storing door frequentie geregelde zwembadpomp

Ik maak gebruik van een frequentiegeregelde zwembadpomp (DAP E-swim pro). Echter stoort deze ontzettend op de rest van mijn huisnet. Zodra de pomp aanstaat knipperen alle (led)lampen in huis als een stroboscoop in de discotheek.
Ik heb al eens een (goedkoop) netfilter tussen de voedingkabel geplaatst, maar daarmee veranderde er niets.
Omdat er zoveel kennis is op dit forum is er hopelijk iemand die me op weg kan helpen met troubleshooten. Wat kan ik zelf meten met een multimeter? Moet ik ergens een ferrietkern plaatsen? Kan het de aarding zijn? enz. enz.

Alvast grote dank!

GJ_

Moderator

Normaal gesproken zou een goed netfilter voldoende moeten zijn. Wel een passend filter gebruiken, dus geen 20A filter op zo'n minipompje.
Het filter moet ook zo dicht mogelijk bij de pomp geplaatst worden. Als dat niet werkt kun je een 1:1 trafo proberen. Die werken namelijk geweldig op 50Hz, maar niet op de hogere frequenties waarmee de FO het net vervuilt.

Overigens kan het natuurlijk ook aan je LED verlichting liggen. De een mag niet te veel rommel op het net strooien, de ander moet enigszins immuun zijn.

mel

Golden Member

Ten eerste is het aan te raden om een afgeschermde kabel te gebruiken naar de motor,z.g.n. EMC geschikt.Ik weet niet hoe lang de kabel tussen de regelaar en pomp is,hoe korter hoe beter.Tevens wordt er aanbevolen om de voeding van de FO via een netfilter te laten lopen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 31 maart 2023 08:38:19 schreef mel:...

Er is geen motorkabel, dit is een op de motor gebouwde FO.
En er zit als het goed is al een filter in de pomp. De manual is vaag, maar er zit een CE markering op dus je zou mogen verwachten dat dit in orde is. (hoewel ik daar wel een beetje aan twijfel dus).

En er is zo veel LED rommel te koop dat we die ook niet mogen uitsluiten.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij een klant heb ik drie van deze pompen draaien. Die staan opgesteld vlakbij een redox meting (mV meting, met zeer hoge impedantie). Die redox metingen zijn zeer gevoelig voor EMC. Daar ondervinden wij geen enkel probleem met storing of iets dergelijks.

Ik zou daarom haast denken dat er iets niet helemaal lekker zit in de pomp zelf (en ja, dat heb ik met deze pompen wel een keer gehad)

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Sine

Moderator

Of met de lampen en of eventuele dimmers. Zeker die laatste zijn nogal gevoelig voor 'frut'

Dank alvast voor jullie snelle antwoorden.

@Diode: Ik heb inderdaad ook een beetje het vermoeden dat er iets in de pomp niet in orde is aangezien het een gesloten systeem is wat aan alle keurmerken moet voldoen.

@GJ_: Ik heb destijds inderdaad een 20A filter gebruikt. Er is er nu 1 onderweg van 6A. Daar even mee testen.

Ik ken deze pompen niet, maar mogelijk is het filter in de inwendige Fo uitgeschakeld omdat anders de aardlek tript.
Dit doet men met losse FO's ook wel.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

FO=frequentieomvormer
Maar een filter uitschakelen gebeurt inderdaad wel eens, maar dan moet er eigenlijk wel een low leakage filter voor in de plaats komen.
Of het filter bij deze pompen uit te schakelen of te verwijderen is weet ik niet, de manual is nogal karig.

Volgens mij niet, althans, niet eenvoudig.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
pamwikkeling

Special Member

In de veronderstelling dat de opgenomen stroom onder de 6A blijft.
Waarom zou een 6A filter beter filteren dan een 20A type?

GJ_

Moderator

Een filter moet "passend" zijn anders werkt het niet tof. Ik zou eerlijk gezegd niet precies weten waarom niet, maar de praktijk leert het en in de boeken staat het. Zo maar een filter nemen is geld weggooien.