Printplaat welke weerstand

Beste kan iemand mij helpen?
Op mijn printplaat is een weerstandje gesmolten waardoor de kleurencamera niet meer leesbaar is...
Weten jullie welke kleurencode het was zodat ik er een nieuwe in kan zetten?

20230330_171721.heic

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet iedereen kan .heic-plaatjes gemakkelijk bekijken.
Hetzelfde plaatje in jpg:

Ik denk niet dat hierop ooit andere kleuren hebben gestaan; daar zou je altijd nog iets van moeten zien, óf alles zou zwart geworden zijn.
Is dit wel een echte weerstand? Het zou een soort zekering kunnen zijn.

Soms helpt het als je vertelt over wat voor apparaat het gaat, doordat sommige lezers het toevallig kennen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Is een nul ohm weerstandje, die "gesmolten" drap is waarschijnlijk flux of conformal coating. Even meten en je weet wat het is. Weerstanden smelten niet, ze verbranden.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 31 maart 2023 12:25:48 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 31 maart 2023 11:25:33 schreef Frederick E. Terman:
Niet iedereen kan .heic-plaatjes gemakkelijk bekijken.
Hetzelfde plaatje in jpg:
[bijlage]

Ik denk niet dat hierop ooit andere kleuren hebben gestaan; daar zou je altijd nog iets van moeten zien, óf alles zou zwart geworden zijn.
Is dit wel een echte weerstand? Het zou een soort zekering kunnen zijn.

Soms helpt het als je vertelt over wat voor apparaat het gaat, doordat sommige lezers het toevallig kennen.

Beste het gaat over een laspost easymig 18 es

De knop van de draaisnelheid doet het niet meer en volgens mij ligt het aan dat onderdeel.

De 0 Ohm weerstand heeft cracks en is gescheurd en is defect geraakt door een te hoge (piek) stroom.
Vervang deze door een 0 Ohm 1/4 Watt koolfilm weerstand. Deze is zowat overal verkrijgbaar.

Op 31 maart 2023 15:06:56 schreef Bobosje:
De 0 Ohm weerstand heeft cracks en is gescheurd en is defect geraakt door een te hoge (piek) stroom.
Vervang deze door een 0 Ohm 1/4 Watt koolfilm weerstand. Deze is zowat overal verkrijgbaar.

Ik zou eerst even meten of die weerstand inderdaad geen nul ohm meer is. Hij ziet er helemaal niet verbrand uit ofzo. En dat soort gaatjes zie je wel meer. Luchtbellen in de verf geweest waarschijnlijk. Die viezigheid zijn gewoon hars en tin spetters. Ook dat zie je wel vaker.

Arco

Special Member

Als hij inderdaad kapot is dan zal er waarschijnlijk wel meer kapot zijn.
Een 0 Ohm weerstand gaat zelden spontaan kapot (er wordt maar weinig vermogen gedissipeerd), maar wordt daartoe meestal aangezet door een of andere overleden halfgeleider.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nameten is altijd goed.
Hoeft niet verbrand te zijn. Door een te hoge kortstondige piekstroom kunnen deze weerstanden door de kortstondige hitte ontwikkeling en de kortstondige mechanische stress in de koolfilm in de behuizing cracks krijgen en scheuren en daardoor defect raken.

En inderdaad, zulke weerstanden overlijden meestal niet alleen. Er kan nog iets anders aan de hand zijn.

fred101

Golden Member

Gewoon even meten. En daarna naar de draaiknop kijken, als het een potmeter of rotary encoder is dan is dat de eerste verdachte.

Als het de weerstand toch is, hoe onwaarschijnlijk ook, dan zal vervangen niet helpen want dan is er 95% kans zeker meer kapot. Maar je kunt geluk hebben en een maandag morgen exemplaar hebben. Je kunt hem als test door een draadbrug vervangen.

Er zit zo te zien conformal coating op de printplaat. Die moet je eerst wegkrabben voor je desoldeerd (dat spul ruïneert soldeer punten en desoldeer nozzles. Na het repareren die plaats weer bijtippen met coating.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De 0 Ohm weerstand vervangen door een draadbrug zou ik niet adviseren.
Een draadbrug kan mogelijk tot nog meer schade leiden.

Arco

Special Member

Je krijgt dan wel audio-visuele aanwijzingen omtrent de werkelijke dader... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 maart 2023 16:24:36 schreef Arco:
Je krijgt dan wel audio-visuele aanwijzingen omtrent de werkelijke dader... :)

En misschien eenmalig. ;)

Op 31 maart 2023 16:22:45 schreef Bobosje:
De 0 Ohm weerstand vervangen door een draadbrug zou ik niet adviseren.
Een draadbrug kan mogelijk tot nog meer schade leiden.

Een nul Ohm weerstand is gewoon een verkapte draadbrug van een lay-outer. Meestal is de doorverbinding een laagje koper. Meestal geeft het printspoor het eerder op bij een sluiting, tenzij het heel grote vlakken zijn.
Je kunt hem gewoon meten. Let op dat de meetsnoeren meestal ook geen nul Ohm zijn.
Als de seriegrootte van de print respectabel is, worden de onderdelen met een machine geplaatst. Die krijgt zijn onderdelen op volgorde als lint binnen en de machine knipt en buigt het onderdeel op maat en plaatst het. Een nul Ohm weerstand werkt in een plaatsingsmachine beter als een kale draadbrug.
Ook bij handmatig bestücken werken weerstanden beter.
In deze print is de weerstand zeker niet bedoeld als beveiliging. De maximale stroom waarbij de weerstand onderbreekt is nabij nul Ohm nauwelijks te definiëren en bovendien zou het dan ook nog een NFR ofwel een Non Flammable Resistor moeten zijn en deze is dat zeker niet.

Denk eerder defect in aansturing, als in defect relais/triac.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101

Golden Member

Op 31 maart 2023 16:22:45 schreef Bobosje:
De 0 Ohm weerstand vervangen door een draadbrug zou ik niet adviseren.
Een draadbrug kan mogelijk tot nog meer schade leiden.

Je kunt ook een draadbruggen van 0,1mm maken ;-) Volgens mij maken ze 0 ohm weerstanden alleen omdat het makkelijker is bij bestukken dan draadbruggen. Maar laten we even de meting afwachten

Iets dikkere draadbrug:

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 31 maart 2023 16:53:48 schreef fred101:
[...]

Je kunt ook een draadbruggen van 0,1mm maken ;-) Volgens mij maken ze 0 ohm weerstanden alleen omdat het makkelijker is bij bestukken dan draadbruggen. Maar laten we even de meting afwachten

Iets dikkere draadbrug:
[bijlage]

Je kunt ook meteen een glas-zekering plaatsen. ;)
Ja, zo'n weerstand is makkelijker te lezen, te pakken en te plaatsen voor een vision pick and place machine.

Als die iets dikkere draadbrug het niet doet dan is het einde oefening. :)

vergeten

Golden Member

Op 31 maart 2023 15:06:56 schreef Bobosje:
Vervang deze door een 0 Ohm 1/4 Watt koolfilm weerstand. Deze is zowat overal verkrijgbaar.

Wat is de maximale stroom door een 1/4 Watt weerstand van 0 Ω vogens de wet van ohm, 2 waarden graag?
Theoretisch?
En praktisch?

:)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Henry S.

Moderator

Dar zijn datasheets voor ;)
https://www.farnell.com/datasheets/2861606.pdf
(1/8W maar het gaat om het idee)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 31 maart 2023 20:15:39 (18%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 31 maart 2023 18:13:15 schreef vergeten:
[...]
Wat is de maximale stroom door een 1/4 Watt weerstand van 0 Ω vogens de wet van ohm, 2 waarden graag?
Theoretisch?
En praktisch?

:)

Deze 0 Ohm weerstanden zijn bedacht in een ander universum waar de wet van Ohm niet geldt. ;)
Voor de aardse 0 Ohm weerstanden geldt bij goede benadering de data in de datasheets zoals deze :

https://datasheet.octopart.com/WW2-2-5%25-Stackpole-Electronics-datash…

:)

Op 31 maart 2023 20:29:50 schreef Bobosje:
[...]

Deze 0 Ohm weerstanden zijn bedacht in een ander universum waar de wet van Ohm niet geldt. ;)
Voor de aardse 0 Ohm weerstanden geldt bij goede benadering de data in de datasheets zoals deze :

https://datasheet.octopart.com/WW2-2-5%25-Stackpole-Electronics-datash…

:)

Zoals bij alle geleiders, zijn ook deze weerstanden bestand tegen een bepaalde maximum stroom, zonder schade op te lopen. Dat geldt ook voor printsporen, printstekkerjs, gewone draadbruggen etc.

Bedankt voor alle hulp!

Ik heb denk ik het onderdeel gevo´den aan wat het ligt.
Kan het aan dit onderdeel liggen zie bijlage?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten

vergeten

Golden Member

Welke bedoel je er staan er 3 (deels) in beeld, waar ik niks bijzonders aan zie.
Wat zou er dan mis mee zijn?
Uitsolderen of minstens 1 pootje lichten, en meten.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 21 april 2023 22:25:48 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 21 april 2023 22:04:35 schreef NokoNosko:
[bijlage]Bedankt voor alle hulp!

Ik heb denk ik het onderdeel gevonden aan wat het ligt.

Waarom denk je dat?

Kan het aan dit onderdeel liggen zie bijlage?

Het kan ... maar zou me verbazen.