krachtiger spul mag uitbrengen. een omvormer die 400-450W continue kan opwekken. desnoods 2 van 240w parallel in 1 behuizing bouwen.
mijn 4 panelen deden in 2022 totaal 728kWH.
uw 14panelen moeten hierdoor dus MEER dan 2548kWH opgewekt hebben want ze zijn veel beter dan de mijne. ben eens benieuwd wat ze bij u gedaan hebben. (niet sarcastisch bedoeld, gewoon uit interesse om 10jaar oude 245Wp panelen met elkaar te vergelijken