TSA4 phono amp

Hallo,

ik het een phono versterker in een oude jukebox met het volgende probleem.

de versterker speelt met de beide tulpstekkers(linker en rechter signaal) vanaf het element bijna geen lage tonen, op het moment dat 1 van de 2 tulpstekkers er uit is gaat het volume omhoog en de lage tonen overheersten, om het moment dat de 2e stekker er weer ingedrukt wordt dempt alles weer..
Met 2 stekkers aangesloten vervormd het geluid ook als de volume knop ophoog wordt gedraaid met 1 stekker aangesloten niet

met een externe andere versterker is het probleem niet aanwezig.

Bart

[Bericht gewijzigd door Bartgokkast op zondag 2 april 2023 14:22:06 (12%)

blackdog

Golden Member

Hi,
je bas luidsprekers staan uit fase.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 2 april 2023 15:42:27 schreef blackdog:
Hi,
je bas luidsprekers staan uit fase.

Groet,
Bram

Zou je mij hier iets meer uitleg over kunnen geven? :)

Ik denk dat Bram verwijst naar het fenomeen dat, ALS de basluidsprekers in tegenfase zitten, dat DAN de meeste luchtstroom van de ene luidspreker naar de andere gaat, en dus nooit bij uw oren terechtkomt.

Daarbij speelt het een rol dat de hogere audiofrekwenties nogal rechtlijnig gaan, de lagere daarentegen omnidirectioneel zijn.

En ook de onderlinge afstanden spelen een belangrijke rol: de beide basspeakers zullen wel niet erg ver uit elkaar hangen, maar het genoemde effect zal hoorbaar anders zijn als men zich verplaatst van vlak voor de jukebox tot pakweg een meter of vier of vijf verderop.

Of dat fenomeen hier in het spel is lijkt me weinig waarschijnlijk, gezien de rest van het verhaal. Ik kan me ook niet voorstellen welke kabouter/boze geest/saboteur zich zou hebben kunnen gaan liggen te amuseren met eventjes gauw een luidspreker andersom aan te sluiten. Of was dit misschien een fout "vanaf dag nul"?

Terug naar af: is het mogelijk het probleem te volgen doorheen de signaalweg, van ingang tot uitgang, in de diverse modi?

Is het bv. mogelijk de signaalweg te onderbreken juist na de volumepotmeter, en dan op dat punt een extern audiosignaal te injecteren, en het probleem te reproduceren? Het lijkt me bijna zeker dat dat niet lukt, en dat het probleem zich dus lokaliseert aan de linkerkant van het schema.

Eigenlijk zou ik zelf dit apparaat verticaal klasseren - "het spijt me mevrouw, dit valt al te zeer buiten ons vertrouwde werkdomein" wat natuurlijk alleen een beleefde verwoording is van "rot op met je miserabele rommel". Maar wie er een uitdaging in ziet, die kan zich uitleven!

blackdog

Golden Member

Hi Bartgokkast,

Het zelfde probleem treed ook op als er b.v. gewerkt is aan het pickup element, als daar aan de bedrading is gewerkt kan er ook fasedraaing optreden.
Zowel de bedrading van de luidsprekers en het pickup element zijn de meest voor de hand liggende probleem.

En het is heel simpel te controleren, wissel van "één" van de luissprekers de + en de - om, kijk dan of het geluid goed wordt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 2 april 2023 14:04:14 schreef Bartgokkast:
Hallo,

ik het een phono versterker in een oude jukebox met het volgende probleem.

de versterker speelt met de beide tulpstekkers(linker en rechter signaal) vanaf het element bijna geen lage tonen, op het moment dat 1 van de 2 tulpstekkers er uit is gaat het volume omhoog en de lage tonen overheersten, om het moment dat de 2e stekker er weer ingedrukt wordt dempt alles weer..
Met 2 stekkers aangesloten vervormd het geluid ook als de volume knop ophoog wordt gedraaid met 1 stekker aangesloten niet

met een externe andere versterker is het probleem niet aanwezig.

Bart

Niet handig om meer topics over hetzelfde toestel te openen. In dat andere topic had je ook een brom en liep je om die reden recappen. Iets wat een beetje een mode verschijnsel is bij mensen die niet goed storing kunnen zoeken. Is die brom nu weg dan?

Heel vaak wordt zo'n soort van brom ook veroorzaakt door een een aardingsfout van het PU element en de versterkeringang. Het is handig om het afgeschermde labeltje van het element naar de versterker te controleren op slechte verbindingen en aardlussen. Let ook op de volume en toonregelaars. Ook daar kunnen dit soort problemen spelen.

?? welk is dat andere topic? iets recents??

Overigens vraag ik me ook hier af door welke magische kracht er nu plotsklaps fouten zouden verschenen kunnen zijn in aarding of bekabeling. Maar het kan natuurlijk zijn dat ermee gehannest is en dat men toen naarstig op foutenjacht trok. Veel voorgeschiedenis hebben we nog niet mogen vernemen.

Mee van het weinige dat we wel mochten vernemen is

met een externe andere versterker is het probleem niet aanwezig.

dat lijkt toch te wijzen op een probleem binnen de versterker.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 2 april 2023 18:26:22 (23%)

Ik heb de jukebox een aantal weken geleden gekocht,
na het repareren van een relais in de aanstuur unit speelde de kast,
het viel me op dat het geluid wat kaal was en vervormde op hoger volume met mijn beperkte kennis en ervaring dacht ik laten we er wat nieuwe elco's inknallen..
zo gezegt zo gedaan, geluid klinkt voller en beter maar vervormde nogsteeds op hoger volume en er mist nog het een en ander aan de helderheid van het geluid, toen wat ik aan het zoeken en kijken en het enige aparte wat ik kon vinden is het verhaal waarmee ik de topic begonnen ben.

en kan iemand uitleggen als ik 1 van de 2 tulp stekkers los haas is er een welbekende 50 a 60hz zoem te horen(vrij zacht), op het moment dat ik de massa van de losgehaald tulp stekker aard is het over, in mijn beleving zit de massa van de losse stekker alleen aan de spoel die in het element zit en die gaat nergens heen aangezien de plus van de tulpstekker niet is aangesloten..

dat 1 van de luidspreker uit fase is aangesloten is niet het geval.

verder mijn excuus voor de nieuwe topic, ben nieuw hier en het is allemaal even zoeken hoe het werkt.

Op 2 april 2023 18:28:03 schreef Henry S.:
[...]
https://www.circuitsonline.net/forum/user/75991

Dankje, @Henry, dat is inderdaad verwarrend, ik laat het eventjes bezinken.

Maar ik vrees dat ik het verhaal te vaag vind om er veel moeite in te steken.
"geluid wat kaal"? niet zo vaak naar de kapper gaan, dan;
"er mist nog het een en ander aan de helderheid van het geluid"? sfeerverlichting kan misschien helpen.
Sorry hoor, topicstarter, maar met zulke info kunnen we hier niet zo veel.

op het moment dat ik de massa van de losgehaald tulp stekker aard is het over

Dat zou er kunnen van komen dat de afscherming van het kabeltje geaard wordt, of niet.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 2 april 2023 18:54:05 (14%)

en kan iemand uitleggen als ik 1 van de 2 tulp stekkers los haas is er een welbekende 50 a 60hz zoem te horen(vrij zacht), op het moment dat ik de massa van de losgehaald tulp stekker aard is het over, in mijn beleving zit de massa van de losse stekker alleen aan de spoel die in het element zit en die gaat nergens heen aangezien de plus van de tulpstekker niet is aangesloten..

Dit is dus een typisch geval van aardingsmoeilijkheden.

Bij de pickup elementen die ik ken komen daar twee draden uit bij een mono element. En vier bij een stereo element. Elk paar draden zit aan een spoeltje dat zwevend t.o.v. de massa staat opgesteld. De massa of aarde zit dus niet aan een van de draden van het element. Die massa zit alleen aan het huisje van het element en is vaak de afscherming van de vier draadjes naar het stereo element. Het element kan dan ook nog eens geïsoleerd opgesteld zijn t.o.v. de rest van het metalen chassis van de jukebox. Het kan nut hebben om de mantel van het afgeschermde kabel ook maar aan 1 zijde aan te sluiten. Dan kun je namelijk nooit een aardlus krijgen.

De vier draden van het element gaan dan naar de twee versterker ingangen. Daar zullen waarschijnlijk twee van die vier draden de massa zitten en de ander twee draden aan de gevoelige twee ingangen van de twee versterkers links en rechts. Als die twee massa's op enige afstand van elkaar aan het metalen chassis vast zitten heb je al een aardlus gemaakt. Het in een lus lopende stroompad kan dan een magnetische (strooi)veldlijn van een in de buurt staande trafo pakken. Dit hele kleine stroompje kan weer een hele kleine spanning worden op de basis van je ingangstransistor of buis. Uiteindelijk komt dat netjes versterkt uit de luidspreker.

Die draadjes gaan heel vaak fout omdat men meestal totaal niet weet hoe e.e.a. moet zitten. Verwissel je de draadjes van 1 kanaal met elkaar dan krijg je een fase fout zoals al is verteld. Je kunt ze ook kruislings verwisselen. Dan krijg je helemaal rare effecten waar brom er ook een van kan zijn.

Het hele circuit van element naar versterker helemaal nalopen kan veel problemen verhelpen en een hoop tijd schelen.

Het zomaar gaan recappen van een apparaat is ook weinig zinvol. Eerst een paar eenvoudige testen doen is een stuk handiger. Dan weet je ook of iets door jezelf is veroorzaakt of niet. Als je de tak onder eigen kont blijft doorzagen kom je nu eenmaal niet erg ver.

Gewoon eerst even de versterker testen, even de rimpel(met een scoop) over de condensator meten kan je meteen al een idee geven over de status van de condensators. Een heel zacht brommertje in de speakers waarschijnlijk aardingsprobleem of open ingangen. Een knalharde brom zou best wel eens een condensator kunnen zijn

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 2 april 2023 19:19:34 (12%)

Probleem gevonden,
De aansluiting van de rca kabel aan de connector van de draaitafel zat uit fase gesoldeerd. Bedank voor jullie uitleg en hulp!

Bart

blackdog

Golden Member

Hi Bartgokkast,

Mooi dat het nu werkt en dat je dit ook meld.
En nu maar luisteren naar Elvis zoals "Hound Dog" :+

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
vergeten

Golden Member

De aansluiting van de rca kabel aan de connector van de draaitafel zat uit fase gesoldeerd.

Hoe doe je dat "in fase" solderen? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.