Philips 13 W ledlamp ombouwen

Anoniem

Beste Brains, ik mopper of zaag helemaal niet.
Jij voelt dat zo aan omdat je het niet snapt.

Als radiotechnieker met 40+ jaar ervaring vind ik dat soort onozelheden gewoon lachwekkend. En ermee lachen doe ik dan ook.
En moderne SMD printen mishandelen met 50 jaar oud onaangepast gereedschap vind ik niet kunnen.

Elektronicahobby of beroep is bijzonder leuk als je regelmatig resultaat boekt.
De mislukkingen opstapelen door onaangepast en sterk verouderd gereedschap uit het jaar kruik te gebruiken motiveert niet erg.(uitdrukking overgenomen van DDSFM)
Je moet niet zo bang zijn je geldbeugel een beetje te openen. Het verdient zichzelf terug. En de weggevlogen motten komen vanzelf wel terug in je geldbeugel.

Bovendien snappen jij en je evenknie niet dat rauw dennenhars ongeschikt is als soldeerhars. Als het oplosmiddel verdampt is blijft er op je soldeerplek en omgeving een kleverige plak achter waar vuil en stof in plakken.

Soldeerhars is colofonium. Dat is dennenhars die een thermische behandeling ondergaan heeft die de weekmakende stoffen uit de hars doet verdampen.
Dan blijft er na het solderen een glashard laagje achter waar vuil niet inplakt.

Ik denk dat je een week op pad zou moeten gaan in het juiste seizoen om de hoeveelheid hars te verzamelen die in een gekocht potje van 3.50Eu zit.
En om het bruikbaar te maken moetje het eerst een thermische behandeling laten ondergaan wat ook niet eenvoudig is om de juiste temperaturen aan te houden voor iemand met slechts rudimentair basisgereedschap.

Snap je nu waarom ik het een dom idee vind? En als Nordrack2 gaat moeten wachten tot de dennen wat hars wenen om verder te kunnen prutsen aan zn lampje terwijl je voor3.50Eu een ganse pot hebt voor de rest van je leven zeg ik idd, zot zijn doet geen zeer ;-)

Voor de Nordrack2 is het misschien interessant om weten dat hars doorgaans pas rendabel verzameld wordt vanaf half mei tot einde zomer.

Op 2 april 2023 15:58:02 schreef grotedikken:
Beste Brains, ik mopper of zaag helemaal niet.

MWah. Daar denk ik toch anders over. Het wordt "mopperen" / "vervelend" als je met grove bewoording gaat herhalen wat al gezegd is. Zo wordt jou posting in ieder geval door meerdere mensen ervaren. Gewoon ter info.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou, ik vind de suggestie om meteen op zoek te gaan naar tinerts juist heel goed :)

Deze meneer legt het uit. In het kort:
1. pijnboomhars en propanol 50/50 (of dat gewicht of volume is is niet duidelijk) - oplossen
2. inkoken/dampen op 170°C

Niet te ver inkoken anders hou je geen stroop over maar euhh teer.

Speciaal voor dit soort Spielereien heb ik dit plaatje niet weggegooid:

Hopelijk kan die tegen 170 graden.

Anoniem

t blijft evengoed idioterie. Al vindt Rew dat je dat niet zo direct mag zeggen om de tere zieltjes niet te shockeren.

Hoe ga je de temperatuur controleren? Heb je daar de middelen voor? 't luistert nogal nauw.

En je hebt overigens nog steeds geen druppel hars, na uren ronddolen in de regen. Je gaat nu ook geen peren zien hangen aan de bomen, daarvoor moet je nog 4 maand wachten.. :-)
Nog een maandje wachten voor je aan de slag kunt?
En tis lang niet zeker dat het je lukt om colofonium te maken.
Je hebt het ook over stroop. Wat je overhoudt moet na afkoeling glashard zijn.

Als je nou zo'n blikje hars koopt heb je voor 3.50Eu genoeg voor de rest van je leven. Je maakt het je zelf toch wel onnodig moeilijk.
Ik heb al 35 jaar zo'n blikje en tis nog in goede staat en lang niet op.
Je zou beter een aangepast boutje aanschaffen als je zo'n werkjes wil doen.
Zo'n ouwbakken soldeerpistool is totaal ongeschikt.

Maar t zijn allemaal woorden in de wind. In plaats van naar wijze raad te luisteren ga je zoals de rest gewoon je zinnetje doordrijven.
Waarom doe ik eigenlijk de moeite?

Pas als ik een Y-T filmpje zou maken zou er geluisterd worden, maar ik kom liever niet herkenbaar in beeld.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 april 2023 15:58:02 schreef grotedikken:
Als radiotechnieker met 40+ jaar ervaring vind ik dat soort onozelheden gewoon lachwekkend.

Op basis van de ervaring die je op dit forum wenst te delen, kan ik me dat eerlijk gezegd nog steeds niet goed voorstellen. Ik stel me eerder voor dat radio's je hobby waren maar dat je in het dagelijks leven bij het BIPT of vergelijkbaar instituut gewerkt hebt, en daarvoor of daarna bij een bedrijf dat zich met EMC bezig hield. Zelfs al heb ik niet vaak echt gedetailleerde EMC-adviezen van je gezien. Meestal geef je regie-achtige adviezen in plaats van inhoudelijke. Niets mis mee om zo nu en dan even een denkmomentje voor een TS in te lassen, maar de kwaliteit en de verhouding ten opzichte van de inhoud zijn in mijn ogen soms wel zoek. De inhoud gaat dan ook nog eens verloren tussen mopperen en zagen.

Je hoeft natuurlijk je carrierre niet 'en plein public' tentoon te stellen, maar je haalt hem wel steeds aan om je antwoorden 'meer autoriteit te verschaffen', dus dan vind ik het gepast om er mijn twijfels bij te uiten. Zit mijn inschatting een beetje in de buurt?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 april 2023 21:45:24 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

En in een los advies aan de TS:

Ik vraag me ook af of eigen hars maken wel gaat werken zonder chemische bewerkingen, maar het valt allicht te proberen. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de Engelleuter. In theorie zal het kunnen, maar in de praktijk voegt het een extra moeilijkheidsfactor toe.

De eerder genoemde Danyk, gebruikt bij zijn soldeerpistool een luciferdoosje met vioolsnarenhars. Dat gaat hem in elk geval goed af.

Wat betreft dat warmhoudplaatje: dat zou je denk ik prima kunnen gebruiken om de printplaat voor te verwarmen. Met 85 graden kom je al een heel eind. Je hoeft dan met de soldeerbout minder temperatuurverschil te overbruggen.

Overigens is het een goede gewoonte om na het solderen, de fluxresten te verwijderen. Er blijft dan helemaal geen "kleverige plak hars" over zoals hierboven ergens vermoed wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

MB,
Je hebt het mis, ik heb ook een deel van mn professionele loopbaan als onderhoudstechnicus doorgebracht en reparaties gedaan van marifoon, radar, ktv, public adress, grotere zendinstallaties, radiobakens...
En je weet even goed als ik dat de meeste techniekers ook een groot deel van hun vrije tijd met techniek bezig zijn.
Je hele omgeving, familie, buren vrienden en vrienden van vrienden rekenen erop dat je al hun defecte spullen voor nop of een kleine prijs kunt herstellen.

iemand moet toch eens onverbloemd durven zeggen hoe hij over iets denkt zonder steeds te moeten oppassen voor de zere tenen?
Ik ben nog van de generatie die wat ruwer met elkaar omging.

Mag ik dan niet aanhalen dat ik het idioot vind om zelf je soldeerhars te gaan maken met onzeker resultaat en op stuntelige manier (hars gaan zoeken in maart bvb) als je voor 3.50Eu een potje koopt van de juiste kwaliteit die een heel leven lang meegaat.

Ik ondersteun dat door te vermelden dat ik in 40 jaar tijd nooit die behoefte gevoeld heb. En nog altijd 2/3 over heb van mijn potje dat ik decennia geleden aanschafte?

Het zelf maken van colofonium is een heleboel extra werk voor de kat zn viool. Niet zozeer vanwege het hoge Bokrijkgehalte, maar omdat het steeds verder afleidt van de hoofdactiviteit waar Nordrack mee bezig is.
Een lampje modden.
En allemaal om 3.50Eu te besparen.

Zo raakt hij nooit verder want creëert meer nieuwe problemen dan dat hij er oplost..

Maar goed, als jullie hem liever pamperen en aanmoedigen in zijn stommiteiten, ...ik trek me terug uit de discussie.Over en uit.

fred101

Golden Member

Inderdaad, ook al is er tegenwoordig no-clean flux, ik verwijder het altijd na het solderen. Het residu gaat vuil en mogelijk vocht aantrekken. Zelfs bij conformal coatings heb ik die ellende gezien. Maar helaas kun je vaak niet zonder.

TS: zelfgemaakte flux kun je niet laten zitten. Ook nooit flux bedoeld voor loodgieters gebruiken (of S39 ofzo) die zijn veel te agressief voor de flinterdunne soldeerpads op een PCB.

Als je deze hobby leuk vindt, koop dan een soldeerstation daar ga je veel plezier van hebben. Voor dit soort PCBs kun je het beste iets met actieve punten gebruiken. En dan een waar veel gebruikte punten in kunnen (T12 ofzo) dan kun je punten van een goed merk gebruiken als de meegeleverde matig presteren (Omdat de Chinees ze te ver heeft uitgekleed)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 2 april 2023 23:11:51 schreef grotedikken:
MB,
Je hebt het mis, ik heb ook een deel van mn professionele loopbaan als onderhoudstechnicus doorgebracht en reparaties gedaan van marifoon, radar, ktv, public adress, grotere zendinstallaties, radiobakens...

Waarom zet je die hoeveelheid kennis dan zelden ten goede in? of ben ik nou echt zo blind dat ik dat tussen het gezaag door niet kan lezen?

Maar goed, als jullie hem liever pamperen en aanmoedigen in zijn stommiteiten, ...ik trek me terug uit de discussie.Over en uit.

Hoezo zou ik hem aanmoedigen? Ik geef keurig netjes aan dat hij niet de makkelijkste weg kiest. Echter geef ik net als anderen wel verwijzingen naar mensen die het ook zo doen of hebben geprobeerd. Kennelijk is het niet zo raar als je denkt en hoeft ook niet alles op jouw manier. Nogmaals, ik zou het ook niet zo doen en dat zeg ik gewoon. Net zoals ik tegen jou zeg dat je loopt te zeveren. Hoezo pamperen?

En wat voor iedereen hopelijk wel duidelijk is, met goede adviezen is iemand beter gediend dan met een heel epistel dat vooral gericht is op hoe het niet moet en waar misschien ergens verborgen ook een goed advies in staat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 april 2023 23:35:17 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 2 april 2023 23:11:51 schreef grotedikken:

Je hele omgeving, familie, buren vrienden en vrienden van vrienden rekenen erop dat je al hun defecte spullen voor nop of een kleine prijs kunt herstellen.

Daar heb ik gelukkig geen last van.

Ik vind dat GD wel gelijk heeft (in dit geval) zelf flux maken is net zoiets als je eigen weerstanden proberen te maken uit stukjes houtskool. Beetje zinloos. Zelf een tor of diode maken is nog leerzaam en leuk maar aan de gang met vieze plakkerige zooi en je PCB vern##ken ??? En dan hopen dat de dampen niet schadelijk is voor je ogen/longen/neus

Shit, het wordt weer vloed, internet wordt weer onbetrouwbaar :-(

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 2 april 2023 23:33:23 (70%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik ga daar grotendeels in mee... Daarmee bewijs jij in elk geval dat je geen youtuber hoeft te zijn om een boodschap over te brengen ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Maarten, ik heb 35 youtube videos gemaakt ;-) maar ik vond het te veel werk, vooral het editten vond ik vervelend werk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 2 april 2023 23:32:50 schreef fred101:
[...]

zelf flux maken is net zoiets als je eigen weerstanden proberen te maken uit stukjes houtskool. Beetje zinloos.

Het zinloze vind ik dat iemand bezig is met een projectje en daarbij flux nodig heeft en dit langs een hele omweg gaat proberen zelf te fabriceren terwijl een blikje vol, voldoende voor de rest van je leven overal te verkrijgen is tegen enkele Eu. Dat is dan al één iets waar je je nooooit meer zorgen over hoeft te maken.
Als je voor elk project je toolbox nog moet aanvullen met zelfgeknutseld spul waar heel wat tijd over gaat,(hars sprokkelen in maart lukt niet) komt het eigenlijke project op een zijspoor terecht voor moeilijkheden die
zelf gezocht zijn.

Ik vind dit niet afkraken of mopperen, maar nuttig advies hem dat proberen uit het hoofd te praten.

Zelf weerstanden maken kan daarentegen wél zinvol zijn. 40 jaar geleden, toen SMD nog niet bestond was het niet vanzelfsprekend een dummyload te maken voor UHF frequenties, omdat vermogenweerstanden, ook al waren het geen draadgewikkelde doorgaans spiraalvormig getrimd waren en enige zelfinductie hadden.

Toen heb ik eens een busje stiften voor vulpotlood gebruikt.

Twee ronde schijfjes print met een aantal concentrische cirkels met gaatjes.

Na wat meten en rekenen wist je ongeveer hoeveel van die stiftjes en welke lengte je nodig had voor 50 Ohm. Vervolgens stak je de stiftjes door de gaatjes en creëerde aldus een soort kooi waar de luchtcirculatie rond elk stiftje voor koeling zorgde. Na wat schuiven tot je de juiste waarde bekwam soldeerde je dan de gaatjes dicht waarbij de grafietstaafjes ingekneld raakten in het soldeer en dus goed contact maakten.

Vandaag zou ik zo'n methode uit het jaar kruik niet meer gebruiken, maar met inductiearme SMD weerstanden werken.
Iets nieuw maken met methodes van een halve eeuw geleden is prutsen.

Een opmerking daarbij, als je SMD op een metalen koelvlak of print soldeert heb je dan wel minimale zelfinductie, maar de capaciteit naar massa loopt flink op.

Professionele verzwakkers zijn daarom voor de koeling eerst op een plaatje Berylliumoxide gemonteerd.
Maar dat is een stofje waar hobbyisten beter verre van blijven vanwege de extreme giftigheid.
Als je daarin gaat zagen, slijpen of boren verkort je je leven aanzienlijk.